Krönika

Helt rätt väg för filmlicensspelen

Det var idag som jag fick höra om spelversionen av den kommande filmen Scott Pilgrim Vs. The World. Jag vet inte ens varför jag klickade på nyhetslänken. Jag har aldrig någonsin varit sugen på ett filmlicensspel (för även om det var en serietidning först så är det ju i samband med filmen det släpps). Men bilderna överraskade mig rejält, och plötsligt verkade spelet lovande. Varför? Jo, för att Ubisoft insett att det inte är hållbart att hantera filmlicensspel som stora fullskaliga spelutvecklingsprojekt. Filmlicensspel har oftast sjuka deadlines, och det slarvas och genas i utvecklingen för att man ska hinna.

Men Scott Pilgrim Vs. The World: The Videogame ska inte vara en fullskalig spelproduktion. Ubisoft fattar årets kanske klokaste beslut, och släpper det på PSN och Xbox Live. Det här är precis vad de goda männen talade om på Epic Battle Cry för några veckor sedan. Chansen är större att spelet faktiskt hinner bli klart om utvecklarna inte måste pressa och stressa till tusen. Visst, Watchmen-spelet släpptes också digitalt och det var ju ingen höjdare. Jag säger inte att det garanterar ett bra spel. Men visst tror ni det hjälper?

Sen ser ju spelet riktigt supermysigt retro ut! Och det är Anamanaguchi som står för musiken, och de killarna gjorde ju ett superskönt soundtrack till Bit.Trip Runner. Så hur konstigt det än låter så har ett filmlicensspel just hamnat på listan över årets mest intressanta titlar. Jösses!

Inga kommentarer

  1. Ludde Lundblad skriver:

    Wow! Ser mycket, mycket intressant ut 🙂

Skriv en kommentar