Krönika

Mesiga utvecklare gräver sin egen grav

Det är nu 1 ½ år sedan Killzone 2 släpptes. Det blev inte den succé som Sony kanske hoppats på, men spelet sålde bra och genererade tillräckligt med pengar för Guerilla Games så de kunde fortsätta jobba på en uppföljare. Jag gillade Killzone 2 mycket. Helghan kändes verkligen som en annan planet, en tung, skitig och industriell värld. Ungefär som om Saruman fått fortsätta sitt bygge in i futuristisk tid.

Helghan. Du är inte välkommen hit.

Det fanns dock en skara som direkt jämförde Killzone 2 med bland annat Call of Duty 4, och gav spelet kritik eftersom Infinity Wards spel var så mycket mer tillgänglig. Den främsta aspekten som gruppen syftade på var kontrollen och hur seg och tung den kändes i Killzone 2. Å ena sidan rättfärdigad kritik då kontrollen är en av de, om inte den viktigaste aspekten för ett tilltalande gameplay. Men jag personligen såg aldrig kontrollen som ett problem, snarare något som tillförde spelet en känsla, en för mig rätt unik känsla. Ogästvänligt, skulle jag nog kalla det. Helghan är ingen angenäm plats att vara på, och som invaderande soldat bör det inte vara helt lätt att sikta och skjuta. Kom ihåg, du spelar ingen genetiskt överlägsen individ i Killzone 2, du spelar en helt vanlig soldat. Och livet för en soldat på Helghan bör suga.

Men Guerilla Games gav med sig och och lovar nu att Killzone 3 kommer ha helt annan känsla i kontrollen. Jag tror att talesmannen t.o.m. hade ordet ”mainstream” med i sitt uttalande. Detta är något jag hakat upp mig på och jag ställer mig väldigt frågande till om vi fans verkligen bör ha såhär mycket inflytande på spelutvecklare?

Ett annat scenario ser vi eventuellt i Infamous 2 där de till en början såg ut som huvudkaraktären Cole bokstavligen skulle få ett nytt ansikte i uppföljaren. Jag vet inte om Sucker Punch hade en tanke med denna makeover, men nu låter det som att man har ändrat sig, att Coles utseende kommer vara i stort sett intakt i uppföljaren nästa år.

Det här blir nu något av en paradox då jag för inte alls så länge sedan skrev ett inlägg med kritik mot förändringarna. Och nu menar jag inte att jag på något sätt har påverkat Sucker Punch med mitt inlägg. Nej, det jag reagerar på är snarare min egen reaktion, om man nu kan göra det. Jag rynkar på näsan åt den Bend over-mentalitet som verkar finnas bland vissa utvecklare.

Visst är det skönt att se utvecklare som lyssnar på sina fans, men faktum är att fansen i de allra flesta lägen sitter på betydligt mindre kunskap och erfarenhet än utvecklaren, och de som hörs bäst vet inte bäst. Som utvecklare för det ännu mycket unga mediet spel måste man våga bryta ny mark, för att göra det måste man kunna motta kritik utan att skita ner sig och ändra på det man skapat. Om Sucker Punch hade en tanke med Coles nya utseende lär vi aldrig få reda på, de böjde sig frammåt och gjorde som vi sa.

Fan ta dem.

Kommentarer

  1. tommy håkansson skriver:

    Nej nu du, nu förstår jag inte alls vad du menar. Hur är det dåligt att man lyssnar på feedback från fansen som spelat spelen? Oavsett vilken kunskap fansen besitter angående spelutveckling, så vet man ju vad som känns rätt och vad man inte gillar. Visst, det kommer bli några som förlorar något de gillar, men man förstår ju om utvecklarna vill tillfredsställa så många som möjligt. Det finns ju spel som blivit så mycket bättre pga feedback från fans.

    • Anders Brunlöf skriver:

      Men det finns också spel som faktiskt blivit sämre av ”fansens” gnäll, vilket är det jag syftar på i den här texten.

      Feedbacken blir dålig när de vill att ett spel (Killzone 2) ska vara mer likt ett annat spel (Modern Warfare). Utvecklare som lyssnar vid sådana tillfällen skjuter sig själva i foten, eftersom de i slutändan gör spel som de själv inte vill skapa.

  2. KidCactus skriver:

    ”Men Guerilla Games gav med sig och och lovar nu att Killzone 3 kommer ha helt annan känsla i kontrollen.”

    Nja, så är det väl ändå inte. Från en intervju angående just kontrollschemat, med Game Director Mathijs de Jonge på Killzone.com, :

    ”Right now it’s still a work in progress,” Mathijs says, ”but we’re definitely getting there. We’ve recalibrated the dead zone to be more responsive and significantly reduced the input lag, resulting in far better accuracy. Best of all, we’ve managed to retain that sense of weight that set Killzone 2 apart from other shooters. I can’t wait for people to try it out.”

    Hela intervjun: http://bit.ly/btZzqs

  3. Tommy Håkansson skriver:

    Sant. Men jag skulle säga att vi inte vet om majoriteten kommer tycka ändringarna gör Infamous 2 och Killzone 3 till bättre eller sämre spel.

    • Anders Brunlöf skriver:

      Nej, det vet man ju inte på förhand, men det jag ogillar är snarare hur enkelt Sucker Punch och Guerilla Games lägger sig.

      Med den attityden kommer man förr eller senare göra bort sig.

Skriv en kommentar