Krönika

Tv-spelsfostra dina barn

Jag har inga barn. Jag tänker heller inte skaffa barn, för då måste jag jobba mer än bara tre dagar i veckan.
Det skulle jag inte orka. Men det hindrar mig inte från att ge föräldrar råd om hur man ska fostra barn.
Och det tänker jag göra nu.

Barn är lättlurade. De tror på tomten, tandfén, gud och påskharen. Så jag tänkte att det säkert går att få dem att tro på tv-spel. Men vadå, tänker ni då, tv-spel finns ju på riktigt. Ja, men det är inte riktigt så jag menar. Jag menar tro på att tv-spel är på riktigt. Att reglerna i tv-spel är reglerna IRL. Det kunde man i så fall utnyttja för att fostra dem bra. Någon borde prova. Vi har ju många spelbloggare med barn. EmmyZ, Gamingmama, Ludde, Familjenspel, Farbror Atlas och säkert många fler. Så ni kan ju ta några tips från det här inlägget.

Dela ut exp för sysslor.

100 exp för att diska. 50 exp för att städa rummet. 200 exp för att klippa gräsmattan. Exp används bara för att utveckla förmågor, egenskaper och perks. Exp används inte för att levla upp. Det skulle göra spelet obalanserat. Levla upp gör man bara en gång om året, och det firas med ballonger, godis, vänner och en tårta som may or may not be a lie.

Ju högre level barnet är desto mer tillgång till abilities, perks och föremål får det. Sorry, du kan inte använda den här saxen förrän du är level 10. Experience points kan dock användas för att levla upp specifika förmågor. Om ditt barn till exempel vill vara ute och leka tills efter klockan 19:00 måste han eller hon först levla upp sin stamina till minst 20. Men oroa er inte, jag har ett bra sätt att få dem i säng också.

Sov för att regenerera HP

Sömn regenererar hälsa. 10 HP per timme. HP är viktigt, eftersom barnet förlorar hälsa varje gång det äter godis. En chokladkaka på 150 gram tar 150 HP, då det gäller att balansera vad godis tar jämfört med hur mycket som regenereras under natten. Om barnet sover 10 timmar per natt två gånger har den alltså samlat ihop tillräckligt med HP för att kunna äta en chokladkaka utan att dö.

Ungen kan även generera hälsa genom att äta grönsaker. Låt oss säga 10 HP för en broccolli och 5 HP för en tomat. Få ungen att spela Metal Gear Solid, så att den förstår att rökning dränerar hälsa. Men vad händer om barnet äter 150 gram choklad utan att ha 151 i HP? Då dör han eller hon. Och måste respawna.

Att dö och respawna

Ibland är barn olydiga. Det går inte att undvika. Att äta 150 gram choklad med bara 100 HP resulterar i död. Att inte göra läxorna i tid innebär också att barnet dör, och måste respawna två kilometer från hemmet. Ungar är inte superdumma. Speciellt inte när de passerat 4-5 år. Därför får du fixa ögonbindel på barnen när du kör ut dem ett par kilometer med bilen och lämnar dem där att hitta hem på egen hand. Det blir inte trovärdigt annars. Spela hög musik under resan så att barnet inte hör dig fnissa. Det är inte så grymt som det låter, eftersom alla barn under 12 har en inbyggd kompass i hjärnan. Som fåglar.

Detta innebär att det kan bli problem att förklara när farfar dör. Du får helt enkelt säga att er familj inte har råd med phoenix down just nu. Om ungen har levlat upp sin ”Distant Cry”-spell, innebär det att du stoppar en mobiltelefon i hans eller hennes ficka innan du åker därifrån. Barnet kan då använda telefonen för att ringa en mount, och då dyker du upp och skjutsar tillbaka hem. Att använda telefonen kostar dock mana, så det gäller att ha minst 50 mana i potten, vilket jag ska ta upp i nästa del.

Att spendera och regenerera mana

Mana kan spenderas på olika sätt, för att kasta spells och bruka förmåner. Det kostar till exempel 400 mana att inte äta upp grönsakerna. Men eftersom grönsaker regenererar HP, som i sin tur tillåter barnet att äta choklad, så lär det inte vara några problem. Ungen kan utöka sin manapool genom att höja sin intelligens. Det gör barnet genom att läsa böcker. Ett kapitel representerar 10 ytterligare manapoints. När barnet läst ut en bok får den 50 mana regeneration om dagen.

Perks

Man måste ge barnen lite andrum. Låta dem slippa vissa saker. Du kan erbjuda dem tre slots för perks. Från början är bara en slot tillgänglig, men med tillräckligt många intjänade exp kan ungen låsa upp de två sista. Där kan han eller hon placera olika perks som ”Touch of Death”, vilket tillåter ungen att slippa tvätta händerna när den kissat.

Achievements

Achievements måste självklart delas ut. De är inte lika viktiga som exp, då de inte ger ungen nya friheter eller förmågor. Jag vet inte riktigt hur man skulle representera en achievement IRL. Små pins att bära på jackan? Om ungen lägger sin t-shirt i handfatet efter att ha spillt rödvin på den får han en pin med texten ”Super Soaker”. Det blir lite som scouternas märken, eller simskolans små medaljer. Jag minns ju själv hur lycklig jag var när jag äntligen lyckades ta guldfisken. Frågan är bara om det skulle få ungens cyberpenis eller IRL-penis att växa. Hmm.

Skriv gärna egna tips på tv-spelsuppfostran i kommentarerna, och uppmärksamma möjliga problem med det. Kanske att ungen börjar hoppa på oskyldiga djur, eller äter giftiga svampar i skogen. Eller refererar till stumma och döva personer som NPC’s.

Inga kommentarer

  1. Ludde Lundblad skriver:

    😀 Jag är mållös!

  2. The Koma Kid skriver:

    Jag ser en man framför mig. En man med trenchcoat och gubbkeps. I handen har han en portfölj modell äldre. Han spricker av iver, han vill berätta sin banbrytande idé, sin revolution som kommer att ändra världen. Mannen är inne på Pantentverket. Normalt sett spelas han av Peter Dalle, men just nu spelas han av Tommy Håkansson.

    Hur hade du tänkt att exempelvis barn från åldern 3-7 skulle klara av att greppa levelsystemet, att räkna XP, när dem knappt kan räkna fingrarna på handen eller godiset i gottepåsen?! 😉

    TÄNKTE DU PÅ DET?! haha! ;D

  3. Tommy Håkansson skriver:

    Mozart skrev sin första symfoni som 7-åring, så det blir nog inga problem med hjälp av färgglada ciklar och engagerade föräldrar. :p

  4. Benny Holmström skriver:

    I vanliga fall hatar jag att läsa texter som ser barn som objekt, men i detta fall var det faktiskt helt klockrent. 😀

    Hur skulle förresten barnets tutorial se ut?

  5. Tommy Håkansson skriver:

    Benny:
    Tänk första 30 minuterna av Fallout 3.

  6. Spel-Malmer skriver:

    Vet inte vad jag skall säga mer än att detta var riktigt bra.

  7. Nerdphilia skriver:

    hahaha bästa jag läst på veckor! 😀

  8. Peter skriver:

    Ha ha vad roligt.
    Jag tror att många barn faktiskt skulle gilla det här systemet.
    Att hela livet är som ett spel.

    Kul

  9. Rikttigt bra inlägg. Det här ska jag verkligen försöka ta till mig!

  10. Haha. Bra guide, den kommer jag verkligen ta till mig 🙂

  11. Pappabock skriver:

    Vilken jävla nolla vilken tur att du inte ska ha barn.

  12. Ludde Lundblad skriver:

    @Pappbock – Två saker! Antingen (vilket jag hoppas) är du ironisk, eller så förstår du inte ironi 🙂

  13. Kindo skriver:

    … eller så har ni börjat locka troll till detta mysiga lilla Svamprike. Jag som hade börjat trivas så bra. 🙁

  14. Krämpajj skriver:

    ”Om ungen lägger sin t-shirt i handfatet efter att ha spillt rödvin på den får han en pin med texten ”Super Soaker”.”

    Bra lösning på ett ständigt återkommande problem när vi har fredagsmys hemma! Tack för den!
    Skitbra skrivet. Inte minst respawnsystemet som verkar ge bra incitament till att inte göra fel. Det finns en riktigt bra chans till att vår 5 åring skulle försöka hitta hem ett par timmar utan att lyckas!

  15. Retro-Kim skriver:

    @Krämpajj: *Skrattar* Med min 2.5-åring räcker det om han får respawn:a i ett annat rum än pappa för att han ska förstå att han gjort något fel.
    Om någon spelat Starcraft 2 är min son en marine och jag en korsning av Medic och Medivac för honom. Han vill inte fightas utan mig. 😉

  16. annasofiaelin skriver:

    Haha, detta får mig nästan att vilja skaffa barn, bara att få testa. (Är inte så vidare förtjust i dem i vanliga fall)

Skriv en kommentar