DÄ har vi gnetat oss genom hela den nintendoeska Turtleshistorian och leverear resultaten hÀr. Vem Àr vÄra respektive favoritsköldpadda? Hur svÄrt Àr det att göra egna nun-chuks och framförallt: Hur sÀtter man pizzabetyg pÄ pizzamastodonternas fyra frÀmsta konnÀssörer? Svaren pÄ dessa frÄgor och en rejÀl sagostund Àr bara ett musklick bort.
Musik
Fight club? đ
Ah, tillbaka till gamla goda 2-3h lÄnga avsnitt igen. Det Àr bara att tacka och ta emot. Turtles bÀddade för en trevlig specialare, Àven om jag med handen pÄ hjÀrtat tycker att Turtles som fenomen Àr intressantare Àn Turtles som spelserie.
Veckans spel: för det första, det glÀder mig att se Treasure-spel i Retroresan, Gunstar Heroes har jag spelat förut men jag drog igenom det igen igÄr kvÀll för att fÀrska upp minnet. Jag gillar (fortfarande) spelet Àven om jag inte hÄller det som Treasures bÀsta.
PresentationsmÀssigt tycker jag att det Àr sÄdÀr. Den grafiska stilen kÀnns (likt mÄnga av studions titlar) vÀldigt urflippat konstig och Japansk. Jag tycker inte att det Àr lika charmigt hÀr som i Silhouette Mirage, det Àr mest bara konstigt. UngefÀr som Sin and Punishment. Annars Àr det bÄde fÀrgglatt, detaljerat och snabbt. Vissa av effekterna mot slutet Àr ganska lÀckra för att vara pÄ en sÄ gammal maskin. Musiken har jag dÀremot inte mycket över för, det Àr vÀldigt lite tempovÀxling i de olika musikstyckena. Efter ett tag lÄter det mest som en och samma melodi genom hela spelet.
Spelmekaniskt kÀnns det vÀldigt robust. Vissa designval kÀnns lite konstiga (karaktÀren rör sig förvÄnansvÀrt lÄngsamt och dubbelhoppet kÀnns inte helt intuitivt) men man vÀnjer sig efter ett tag. Det Àr kul att man kan kombinera sina vapen efter eget tycke och smak, Àven om jag sjÀlv alltid kör pÄ eld/eld (nÀr det Àr mÄnga smÄ fiender) eller eld/laser (pÄ bossar). Jag kör för övrigt med fritt sikte. Till en början kÀnns detta lite onaturligt men det Àr betydligt mer flexibelt efter man har kommit in i det.
Det slog mig förresten att GH skulle göra sig alldeles ypperligt med twin-stick styrning.
Vad jag gillar mest i GH Àr det höga tempot och den stora mÀngden av fiender och bossar att ta sig an. Kombinationen av endast en livsmÀtare och mÄnga men smÄ förbandslÄdor gör att man mÄste spela koncentrerat hela tiden. Jag slÀnger inte bort liv pÄ samma sÀtt i GH som jag gör i Metal Slug.
Spelets största brister Ă€r i mina ögon att det tappar sĂ„ mycket fart mot slutet. BrĂ€dspelslabyrinten Ă€r en kul idĂ© men ocksĂ„ vĂ€ldigt enerverande, framförallt om du landar pĂ„ ”gĂ„ tillbaka till start” rutan. Banan dĂ„ du följer efter skurkarna i ett rymdskepp Ă€r rent ut sagt usel och omgivningen pĂ„ sista banan samt den sista bossen kĂ€nns lite meh.
Kort och gott, GH Ă€r en bra actionrykare som alla med en Mega Drive eller Wii borde införskaffa. Om man Ă€r sugen pĂ„ mer av samma vara rekommenderar jag Metal Slug eller andra run ’n gun av Treasure. DĂ„ kanske framförallt Silhouette Mirage.
Ugh, wall of text. Aj dÄ.
tackar för ett riktigt bra avsnitt, förgyllde min dag dÄ jag sÄgade av över 700 hörn pÄ staketbrÀdor och sedan slipade dem. BÀttre underhÄllning vid arbete Àn er underbara podcast finns helt enkelt inte tiden bara rinner ivÀg.
Förstklassigt avsnitt som vanligt. Har för vana att lyssna medan jag promenerar, levelgrindar eller vilar pÄ soffan. Men nu bröt jag trenden och lyssnade pÄ kontoret. Slutade med att jag hypade er i tidningen jag gör, helt enkelt för att jag tycker synd om alla som inte upptÀckt er Àn. LÀnkar nÀr den kommer i början av november.
För övrigt vĂ€ckte ni ett minne frĂ„n en Stena Line-kryssning runt 1990. Under hela resan stod jag som förstenad framför ett arkadkabinett som visade titelskĂ€rmen och en kort demo av Turtles II: The arcade game. Jag fick inte spela för mina förĂ€ldrar och hemma vĂ€ntade TMHT till nes… Med rĂ€dsla för att bĂ„ten skulle gĂ„ i hamn memorerade jag bildrutor tills jag fick ont i ögonen.
Tack för ett bra avsnitt, sÄ kul att ni Àr tillbaka igen! Var aldrig insnöad pÄ Turtles sjÀlv, men har spelat alla spel ni snackade om, frÀmst hos kompisar. Var jag framförallt fastnar för i nulÀget Àr ju den underbara musiken, inte sÄ mycket för gameplay. Minns dock att jag gillade första spelet mer Àn andra frÀmst eftersom jag inte gillar beat em up genren alls mycket, med klumpig gameplay. Det enda spel jag numera gillar riktigt mycket i genren Àr nog just Turtles in Time, konstigt nog. Underbar grafik och jÀkligt bra musik och sÄ Àr gameplay inte lika segt som det brukar. (dock gillade jag verkligen arkad spelet Armored Warriors mycket med, men har inte spelat sÄ mycket eftersom det Àr arkad)
Kul att sagostunden har dragit igÄng igen och att det första intrycket var sÄ positivt. Jag Àlskar verkligen Chronio Trigger som mÄste vara det bÀsta rollspelet pÄ en konsol som har den bÀsta samlingen RPG över lag. Ska bli kul att höra den fortsatta resan igenom tid och rum. Vill Àven passa pÄ att nÀmna en sak, lÀngre in fÄr man möjlighet att byta sina party members fritt och beroende pÄ vilka man har med sig sÄ fÄr man lite olika dialog sÄ byt gÀrna fritt mellan dom dÄ och dÄ.
Har förresten inte sett Fight Club nej. Vill gĂ€rna ha min satir blandad med mer lĂ€ttsamma genrer i samma verk, att skölja ner satiren med. Brukar bli för jobbigt och löjligt annars sĂ„ jag har medvetet skitit i att se filmen (eller lĂ€sa boken). Ăr sĂ€kert bra, men inget för mej.
HĂ€rligt avsnitt. Turtles har gjort ett stort intryck pĂ„ mig. Jag och min bror har en skum grej att vi brukar gĂ„ och försöka hĂ€rma Krang nĂ€r han sĂ€ger ”Strimlaren”. Flummigt vĂ€rre men han hade ju en fantastisk röst i den serien jag sĂ„g. Jag har för övrigt ett litet problem med min DS, som har börjat lagga lite pĂ„ överskĂ€rmen. Kanske fel stĂ€lle att frĂ„ga om detta men jag tĂ€nkte att kanske nĂ„gon hĂ€r har koll. Det Ă€r ju pĂ„ DS som jag har min version av Chrono Trigger. HĂ„ller för övrigt med om att det Ă€r ett fantastiskt spel men det har jag förstĂ„s redan sagt. Spelar FF XIII nu och tycker att det Ă€r lite segt. Tycker det Ă€r för linjĂ€rt men det kan ocksĂ„ vara för att jag gillar de gamla liren som FF VI och Chrono Trigger. De var mindre ansprĂ„kslösa Ă€ven i och med 2D:n och jag tycker att det passar bra i rollspel. Jag tycker ocksĂ„ skumt nog att vĂ€rldarna blir mer trovĂ€rdiga i 2D genom pixlar. De snygga pixelvĂ€rldarna gör att man inte tĂ€nker pĂ„ saker som att ”grafiken ser inte helt verklig ut”, eller liknande.
Keep rocking through time.
Veckans spel:
Jag hakade pÄ för första gÄngen genom att köpa Gunstar Heroes över XBLA.
Presentation:
Jag kĂ€nner inte till om man förbĂ€ttrat grafiken pĂ„ nĂ„got sĂ€tt i denna version men jag tycker det ser helt okej ut. Musiken Ă€r vĂ€ll inge vidare men det verkar vara konsolens problem? VĂ€ldigt trĂ„kiga namn pĂ„ bossarna…
Gameplay:
Gillar inte riktigt kontrollerna. Att behöva vÀlja mellan att skjuta fritt eller stationÀrt kÀnns dumt dÄ man bara skulle kunnat fixa det med twin-stick styrning. Dubbelhoppet Àr ju ocksÄ skumt.
Minibossarna som ser ungefÀr likadana ut Àr ganska trÄkiga. De antingen hoppar/flyger runt lite och/eller kastar bomber pÄ Àn. Tycker inte hÀller bossarna var sÄ roliga. GÀller att hitta ett mönster och följa det oftast.
Det bÀsta med spelet Àr uppgraderingarna tycker jag. SjÀlv kör jag oftast med homing/homing eller homing/bullet.
Ăvrigt:
Har inte klarat det sista boss matatonen pĂ„ slutet pĂ„ svĂ„righetsgrad medium ens. Dör pĂ„ Black’s laser attack som snurrar runt oftast och tror att mitt problem ligger i att hoppen mĂ„ste vara lite mer precis Ă€n jag lyckas med. Dessutom tycker jag att man skurit av skĂ€rmen lite vĂ€l mycket nĂ€r man behöver klĂ€ttra pĂ„ hans skepp syns inte ens hela ens karaktĂ€r.
Det var roligt en kort stund och var vÀll vÀrt 400mp, men jag tycker inte riktigt att det hÄller idag pga kontrollerna.
Hej igen…
Mycket bra avsnitt, gillar de hÀrligt lÄnga avsnitten
Sagostunden Àr lika mysig som alltid.
har inte spelat spelet men lyssnar ÀndÄ.
jag Àr ganska spoilertÄlig och har klarat att spela
bÄde Bioshock och Heavy Rain lÄngt efter andra och njutit
ÀndÄ (dock var inte mördaren spoilad för mig)
’Keep the strong work up’ och allt det dĂ€r..
Har sjÀlvklart spelat veckans spel ocksÄ..
Inte spelat det innan men har sjÀlv klart hört
om spelet lite dÄ och dÄ.
FörvÄnande nog klarade jag Àven hela spelet
pÄ medium, men sÄ var det ju inte sÄ jÀtte svÄrt
i sin helhet men det hade ju en del moment som var
lite irriterande som tex. att det saknades checkpoints
mellan bossarna pÄ sista banan blev lite segt.
Dock fick jag ta mig i kragen och hade endast 14 i hÀlsa
efter Black Fly. Hans sketna spinn laser var det som Ă„t mest
frÄn mig. Dock klarade jag mig ibland undan genom att
hoppa ner genom plattformarna pÄ sidan och dodge:a lasern
dock ville de sig inte alltid.
..men sen tog jag Green utan att bli skadad mest med fegspel
men han dog ju..
Banorna i sin helhet var ganska varierande faktiskt.
Första med sin Left to Right,
Andra med sin on-rail med vagnen
Tredje var klÀttrande uppÄt
FjÀrde med sitt Dice Game (som sög)
..sen det som överraskade mest.
SjÀtte med sin förvandling till ett shmup
..jag som inte spelar mycket shumps hade
helt klart problem med denna banan och spenderade
nog mest tid pÄ denna.
Den var ju kanske inte den mest vÀlgjorda sen heller.
Gillade att man kunde kombinera sina vapen Àven om jag höll
mig till tvÄ kombinationer..
#1 Eld + MÄlsökande ( http://img201.imageshack.us/img201/292/67815726.png )
Denna tog jag alltid om jag fick chansen.
HÄll in skjutknappen och sprutlackera skÀrmen.
Skotten böjde sig och sökte sig till allt och totalÀgde.
#2 Eld + Eld. ( http://img697.imageshack.us/img697/6919/82831399.png )
Inte mÄlsökande men samma spray. Andrahandsvalet
som fungerade nÀstan lika bra.
Körde sjÀlvklart med Free Shot.
SĂ„ jag kunde rusa runt som en galning,
spraya mina skott över hela skÀrmen och
Go Berserk.
Slutbossen, alltsÄ allra sista mötet och inte hela
sekvensen med massor av Äterbesök, tyckte jag
var lite av en besvikelse. Konstig sak man aldrig sett
och ganska intetsÀgande och inte sÄ svÄr.
DĂ„ gillade jag Smash Daisuke mer som fiende
dÄ han hade den dÀr M Bison looken som Àr sÄ ond.
I slutÀndan var det ett roligt och bra spel som jag tyvÀrr fick
spela sjÀlv frÄn början till slut.
Hade nog suttit fint med CooP..
Hoppas pÄ Äsikter frÄn nÄgon som testat.
SjÀlvklart heter han Smash Daisaku..
(KorrlÀsningsfail)
Efter att ha kollat in nÄgra yuotubeklipp pÄ veckans spel och visat dem för min son som Àr 6Är sÄ var det bara ut pÄ psn och tanka hem dÄ han tyckte det verkade riktigt hÀftigt.
Vi började spela pÄ easy och jag valde fasta skjutlÀgen till honom dÄ jag trodde det skulle vara lÀttare men nÀr jag lÄnade hans kontroll och provade sÄ gillade jag det inte alls, tyckte det tog bort en hel del av spelglÀdjen.
NÄtt jag reagerade pÄ var att man inte dog av att röra fienderna eller har jag fel dÀr? Har för mig att det var sÄ i början iaf.
Banan som börjar med att man ska hoppa uppÄt pÄ plattformar medans ett rymdskepp Äker upp brevid en tyckte jag var lite knepig först fattade inte alls att man skulle hoppa uppÄt utan försökte ta mig upp pÄ rymdskeppet med resultatet att jag dog. Gillade inte plattformarna som man kunde hÀnga i dÄ det var för svÄrt att hoppa ner frÄn dem efter att man hÀngt sig i dem.
Banan med tÀrningsspelet var ocksÄ ganska jobbig men en rÀtt rolig ide dÄ det inte Àr nÄtt jag sett innan, kan man slÄ mer Àn en trea förresten? jag lyckades inte iaf.
Vid vissa tillfÀllen sÄ laggade spelet ganska ordentligt oftast nÀr bÄda sköt och det var mÄnga fiender pÄ skÀrmen samtidigt vet inte om detta bara gÀller ps3versionen.
Lifeforcekopiabanan var ingen höjdare hade vÀldigt svÄrt att byta riktning pÄ hur jag skulle skjuta Ànda tills jag kom till slutet och fick klÀmm pÄ det.
Musiken var inte heller nÄn höjdare som ozzy nÀmnde hÀr ovan.
Det var vÀl det negativa bitarna annars tyckte jag att kontrollen funkade riktigt bra om man anvÀnde sig av det fria skjutlÀget hade riktigt kul med grabben och vi klarade till slut spelet.
Grafiskt sett var det faktiskt riktigt snyggt gillar speciellt bossen som Ă€r som nĂ„n reaktorkĂ€rna och dĂ€r det blir olika bollar som man ska hoppa över och skjuta pĂ„. Ăven vapensystemet Ă€r riktigt kul med mĂ„nga olika kombinationer att vĂ€lja pĂ„ fastnade för bullet/seeking tror jag det var mĂ„lsökande gula bollar som var riktigt effektiva.
KÀnns som att det hÀr kommer bli ett spel vi kommer spela ihop flera gÄnger dÄ det trots en hel del brister ÀndÄ Àr riktigt kul att spela tillsammans med nÄn annan.
El_Kebabo:
I Dice-game sÄ fick jag ocksÄ bara mellan
1 och 3. SÄ jag tror den var begrÀnsad till det.
Som du sÀger El_Kebabo,
Rymdskeppet hade lite konstig kontroll, iaf nÀr jag spelade.
Om man höll in skjutknappen och styrde runt var kanontornet
lÄst men dÄ jag inte sköt sÄ roterade kanontornet i riktningen jag rörde mig i.
SÄ om jag först hade skjutit framÄt sen rÄkade slÀppa skjutknappen
nÀr jag ville backa sÄ roterade tornet och nÀsta gÄng jag började skjuta
sÄ sköt jag rakt bakÄt.
men om jag höll in skjutknappen samtidigt som jag backade sÄ fortsatte
tornet att vara riktat framÄt.
Detta gjorde ju att min tumme blev öm av att konstant skjuta mina
mÄlsökande eldbollar sÄ jag inte ville att tornet skulle rotera.
Kul att ni kom tillbaka! Att jag Àntligen fÄr nÄgot vettigt att fylla tomrummet som spelradion skapade.(jag Àr lite efterbliven och inte uppdaterat iTunes sedan spelradions sista avsnitt) RÀttelse: Satellaview finns inte till NES bara till SNES. Jag kom inte pÄ att man kund kasta fiender mot skÀrmen i Turtles in Time(som var min första kontakt med Turtles) förrÀn shredder-bossen(förstod det efter typ en timme). à hh! Chrono Trigger Àr mitt favoritspel tillsammans med Final Fantasy 7. Jag spelade remaken till DS och har vÀldigt bra minne av spelet trÄkigt att man inte kan bli frikÀnd ifrÄn rÀttegÄngen.
Jag kunde inte motstÄ frestelsen att spela ett ordentligt spel med er(ett Treasure spel). TrÄkigt att ni inte gör en Treasure special.
Gunstar Heroes (MD):
1.Grafiken: FÀrggrann, fin och coola explosioner. Jag gillar att de hade en Bison kopian. Sedan hur stora sprites det finns i spelet. Bra att man kan se att man trÀffa bossar och andra fiender. Jag gillar hur man pÄ sista banan ser hur bossarna följer en nÀr man invaderar deras bas.
2.Ljud: Bra ljud men man mÀrker Mega Drivens enormt urusla ljudchip sÀtter begrÀnsningen igen. Mina högtalare grÄter för att den inte kan anvÀnda basen pÄ nÄgot vettigt sÀtt.
3.Kontroll: Bra men sladdrig och kollisions detekteringen Àr knappast den bÀsta men den funkar. Jag fÄr hela tiden en kÀnsla att nÄgot skall bugga ur men det gör de inte det kan bero pÄ allt slumpmÀssigt blinkande typ lite som pÄ NES.
4.Gameplay: Jag Àlskar hur det slÀngde in ett tÀrningsspel mitt i en bana och alla intressanta pussel som fanns. Det hÀr spelet har enormt mycket och varierande gameplay. Jag Àlskar att spela det i coop.
5.Utmaning: Det beror helt pĂ„ vad man har för vapenkombination jag gillade chaser + lightning men ocksĂ„ lightning + force. Det tar typ ca 1 â 1.5 timma att klara spelet och det Ă€r precis lagom för ett sĂ„ actionbetonat spel. Den gröna snubben(Gunstar Green) Ă€r ondskefull.
6.Slutsats: Det hÀr Àr ett riktigt bra Treasure spel hade det kommit till SNES(med vettigt ljudchip sedan hade kunnat slÀnga in ett SuperFX 2 chip ocksÄ sÄ hade spelet fÄtt snygga roterings funktioner) sÄ hade det blivit en riktig klassiker. Man kan nÀstan se potentialen i hur bra det hÀr spelet hade varit pÄ SNES med GBA-spelet Gunstar Super Heroes.
kom pÄ en till grej som jag tyckte var konstig, om man spelar coop och den ena dör sÄ tyckte ju jag att om man klarade banan sÄ skulle den andra spelaren fÄ komma tillbaka men det fick han inte förrÀns jag ocksÄ hade dött och fÄtt ta en continue. Var lite jobbigt för grabben dÄ han ibland dog ganska snabbt efter att vi fÄtt ta en continue.
MÄste kommentera detta 5 Är försent nu nÀr jag lyssnar om allt igen, men som stÀmmer fortfarande:
Nej, jag har inte sett Fight Club.