Okami är enligt mig ett av de mest överskattade spelen jag spelat. Vi vill så gärna kunna peka på ett spel och utropa att titta, titta, det är konst! Det verkar även vara populärt att peka på ett spel och jämföra det med Zelda. Och visst, i vissa fall är det rättfärdigat, som med Darksiders. Och det är svårt att inte tänka på Zelda när man spelar till exempel Beyond Good & Evil eller Okami. Men hur mycket gemensamt har de egentligen med Links äventyr? Jag vill själv inte jämföra Okami med Twilight Princess. Men när jag ständigt hör folk jämföra spelen och utnämner Okami som ett bättre Zelda-spel än Twilight Princess, kan jag inte låta bli.

Vad har Okami gemensamt med Zelda som spelserie? Båda är äventyrsspel. Jaha, och sen? Både Twilight Princess och Okami har fokus på vargar som bringar ljus och liv till dött mörker. Okej. Okami har även ett par ställen som kan klassas som tempel eller grottor, samt låsta dörrar som behöver nycklar. Men det som verkligen känns som Zelda är såklart två saker – föremål och problemlösning. Och det har Okami nästan inget alls utav.

Okami är helt enkelt Zelda utan pussel, utan föremål och nästan utan någon utmaning alls. Medan Twilight Princess fått ganska mycket skit både av mig och andra fans av serien för att det inte gav oss nog med utmaning, så får Okami av någon anledning frikort i det området. I Twilight Princess körde jag åtminstone fast ett par gånger, och dog en gång. I Okami flyter allt bara på utan att man behöver tänka efter, och jag var aldrig ens i närheten av att dö.

Okami är lite som den där vackra men totalt blåsta tjejen från gymnasiet. Hon som var så skön att vila ögonen på, men som inte kunde föra en meningsfull konversation för fem öre. Visst, Okami är vackert. Men vad finns egentligen under skalet? Fighterna är inte bara envist påtvingade, utan även otroligt repetitiva med sitt simplistiska buttonmash. Det mesta kan lösas med penseln, som förresten är otroligt oprecis. Att få något att växa fram kan ta tre till sex penseldrag innan spelet inser vad man vill göra. Det är frustrerande.

Förtjänade Okami sitt öde? Både ja, och nej. Det förtjänade inte att sälja så pass dåligt. Clover förtjänade inte att läggas ner. Men Okami förjtänade heller inte kultstatusen och martyrskapet. Det är en ihålig Zelda-klon med fin grafik. Det är svårt att hitta mer än så att säga om Okami, för det är inte mycket mer än så. Det är ett originellt designat skal som smakar substanslös luft och lyckas aldrig vara vad det försöker vara.