HD-remakes är skiten just nu. Ända sedan fans av Final Fantasy VII började skrika sig hesa efter en PS3-remake av spelet har vi fått se dem poppa upp till höger och vänster. Perfect Dark, God of War. På väg är även Prince of Persia, Beyond Good & Evil samt Ico och Shadow of the Colossus. Jag hörde även att Splinter Cell-trilogin ska få en HD-skrud. För varför spela nya spel när man kan spela förra generationens titlar i högre upplösning.

Jag förstår inte riktigt varför alla pissar på George Lucas när han gör digitaliserade remakes av Star Wars, samtidigt som man jublar när gamla spel säljs till oss igen. Missförstå mig inte, jag menar inte att alla utvecklare på till exempel UbiSoft släpper allt de gör för att arbeta dag och natt med HD-rekames. Det krävs förmodligen inte många utvecklare eller mycket tid för att fixa Beyond Good & Evil i HD.

Jag är kanske cynisk, men jag tror inte man vill släppa HD-remaken allt för tätt inpå uppföljaren. Minns ni när vi fick se teasern för Beyond Good & Evil 2? Sen försvann spelet helt och hållet. Vi fick inte höra ett ord om det. Nu plötsligt utannonserar man en HD-remake av Beyond Good & Evil. Självklart vill man släppa remaken innan uppföljaren, för att odla ett intresse. Men är det därför man skjuter upp uppföljaren?

Ta The Last Guardian som ännu ett exempel. Spelet utannonserades för länge sedan. Sedan dess har det varit lite av ett evighetsprojekt, som vi trodde skulle vara släppt vid det här laget. Men så utannonserar man i stället HD-remakes av föregångarna.

Jag säger inte att HD-versionerna stjäl tid och anställda från de nya spelen. Jag undrar bara om man avsiktligt bestämt sig för att försena spelen för att hinna få ut HD-versionerna av föregångarna. Att man tänkte ”De här spelen kan vi ju göra HD-remakes av! Vänta lite med uppföljarna så vi hinner sälja föregångarna igen först!” Är jag cynisk och lite väl spekulativ då?