Visst såg Transformers: War for Cybertron riktigt trevligt ut redan i trailern, men jag var ändå försiktig med mina förhoppningar. Men det visar sig att High Moon Studios överträffade mina försiktiga förväntningar med råge, och levererade fanservice på röd (eller lila) sidenkudde. Vi får en riktigt mustig bakgrundshistoria om kriget som tog robotarna till Jorden, och storyn är underhållande till och med för mig som inte ens är ett Transformers-fan.

Visst är kampanjerna lite fega och vågar inte göra något nytt eller ta några risker. Det man gör har redan gjorts bättre i andra spel, som Gears of War. Men man gör ändå allt med kärlek och kompetens, och speciellt autobotskampanjen riktigt underhållande. Decepticonkampanjen är inte dålig, men saknar den skildring av Cybertron som vi får med Optimus Prime. Tempot hålls uppe och variationen i vapen och motstånd är tillräckligt för att ge kampanjerna godkänt. Godkänt, men inte mycket mer.

Men det är inte kampanjen som är skälet till att spela War for Cybertron. Spelets pärla är nämligen multiplayerläget. Visst, du kan spela co-op i kampanjen, men det är när ni skjuter på varandra som ni kommer ha det som roligast. Det är ett erfarenhetsbaserat onlinespel á la Call of Duty, där du har att välja mellan de gamla vanliga speltyperna.

De olika klasserna är välbalanserade, men tyvärr kan detsamma inte sägas om vapnen. Det är i stort sett bara ett vapen som är dugligt, och kanske något annat vapen någon enstaka gång vid speciella situationer. Dessutom vet jag inte riktigt vem som tyckte det var en bra idé att ha osynlighet som en förmåga hos en av klasserna. Vem trodde det skulle bli skoj att spela mot osynliga motståndare online? Men meleeattackerna funkar utmärkt, bandesignen är underhållande och vikten av att transformera strategiskt bjuder på djup.

Transformers: War for Cybertron har en godkänd kampanj, men även sommarens bästa onlineupplevelse. Om man bara hade vågat lite mer i kampanjerna, och balanserat vapnen lite bättre i multiplayer så hade betyget hoppat upp ett steg utan att blinka. Jag älskar att vi ser en gammeldags arenashooter där vapnen och powerups har huvudrollen, och där du inte genererar allt din hälsa bara du sitter och campar några sekunder.

Det är såna här spel jag vill se mer av, och jag kan nästan lova att War for Cybertron kommer få en uppföljare. Om utvecklarna lärt sig av sina relativt lättkorrigerade misstag kan det bli det bästa licensspelet sedan Arkham Asylum. Men till dess är War for Cybertron verkligen, verkligen, verkligen värt din tid.

Transformers: War for Cybertron får av Tommy: