Krönika

Mer död åt konsolexklusiviteten

Under Svamprikets tidiga skede skrev jag ett inlägg om hur jag avskyr konsolexklusivitet, och hur det tvingar oss att spendera tusenlappar på olika konsoler medan fans av film och musik kan spela upp allt på en enda maskin. Lyckligtvis ser vi hur fler och fler konsolexklusiviteter försvinner.

Summorna som Microsoft och Sony måste pröjsa för att hålla en titel exklusiv stiger hela tiden, eftersom man nu ber utvecklarna att neka en marknad på över 30 miljoner konsoler. Till slut måste konsoltillverkarna betala mer än det smakar. Red Dead Redemption började till exempel som en Playstation 3-exklusiv titel, men att behålla det så hade missgynnat både inkomsterna och varumärket.

Valve har ju aldrig varit konsolexklisivt. Man har ju släppt spelen på Xbox 360, men det har varit ganska pissiga konverteringar gjorda av andra utvecklare medan Gabe Newell pissat på Playstation 3 i media. Men när han klev upp på scenen under årets E3 och utannonserade Portal 2 till Playstation 3 insåg man att Valve tänker satsa hårt på konsolen. Ingen mer outsourcing och halvhjärtat slarv – Portal 2 till Playstation 3 ska till och med bli den bästa versionen av spelet, enligt Newell själv. Fattas bara att vi får se Left 4 Dead 3 till Sonys maskin också.

Första Mass Effect ägs tyvärr av Microsoft. Men Mass Effect 2 gavs ut av Electronic Arts, och kommer således till Playstation 3. Det är förmodligen den största bomben sedan Final Fantasy XIII – även om Mass Effect 2 till Playstation 3 inte alls var lika oväntat. Xbox 360 förlorade även Dead Rising, när Capcom självklart släppte uppföljaren till båda konsolerna.

Tidigare i år fick vi även se Castle Crashers komma till Playstation 3, och eftersom Ludde fullkomligt älskar det spelet borde han vara glad över att fler får uppleva det. 😉 Samma sak gäller Braid.

Även Wii-spel börjar gå multi, då vi kommer se Suda51s No More Heroes på både Xbox 360 och Playstation 3. Jag väntar mig att fler Wii-exklusiviteter kommer hoppa över till Playstation 3 nu när det är möjligt att spela dem med Playstation Move. Jag förutspår att Steven Spielbergs Boom Blox rör sig ditåt snart. Och sist men inte minst ska ju de Blob 2 släppas på de båda HD-konsolerna även det. Mums!

Fattas bara att Microsoft inte vågar satsa mer på Alan Wake, så att tvåan får en ny utgivare och hamnar på PS3. Microsoft och Nintendo är dåliga på att hålla i exklusiviteterna jämför med Sony. Eller kommer vi se Demon’s Souls 2 till Xbox 360? Det var ju bara i Japan som Sony gav ut det, så vem vet.

Inga kommentarer

  1. Tommy Håkansson skriver:

    Jag får be om ursäkt för all den feta stilen. Vet att vissa tycker det är jobbigt.
    Jag ville belysa titlarna ordentligt.

  2. Familjenspel skriver:

    När det gäller just Castle Crashers och Braid känns dom ju när dom väl kommer till PS3:an föråldrade och inaktuella… så jag vet inte om det är en stor vinst för PS3:an där.

    Däremot tycker jag det är kul att spelutvecklare som bara gjort spel till 360 men inte varit knutna till dom har tagit sitt förnuft till fånga och gör spel till båda maskinerna nu, inte en dag för sent!

  3. […] This post was mentioned on Twitter by Ludde Lundblad, Tommy Håkansson . Tommy Håkansson said: Nytt inlägg, om hur PS3 fortsätter plocka konsonexklusiviteter från 360: http://www.svampriket.se/18/mer-dod-at-konsolexklusiviteten/ […]

  4. Kindo skriver:

    Ja, det är så klart bra att konsolexklusivitet börjar försvinna, men att utveckla spel till flera plattformar samtidigt brukar föra med sig problem, dessvärre. En version brukar alltid vara ‘sämre’ på ett eller annat sätt – ibland går det riktigt illa, som i Bayonetta – som delvis beror på att utvecklare fortfarande verkar ha problem med att programmera till PS3, av någon anledning. Vanligast är dock att multiplattformsspel brukar innebära att man sätter ribban för samtliga format mätt efter den minst kraftfulla konsolens prestanda, så att även om t.ex. PS3 (eller PC) kan prestera bättre rent tekniskt, så är det ändå 360 som sätter gränserna. Allra värst är det förstås för PC-spelarna, som bara någon gång per år får ett spel som inte känns som en direkt portning av ett konsolspel. Det gör extra ont för oss som helst spelar på dator att se de begränsningar som följer dessa titlar, allra främst i form av hur tydligt det är att t.ex. menyer och generella gränssnittskontroller fungerar fruktansvärt dåligt med mus + tangentbord istället för den handkontroll spelen var utvecklade för till en början. Att den grafiska och speltekniska prestandan dessutom fortfarande håller samma kvalitet som en stationär konsol från 2005. är bara den sura grädden på det redan mögliga moset, när vi egentligen kan få något så mycket bättre. 🙁

  5. Tommy Håkansson skriver:

    Kindo:
    Ja, jag tror det kommer handla mycket om vem (Sony eller Microsoft) som förser utvecklarna med bäst resurser och mest support i framtiden. Det kommer handla mindre om exklusiviteter och mer om vilken konsol som har den lite bättre versionen av spelet. Kanske kommer extramaterial och tidsexklusivt DLC spela roll också. I stället för att betala för exklusiviteter kommer man nog betala för utvecklingen av versionen till den specifika konsolen. Den som lägger ner mest pengar får det bättre spelet till sin konsol.

    Och ja, det är ju inte bara 360 som sätter gränserna rent grafiskt, utan även innehållsmässigt. Man får ju inte ha mindre innehåll till 360 än till PS3, då blir Microsoft arga. Så trots att blurayskivorna kan hantera mer så skär man bort innehåll. Det är något som måste ändras. Inte för att jag tycker spel är för innehållslösa eller fula.

    Vi får väl se hur konsolerna skadar PC-versionen av Dragon Age 2. 😉

  6. Elin skriver:

    Personligen tycker jag att det är helt suveränt, inte för att jag inte kan spela på vilken konsol spelen än kommer ut på ( jag har alla konsoler denna generation), utan för att jag föredrar att spela på min ps3a.
    Kan ha lite att göra med att jag har en hop trophies på ps3an och att det är slöseri att spela multi på 360:n då.
    Så för min del kommer det aldrig att handla om vilken version som är bäst när jag inhandlar mina spel utan finns det till ps3 så kommer det också att inhandlas till ps3.
    Jag vill inte ha achievements – jag vill ha trophies!

  7. Kindo skriver:

    Ja, definitivt. Det känns aldrig som att bluray-formatet utnyttjas till fullo på PS3 (vid multiformat), och det är så klart 360’s begränsningskrav som spökar även där. PS3 kan ju måla upp mycket mer avancerad grafik om den vill, och utvecklarna klarar av att programmera bättre, men det är väldigt sällan man ser konsolens fulla kapacitet. Att konsolerna alltid påverkar PC-versionerna är något som pågått länge – i fallet DA2 så har ju spelkonceptet i sig förändrats starkt, just för att vara mer konsolvänligt, men redan i första spelet så var grafiken skandalöst dålig, just för att PC-versionen absolut inte får se bättre ut än konsolversionen (och det innebär ju även mycket mer arbete, skulle jag gissa). Det gör ont, så ont, och jag ser ingen positiv utveckling på horisonten. 🙁

    I en perfekt värld finns det bara en konsol, som är kraftig och anpassningsbar nog för att stödja alla typer av spel, och även kunna programmeras för diverse tillbehör, t.ex. rörelsekänsliga kontroller. Konkurrensen ska inte ligga i att sälja hårdvara, utan att kunna erbjuda bäst spel. Jag minns en sådan tid på det sena 80-talet och tidigat 90-talet, då det var spelen som var företagens konkurrenskraftiga kort, och mindre fokus låg på att sälja just konsolerna. Vi fick väldigt många oförglömliga mästerverk, på den tiden.

  8. Kindo skriver:

    Jag vill bara att de spel jag spelar, ska kännas som att de utvecklats för just det format som erbjuds. Som det är nu så är det många titlar som känns som b-aktiga kopior av ett annat spel, utvecklat till ett helt annat format. Bara i år har jag ägnat åtskilliga dagar till att spela Dragon Age, New Vegas, och nu senast Alpha Protocol, till PC; och i alla tre fall så har det känts något förnedrande att det lyser igenom så pass starkt att de är konsolspel, och inte alls utvecklats med PC-formatet i åtanke. Kontroll, gränssnitt, och grafisk och annan teknisk begränsning… allt skriker konsolspel, och detta avspeglas så klart när jag senare försöker skriva omdömen till spelen. Samtliga titlar hade faktiskt – tror jag – hoppat ett snäpp högre i betygskalan om konsolbegränsningarna inte var en del av ekvationen. Det är så förbannat synd att det är så här, och jag blir så arg på utgivarna; men samtidigt vet jag att de inte styr marknaden. Det är marknaden som säger att det är mest lönsamt att utveckla till 360, och sedan porta spelen hastigt till PS3 och PC, för att på så vis sälja tre spel till utvecklingskostnaden av ett (mer eller mindre). Multiformat i all ära, men jag föredrar om ett spel som utvecklats till PS3 eller PC, är utvecklat exklusivt till det formatet, och därmed optimerat för respektive typ av hårdvara, om alternativet är halvhjärtade portningar som dessutom inte fungerar som de ska, i många fall.

  9. Tommy Håkansson skriver:

    Jag spelar ju inte PC längre, då jag blev trött på allt krångel. Men jag minns att jag inte gillade hur PC-spelens tempo i fps saktades ner i förmån för konsol, där joystick inte är lika snabb och inte kan rycka som en mus. Det är nog delvis konsolerna vi kan beskylla för att de snabba arkad-fps:en som Quake och Unreal Tournament lyser med sin frånvaro. Så listan över hur PC-spelen påverkas av konsolspelen kan göras lång.

    Men! Ni får ju spelen lite billigare, ni PC-spelare. :p

  10. Kindo skriver:

    Ja, det får vi! Det är väl en ljusglimt att priset är lägre, samt att det är så pass lätt att modda och trixa med spelinställningar, för att på så vis skräddarsy sin spelupplevelse; men det är en ganska klen tröst, egentligen. Grafiken till spel som Mass Effect 2 är häpnadsväckande även på PC, men så stannar jag upp och tänker: ”Hur hade det sett ut om PC var det enda formatet?”

    För att återgå till den egentliga multiformatsfrågan, så handlar det så klart om konsolversionerna, istället. Det är helt rätt att konsolspel släpps på fler format, så länge utvecklarna lägger manken till och gar de olika versionerna den uppmärksamhet de förtjänar. Dra nytta av PS3’s lagringskapacitet och tyngre hårdvara, till exempel, och håll inte tillbaka på en version bara för att hålla jämna steg med en annan (hur hade spelarna reagerat om HD-konsolspelen skulle anpassas till Wii, istället för 360?) . Problemet är att kostnaden så klart blir högre under utvecklingen, men det är rentav pinsamt när en version av spelet lider av tydliga brister – långa laddningstider, framedrops, screen-tearing m.m. – som inte är närvarande på en annan.

  11. […] Mer död åt konsolexklusiviteten (Svampriket) […]

  12. gabriella skriver:

    Så får man vänta och se om det som det talades om på EpicBattleCry – att det vore bra om man kunde ha en onlineprofil för samma spel (i detta fall CoD: Black Ops) fast på olika konsoler (360 och PS3) och detta kanske är något som är möjligt i framtiden, då många spelare kan tänka sig att köpa spelet till båda konsolerna. Att konsolexklusiviteten försvinner successivt känns lite som ett steg i rätt riktning som Brent önskade.

Skriv en kommentar