Retroresan

Jag vill ha eldkastare i Tetris!

Så var 55 banor skräckfilmshyllning avklarat. Anders lär sig om vapnens logik, Samson fortsätter vara bosselitist och båda står som två fån när vi försöker lista ut hur en pinnglass kan skada en utomjording. Anders låter inte heller rollspelsfingrarna vila utan sätter genast igång med Final Fantasy VI medan Samson knatar vidare i sin jakt på 100 favoritspel.

Länkar

Retroresan: Jag vill ha eldkastare i Tetris! (Zombies ate my neighbors klart, Comix zone start)

Kommentarer

  1. Lephyrius skriver:

    Jag tyckte kvalitén på ljudet var lite dåligt i början. Det lät lite ”burkigt” kanske beror på att skype inte hade fått kontakt riktigt. (anslutningen hade inte stabiliserat sig)
    Därför kändes af inte ljudkvalitén speciellt bra. Sedan så hörde jag ett irriterande ”smttt” ett ljud ni gör med munnen som att Anders är torr i munnen speciellt när han berättar Final Fantasy. Nu när jag tänker efter så lät det som att Anders smaskade på en klubba med hallon och lakrits smak.

    Ang Orran:s kommentar:
    Jag håller med dig det är fruktansvärt jobbigt att kommentera så långa avsnitt. Ett tips är att ha ett anteckningsblock eller bara något på datorn typ ett inspelningsprogram.

    Ang GBA är retro:
    Jag tycker det skall vara 10 år och sedan så släpptes Juni 11, 2001 i europa så då kan ni titta på Juni 11, 2011 det är en lördag perfekt för Retroresan.(fast ännu bättre hade det varit med en fredag)

    Mario Kart 64 var verkligen ett riktigt bra spel och jag älskade att spela det med vänner. Det var tillsammans med GoldenEye det mest spelade spelen på N64:an. Donkey Kong Country är ett mycket bra spel det känns som det första spelet definierar begreppet ”grafikhora”. Men det gör inget eftersom musiken också ger en fantastisk upplevelse. Sedan att det fanns problem med spelen som att det inte var bra hit detection gjorde inte så mycket för att det kändes filosofiskt på ett sätt speciellt vatten och djungel banorna. Det kändes också väldigt naturnära typ som att man skulle känns lukterna av djungel och tunnor av trä.

    Comix Zone är ett spel som jag inte har spelat. Det blir ”thight” att få tag på det. Jag har beställt Ultimate Sega Mega Drive Collection. Jag har bestämt mig att spela igenom Phantasy Star I – IV så det skulle ändå beställas. Så kanske får vi med en kommentar till spelet av mig.

  2. Lephyrius skriver:

    Rättelse i sista meningen skall det vara: ni och inte vi.

  3. Anders Brunlöf skriver:

    Hehe, jag smaskade inte på någon klubba, det enda jag brukar förtära under inspelning är snus och Joltcola, men då brukar jag ha till vana att muta skype när jag tar mig en klunk.

    Jag vet inte vart ”smmttt”-ljudet kommer ifrån, men jag ska lyssna och begrunda, och därefter försöka bättra mig 😉

  4. Samson skriver:

    Du brukar göra det där smackljudet ganska ofta, men jag brukar orka klippa bort dem, denna gång var jag alldeles för trött.

    Den dåliga ljudkvalitéen skyller jag på Logitech headsetet jag provade. Nästa avsnitt tänker jag köra på mitt gamla vanliga istället.

  5. bjornface skriver:

    Hallå igen!
    Jag har tänkt på en sak ett tag nu, och jag hoppas ni kan hjälpa mig.
    Aldrig i mitt liv har jag varit intresserad utav spel i RPG-genren överhuvudtaget. Jag ser inget lockande i svärd, drakar, magier, riddare osv.
    MEN! Nu vill jag bli sugen på att köra igenom spel som jag vet att jag bör ha spelat förut. Jag förtjänar väl att bli bannad från detta forumet när jag säger att jag aldrig ens testat Zelda, Castlevania, WoW, eller samtliga Final Fantasy-spel.
    Det kan vara så att jag inte gillar mörka, dystra världar.
    Jag vet att jag har missat en stor, god bit spelhistoria. Vad ska jag göra för att vilja och orka köra dom?
    Hjälp!

  6. Lephyrius skriver:

    Anders:
    Jag vill inte att du skall förstöra den fina sagostunden du har starta. Tänk på att det finns många fans där ute och att det är verkligen en anrik spelserie som ska behandlas med respekt. Därför passar inte ”smtttt”-ljud in.
    Samson:
    Det är svårt att hitta bra ljud. Speciellt när man är audiofil som jag. Det sitter på plats att citera Nile City 105.6 .
    ”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet” – Farbror Barbro

    Sådär nu har jag klarat Comix Zone. Det här var ett överraskande bra spel fast jag hade förväntat mig mer story eftersom det ska ju vara en serietidning trots allt. Jag fortsätter med mina punkter:
    1. Grafiken: det är en väldigt snygg grafik. Det känns att den verkligen inte alls har föråldrats som t.ex. Zomebies ate my neighbors. Jag gillar verkligen den klassiska serietidning looken skarpt. Sedan att det kommer ”POW!!” och ”SLAAM!” när man slår fienderna gör att det verkligen känns som en serietidning. När man dunkar någon i väggen så skakar hela skärmen och det är så häftigt eftersom man känner sig så kraftfull. Sedan att man kan förstöra saker är också något jag älskar i spel och här kan man förstöra lådor/dörrar och t.o.m. serietidningsrutor.
    2. Ljudet: känns som det bästa man kan få på mega drive och slagen känns verkligen kraftfulla. Musiken är också väldigt mysig passar in i spelet väldigt mycket. Lite tal fanns också med vilket är helt okej.
    3. Kontrollen: den sitter som den ska om man har en 6 knappars kontroll(undra om det går att spela spelet med 3 knappars kontroll?). Det man kan säga är att kontrollen är lite för enkel med bara en attack och en special/guard. En väldigt underlig sak upptäckte jag i kontroll settings att man kan ställan in om man vill ha manual gard eller auto gard + shaolin kick eller någon annan special attack. Spelet blev mycket enklare med Shaolin kick. Väldigt udda setting det känns nästan som att det var en svårighetsgrads setting än en kontroll setting.
    4. Svårighetsgrad: Jag tycker spelet har en svårighetgrad som ligger alltid lite över mig vilket är bra för att det får mig att pressa mig ännu mer. Det svåraste stället i spelet enligt mig var just efter turneringen i templet sista rutan där man hänger och flyg krypen attackerar. Det kändes väldigt ”trial and error ” och det var där jag dog mest. Samson måste ju gilla det här spelet eftersom det alltid kändes som att det fanns ett mönster på alla bossar i spelet. Fast första bossen var super lätt med shaolin kick. Något jag har svårt att förstå är att när man slår på vissa ställen (vilket man måste för att komma vidare)förlorar man energi, vilket känns som att utvecklarna har sagt att nu måste du förlora energi för att det inte skall bli för lätt.
    5. Gameplay: Jag hade svårt att veta i början att råttan var användbar, då var det super svårt eftersom jag inte fick några items då. Sedan upptäckten med Shaolin Kick specialaren var också mycket användbar. Spelet är en väldigt skön kombination med lite problemlösning och mycket slagsmål. Sedan kan man klaga på att spelet är kort. Fast det finns andra vägar att gå när man spelar om spelet för de måste man göra när man dör. Vilket gör att spelet blir lite mer omspelningsbart och därför accepterar man mer när man dör. Man kan förstå att det är så kort med den grafiken måste ha tagit enormt med plats på kassetten.
    6. Slutsats: Det här är ett spel som man vill ha det med inte så mycket utsvängningar men med ett riktigt gediget hantverk. Om än lite kort och lite frustrerande inte så frustrerande som Strider men ändå ett ganska utmanande spel. Det är spelet man drömde om när man läste serietidningar. Nu känns det som att man vuxit ifrån det och letar efter djupare upplevelser.

    Det var svårt att få tag i spelet men Virtual Console var räddningen speciellt när det var helg och inga paket kommer på helgen. 😉

  7. Careface skriver:

    Detta är INGET hatiskt inlägg. Jag vill helt enkelt veta för att kunna ta del i det älskvärda.
    Vad är kul med Final Fantasy?
    Jag älskar RPG’s med härlig story och att bli insatt i spelen jag spelar som om det vore en film trilogi.

    Men jag förstår inte hur man kan bli duktig på ett FF spel, eller hur det kan vara svårt? Jag har fått allting om bakfoten, det vet jag, men ni måste bara berätta på vilket sätt, så att jag kan lära mig utav mina misstag.

    Jag pratar om ”Pokémon” striderna, välj en attack och spelet gör resten åt dig med snygga animationer.
    Är det inte bara att ta den bästa attacken med alla dina karaktärer hela tiden och så vinner du? Sen är själva fighterna bara typ, mellan sekvenser och hela spelet är egentligen bara själva storyn?

    Skratta så mycket ni vill.. Jag är efterbliven, haha. Jag gillade ju pokémon, men då var jag typ 7 år så det räknas inte.. Då var det ju bara att ha bäst pokémon och använda den bästa attacken, det enda jag egentligen undrar är; ÄR FF LIKADANT?

    Ni kan väl bespara någon minut till mig och göra mig intresserad, det brukar ni ju vara bra på i vanliga fall. 🙂

    När det gäller FFXIII så KOMMER jag spela det, jag struntar i hur gameplayet är, jag kommer att spela det endast för den grafiska designen och effekterna. <3 Men det kan man ju inte säga om FFIV, det är ju inte snyggt någonstans, ändå är det älskat av så många, även av er. Tell me! 🙂

Skriv en kommentar