Recension

Korkade spelare i Monday Night Combat

Jag har nyss skrivit recensionen av Monday Night Combat för Spelmedia.se. Den innehåller många hårda ord som angriper inte bara spelet, utan människorna jag hittills behövt spela med. Spelet i sig är väldigt underhållande och extremt beroendeframkallande. Att jag hela tiden känner för att spela trots att jag vet hur det kommer bli vittnar om det. Klasserna är mångsidiga och djupa medan upplägget blandar gammalt tills det blir något nytt.

Jag skulle aldrig avråda någon från att köpa Monday Night Combat. Tvärtom. Men jag råder alla att se till att spela med rätt personer. Samla ihop en grupp människor från ditt favoritforum. Att alla vet hur de ska hantera sina klasser är nämligen extremt viktigt för ett lyckat lagarbete. När du spelar online med främlingar kommer du alltid irritera dig på att 90% av dem ränner planlöst omkring och spelar egoistiskt. Vad menar jag med att de spelar egoistiskt? Jo, det ska jag berätta.

Monday Night Combats stora brist är att det inte straffar egoistiskt spelande. Själviska spelare får bättre statistik, men fäller krokben för sitt eget lag. Det är inte sällan som det vinnande laget även är det lag med sämst kill/death ratio. För varje robot, motståndare eller turret du skjuter sönder tjänar du en viss summa pengar. För de pengarna kan du sedan välja att bygga ut och uppgradera försvaret i din bas, skicka iväg bättre sorters robotar mot fiendebasen, eller att uppgradera dina egna förmågor.

Gissa vad 90% av alla väljer. Just det. De uppgradera sina egna egenskaper för att bli kraftigare och tåligare, och basen lämnas helt oförsvarad medan de springer omkring och samlar kills. Under tiden blir det upp till ansvarsfulla spelare som jag själv att bygga turrets som försvarar vår bas, så att jag inte längre har råd att

Det här är något som måste bli bättre. Utvecklare måste lära sig att straffa själviskt spelande i lagbaserade spellägen. Left 4 Dead gör det utmärkt. Om någon spelar som infected väljer att inte anpassa sig efter lagets atatckmönster och anfaller överlevarna ensam, kommer han inte kunna göra mycket skada. Spelupplägget måste skyddas från korkade människor. Det finns inte tillräckligt mycket som belönar lagarbete. Därför drog jag bort ett poäng från spelets betyg, och lät recensionen fokusera så mycket på det här problemet.

Missförstå mig inte, för jag älskar Monday Night Combat. Men spelarna förstör mycket av upplevelsen. Jag rekommenderar djupt och varmt att köpa spelet, men bara om du tror dig kunna samla ihop ett gäng kapabla spelare att ha kul med. Annars kommer du bara bli förbannad.

Inga kommentarer

  1. Jag ska seriöst köpa spelet och se om det är vettigt, hatar dock ofta spelare som inte lirar lagspel.

  2. Tommy Håkansson skriver:

    Det finns några på Loading som spelar. 🙂 Man får försöka bestämma något. Tyvärr går det inte att välja vilket lag man hamnar i, så det suger ju lite. Men bara man har 2-3 stycken att dela ansvaret med blir det genast roligare.

  3. Lunandrez skriver:

    Ja, det är verkligen ingen hit att spela Monday Night Combat ensam tillsammans med randoms ifrån olika delar av världen. Ibland kan man ha den ovanliga turen att hamna med folk som faktiskt vet vad de grejar med (nåja, några av dem i alla fall), men allt som oftast hamnar man som du säger med folk som inte vet vad lagspel är för någonting, eller rentav missförstått hela konceptet med Monday Night Combat.

    Men när man väl spelar med ett gäng polare så är det förstås hur bra som helst, ett av de bättre multiplayer-spelen till Xbox 360 rent ut sagt. Det enda man kan sakna är kanske ännu fler banor att röja omkring på, känner aldrig riktigt att spelet skulle vara i behov av fler spellägen i alla fall då jag inte vet riktigt om det skulle passa spelupplägget. Så släpper de något billigt DLC-paket med lite nytt material hade jag nog inte tackat nej.

  4. […] This post was mentioned on Twitter by Ludde Lundblad, Tommy Håkansson . Tommy Håkansson said: http://bit.ly/bP1S7X – Korkade spelare i Monday Night Combat — Konsten att förstöra ett spel. […]

Skriv en kommentar