Klicka här för första delen om Media Molecule, High Moon Studios, Jonathan Blow och Rocksteady Studios.

Respawn Entertainment

Världens just nu mest intressanta utvecklare som har hela världens ögon på sig, har inte ens levererat ett spel än. Men det räcker med att veta vilka som jobbar där, och vad de gjort tidigare. Efter bråket mellan Infinity Ward och Activision begav sig Jason West och Vince Zampella ut på egen hand, och startade studion med det passande namnet Respawn Entertainment. Passande både med tanke på inom vilken genre de har erfarenhet, och passande för att studion nu består till stor del av avhoppare från Infinity Ward som anslutit sig till sina före detta chefer.

Det tog inte lång tid innan Electronic Arts, med siktet instället på Activision, tog dem under sina vingar. Och sen då? Ingen vet. Och det är därför som det är så spännande och intressant. Kanske blir det något skittråkigt som att man låter dem utveckla nästa Medal of Honor. Eller något annat generiskt realistiskt krigs-fps. Kanske till och med en fortsättning på Modern Warfare-serien, utan Call of Duty-prefixet. Så som man verkade vilja ha det från första början. Eller så blir det något helt nytt. Något spännande. Något som utmanar vad det nu är Bungie kommer utveckla med Activision som utgivare. Vi vet inte än, och ändå är pressen och förväntningarna enorma på männen bakom spelvärldens kanske mest framgångsrika spelserie någonsin.

2D Boy

2D Boy består endast av två personer – Kyle Gabler och Ron Carmel. Och deras resumé består endast av ett spel – World of Goo. Spelet som de två Electronic Arts-avhopparna säger sig ha utvecklat på diverse internetcafén runt om i San Francisco hyllades från alla håll och kanter när det släpptes kring indiegenombrottet 2008. Tyvärr kvävdes framgångarna en aning av piratkopiering, och till en början hade de två utvecklarna svårt att dra in så mycket pengar som spelet borde tjänat dem. Under World of Goos första födelsedag lät man under en begränsad tid köparna betala vad de helst ville. Spelet släpptes även till WiiWare, och blev snabbt en av tjänstens mest populära titlar. I somras skapade 2D Boy tillsammans med Capybara Games och thatgamecompany en fond för indieutvecklare, för att låta dem fortsätta vara oberoende.

2D Boy har fortfarande inte utannonserat något nytt spel sedan World of Goo, såvitt jag vet. Men jag är väldigt nyfiken på vad man kommer prestera härnäst, även om det bara är World of Goo 2.

Playdead

Vad man skulle kunna kalla för det här årets Braid, och spelet som stal showen under Summer of Arcade, är onekligen Limbo från våra danska bröder på Playdead. Såvitt jag vet är det även deras första titel, men jag kan mycket väl ha fel. Och när deras första titel blir sommarens mest hyllade och uppmärksammade titel, då är det verkligen spännande att se vad deras andra spel åstadkommer. Playdead har redan kammat hem en hel hög av priser, bland annat för bästa ljud och årets bästa spel. Ska vi prata skandinavisk stolthet går Playdead just nu före allt vad Dice och Avalanche heter.

Uber Entertainment

Sommarens Monday Night Combat var utvecklaren Uber Entertainments allra första titel någonsin. Och spelet är riktigt kul trots några uppenbara misstag. Att Uber Entertainment haft Valve som en väldigt tydlig källa för inspiration är tydligt, och sämre förebilder kan man ju ha. Men jag ser ändå fram emot att se dem stå lite mer på egna ben.

De har redan visat att de behärskar design, gameplay och humor. Nu vill jag att deras nästa titel tar Valves influenser och bygger något eget utav det. Det är i alla fall en väldigt spännande utvecklare, som jag tänker hålla noga koll på i framtiden. I stället för ett spel som blandar Team Fortress med tower defense, kanske vi får se ett spel som blandar Left 4 Dead med pussel?