Krönika

Tidlöst vackert

Den tekniska utvecklingen går framåt vansinnigt fort och det är spännande att försöka hänga med. I min bok står vi nu på tröskeln inför realism när det kommer till det rent grafiska och en eller två generationer framåt i tiden kommer vi på allvar ha svårt att skilja spel från det övriga som visas på tv:n. Spel som Crysis och Uncharted 2 ser inte längre ut som spel, utan som interaktiva filmer.

Sen har vi Chrono Trigger. Spelet har hunnit bli 15 år gammalt när jag nu spelar det för första gången. Och jag har hittills aldrig känt att spelet kunde ha varit mer vackert. Att grafiken är gammal. Det är en tidlöst grafisk presentation som om och om igen får mig att häpna. Den typen av grafik som man vill rama in och hänga upp på väggen.

Detta den främsta anledningen till att jag inte vill se en ny version av Chrono Trigger, eller Final Fantasy VI för den delen. De två är exempel på spel som inte kan bli snyggare. De kan bli tekniskt mer avancerade, visst. Men inte vackrare. Pixelperfektionen är så snygg som den bara kan vara. Det är en helig graal som vi ska låta bli att gå in och kladda i. Jag kan förstå tanken bakom en remake av Final Fantasy VII, som med sin spartanska, tidiga 3D-grafik skulle må rätt bra av en make-over. Men man ska endast göra förändringar där det finns utrymme för förbättringar.

Så för guds skull, låt Chrono Trigger vara. Det är så vansinnigt vackert som det är.

Kommentarer

  1. Vargavaka skriver:

    Chrono Trigger är verkligen helt bedårande. Det finns väldigt lite som kan förbättras på i det spelet. Bara för din sagostund så började jag spela igenom det igen och nu förlorade jag 8 timmar på en dag :S

Skriv en kommentar