Jag har alltid varit lite fascinerad av fenomenet modelljärnvägar. När jag var liten önskade jag ofta att jag skulle ha en jättestor modelljärnväg som jag kunde plocka och greja med. Ni vet, en sådan som Stig-Helmer har?

När jag satte mig ner tillsammans med EA CREATE för första gången fick jag lite samma känsla. Det kändes som att jag satt och plockade med den där hett efterlängade modelljärnvägen, men med en liten skillnad. Det finns en aningen fler delar att leka och bygga med i EA CREATE, än vad det gör i en modelljärnvägslåda. Plus att du är inte låst vid ett tågtema.

Lite enkelt förklarat går det hela ut på att du har en massa världar till ditt förfogande. Till en början är de låsta, men allt eftersom du vinner något som kallas ”sparks” låses värld efter värld upp. För att låsa upp ”sparks” finns det ett antal uppgifter att lösa på varje värld. Dessa löser du genom att bygga saker och med hjälp av dessa kreationer ska du sedan se till så att föremål A förflyttar sig till punkt B.  Men inte nog med att du låser upp världarna med hjälp av att samla ”sparks”, de genererar även nya delar att leka med. När du sedan har samlat på dig en massa grejer, kan du lägga uppgifterna åt sidan och istället bygga och inreda din egna lilla värld. Lite som att vara arkitekt. Varje värld har sitt eget tema, det är allt ifrån nöjesfält till rymden och allt där emellan. Låter det rörigt? Det tycker iallafall jag.

När jag har suttit och spelat har jag hela tiden funderat på hur jag skulle göra för att recensera detta spel. Har även haft funderingar på om det ens är möjligt att göra en renodlad spelrecension. För i mina ögon är inte EA CREATE ett regelrätt spel. Det är mer som ett barnrum med alldeles för mycket leksaker. Om du inte har en väldigt livlig fantasi och med hjälp av den klarar av att fokusera och vara kreativ, blir det bara rörigt och du går ut ock leker istället.

Även fast jag tycker att det är lite rörigt och jag hade problem med att få grepp om själva konceptet, kan jag ändå inte låta bli att känna att EA CREATE faktiskt är lite mysigt. Känner du att det bästa du vet är att bygga med Mekano och stapla dominobrickor runt hela lägenheten, då är verkligen EA CREATE ett spel för dig!

EA CREATE spelat på Wii