Retroresan

Såg du Voodoosmurfen?

Så har vi smurfat färdigt veckans spel äntligen. Brunsmurf och Smurfsson avlägger rapport från äventyren i Glömda skogens bland sarsparillöv och argsmurfar. Brunsmurf har dessutom fortsatt i sagosmurfen även denna vecka.

Länkar

Musik

Retroresan: Såg du Voodoosmurfen?

Kommentarer

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Samson Wiklund, Retroresan. Retroresan said: Ny Retroresan: Såg du Voodoosmurfen? http://bit.ly/eRqz0i #fb […]

  2. ozzy88 skriver:

    Jag ser fram emot era ”ingenting” avsnitt även om ett sådant moment aldrig har varit någon favorit för mig. Tror inte att jag kan få för mycket Anders och Samson som det är just nu i alla fall.

    Anders sätt att berätta i denna sagostund var lika bra som innan tycker jag. Det lät nog lite mer avslappnat än det förra och det kanske bara är jag som inte stör mig på att det kan låta som ”läst innantill”. Så enligt mig spelar det egentligen ingen annan roll än att det kanske tar mindre tid för dig att sätta ihop ett avsnitt vilket jag antar är en väldigt bra sak.

    Ser jätte mycket fram emot Sonic specialen också. Jag har faktiskt aldrig spelat något ”riktigt” Sonic spel för jag har aldrig ägt en Sega konsol. Det enda jag kört var demot av Sonic Heroes vilket jag tyckte var rätt underhållande när jag inte hade något annat att göra. Jag har aldrig häller känt ett behov av att köra igenom denna spelserie eftersom de inte ser så roligt ut. Bättre kan jag inte förklara mig tyvärr.

    Tack för musiktipset! Psilodump är rätt grymma. Nu har jag ju inte spootify så jag har bara lyssnat via deras hemsida och på http://listen.grooveshark.com/ som fungerar ungefär som spootify har jag förstått.

  3. Avgrundsvrål skriver:

    En fråga om kommande avsnitt, vilka Sonic lir är det ni tänker spela förutom fyran? Det finns ju en del, ”3D”, CD osv.

  4. Anders Brunlöf skriver:

    Avgrundsvrål: Personligen tänker jag spela Sonic 1, 2 och 3 till Mega Drive.. Tror Samson skulle ta Sonic & Knuckles också.

  5. Dark2 skriver:

    Ser fram emot Sonic specialen. Hade dock varit kul om ni hade spelat Master System varianterna. Hur funkar ett sådant snabbt spel som Sonic på Master System eller har de dragit ner på farten? Sedan en fråga jag haft länge. Är Sonic spelberoende? Han har varit på ett casino i varje spel sedan Sonic 2.

    Återkommer med kommentarer om Sonic spelen senare i veckan.

  6. Mats "El_Kebabo" Holmkvist skriver:

    Angående vad ni skulle döpa en häst till så måste det ju bara bli megaman eller anders kanske skulle döpa sin till Tintin i tibet då hans oförmåga att döpa en bra häst och ett sånt kasst spel kanske tar ut varandra. Minus och minus blir plus.

    Tänkte skriva lite om vem jag är. Jag heter alltså mats och är 28 år bor i åseda 4,5 mil rätt ut i skogen norr om växjö med min fru och min son filip som ni hörde ge sina intryck om gunstar herores.

    Jag jobbar som cncoperatör och fräser i aluminium hela dagarna ofta med retoresan i lurarna då det är en riktigt trevlig kombination vid inställning av maskiner plus att det får tiden att gå.

    Började spela på allvar då jag fick en 8bitars i julklapp när jag var 7-8 år nånting sen fortsatte det med ps1 och 2 och nuförtiden är det mest ps3 och en del wii ofta ihop med grabben. Och såklart en hel del retrospel tillsammans med er retroresenärer riktigt kul att spela gamla godbitar man missat.

  7. Jickel skriver:

    Utan att ha läst de andra kommentarerna här tycker jag att var en av de bästa sagostundsläsningarna hittills. Nu läser jag ju inte så mycket sagor själv, men i plugget har jag presenterat desto mer (och lyssnat på många andra presentera), och jag tycker alltid det blir trevligare att lyssna på om man bara har lite stödord istället för ett manus. Det här tycker jag var både mer avslappnat och samtidigt mer engagerat än i flera tidigare avsnitt. Anders, nu saknas bara att du också gör röster till karaktärerna så blir du en fullfjädrad sagotant. 🙂
    Musiken var ju förresten fantastisk bra i den här sagostunden.

    Att äntligen veta vad den där Toy/Jenka-smaken kommer ifrån blir nog veckans bästa lärdom.

    Jag lyssnar på varje avsnitt men just Retroresan brukar jag spara till de stunder då tvättar/diskar eller är ute och reser och behöver en podcast som mest, och därför blir det ofta svårt att skriva ner kommentarer och intryck från avsnittet. Men jag ska bättra mig! 🙂

  8. Kioskvältaren skriver:

    En liten undring eftersom året närmar sig sitt slut.
    Kommer ni till nyår eller i början av januari göra en topp 100-lista över årets 100 bästa spel?

    Det skulle vara riktigt roligt med ett sånt specialavsnitt.

  9. Caymot skriver:

    För att vaccinera mot framtida obehagskänslor i samband med infogrames-loggan vill jag rekommendera ”North & South”, en helt underbar klassiker. Det spelet bör dock sparas till ett tillfälle då ni har möjlighet att spela tillsammans (Under Retry?) då det endast kommer till sin rätt med en mänsklig motståndare. Och då ska det vara Amiga-versionen och inte någon av de urvattnade NES eller DOS-varianterna. Lustigt nog är det också, åtminstone till sin grafiska utformning, i någon mening baserat på en belgisk serietidning, ”Blårockarna”.

    Till C64 föreslår jag att ni kollar in ”The Last Ninja”, ett av de mest ikoniska spelen på det formatet och en av de största spelklassikerna överhuvudtaget. Microprosepärlan ”Pirates!”med sitt tidiga öppen-värld upplägg är också helt klart värt en titt. Vill man prova något jäkligt alternativt kan jag rekommendera ”Skool Daze”,ett skönt spel med oklart mål men som utspelar sig på en skola (man kan sätta egna namn på lärarna,bara en sån sak) där man kan busa och gå på lektioner. Poäng kan man bl a få genom att göra bus som någon annan får skulden för: http://en.wikipedia.org/wiki/Skool_Daze.

  10. Lephyrius skriver:

    Oj!
    Jag vill både dyka och snorkla i Röda Havet(hört att det skall vara typ bästa dykstället) och gärna på en ”liveaboard” så man är nära vattnet. Jag har tagit dykcert men jag har aldrig dykt efter det. Jag känner mig lugn eftersom det känns så skönt att dö i vattnet eftersom det var så vacker dödsscen i FF7. Men i.o.f.s. så flyter väl döda kroppar? Så det kanske inte är så vackert…

    Coolt! Att det bara fungerar med en session. Jag bruket köra med csrf meta taggar annars och det brukar fungera bra också bra eftersom man slipper session-variabler. Jag blev mest förvånad över att captchan var borta.

    Vilken bra låt i musikpausen!
    Jag älskar ljudet ifrån Gameboy. Undrar var mina Covox skivor har tagit vägen?

    Så du är en Marley-typ har inte Frog en helande magi och Robo har väl också en helande magi.

    Sagostunden var bättre förra gången men problemet är att det här är inte alls rörande ställe i spelet.(jag känner inget för reptilerna) Nästa sektion är lite bättre beroende på hur långt du spelar och om du gör lite sidequests o.s.v. .

    Hmmmm.. Varför tog ni inte något mer exotiskt? Som t.ex. Sonic CD. Jag har inte heller spelat Sonic 2 vilket jag verkligen borde. Men CD är jag verkligen sugen på. 1:an, 3:an och Knuckles är alla riktigt bra spel. Sonic CD var skapat tydligen skapat av han som gjorde Sonic 1 medan 2:an var av programmerarna och grafikerna ifrån Sonic 1. Eller kanske ännu mera exotiskt vore det om ni spelade Knuckles Chaotix.

    Förbättring: Det är bra att ni skriver att ni har en Sonic-special. Men för oss som följer er är det viktigast att veta vilket spel man skall införskaffa och planera in spelandet av spelen. (Jag hoppades på Sonic CD och tänkte införskaffa det men som tur var så lyssnade jag på eratt avsnitt först)

    Sonic 4(PS3)

    1.Grafiken: Wow vilken blast processing! Spelet ser väldigt snyggt ut med HDR(är osäker om det är HDR de kan ha gjort det med ”fusk”) och en massa effekter som t.ex. refraktioner i vattnet och glas. Skön kombination av 3d och 2d. Det negativa är att animationen på Sonic inte känns korrekt för att när han springer så ser det ut som att han rör benen sakta istället för att benen ser ut att röra sig så snabbt att kameran inte hänger med. Det kan bero på att spelet går i 60 FPS och man spelar på en 400 Hz TV och TV har typ ”ultra crisp anti motion blur”-teknik jag orkade inte leta upp hur man stänger av det för att prova. Sedan så saknar jag något jag hoppades på när Needlehouse utannonserades och var att spela med Sonic med en solnedgångsbakgrund och man ser ”Crepuscular-rays” på sonic och hans plattformar.
    2.Ljud: Ljudet känns som hissmusik alldeles för slätstruket jag får inte alls känslan av ett kasino. Jag vill ha mer elgitarrer lite mer av allt och kanske lite mer kreativitet och atmosfär i musiken. Sedan får boss-musiken mig att tänka på typ ett pirattema. Effekterna känns passande inte alls dumt.
    3.Kontroll: Känns bra och responsiv. Varför ändra på ett bra koncept? Det som är lite tråkigt är att de fortfarande har auto aim för hoppen i spelet ifrån 3D spelen och DS/advance. De hade kunnat göra det till en större del av spelet lite som i Donkey Kong Country. Samtidigt som att det gör spelet mycket snabbare och det är ju de som kännetecknar Sonic. Problemet med att försöka göra spelet snabbt slutar ofta i att man placerar ut en massa loopar som egentligen är raksträckor vilket gör spelet så tråkigt. Rush hade en lösning med luft trick för att fylla upp en special mätare för odödlighet vilket premierade att springa fort.
    4.Gameplay: Ganska varierande. Varför har Sonic en fackla i labyrint-banan? Kunde de inte hittat något mer magisk eller högteknologiskt. Kanske det inte hade passat in i banan speciellt mycket men då känns robotarna mer malplacerade. Skall Sonic använda saker? Det känns lite som Super Mario Sunshine med fludd det är svårt att säga var gränsen går. Kugghjulen får mig att tänka på klocktornen. Problemet är att jag har sett redan det mesta i Sonic Advance 1-3 + Rush. Något jag hoppas jag får mer är luftakrobatiken ifrån Sonic Rush fast i mer avancerad form.
    5.Utmaning: Det är väldigt lagom svårighetsgrad kanske lite för lätt. Man fastnade inte alls. Problemet är att det känns som att spelserien har utvecklats på den här punkten eftersom spelet är inte alls svårt men om man skall ha alla chaos emeralder så är spelet ungefär lika svårt som Super Castlevania IV . Det här tilltalar fler personer och för mig känns det bra på ett sätt att fler spelar.
    6.Slutsats: Det märks att det inte har en konsol att sälja för då hade det nog ansträngt sig mer. Jag känner mig verkligen kluven med det här spelet. Sega ger oss det vi vill ha men det räcker inte eftersom jag vill ha något som jag inte spelat tidigare och som överraskar mig. Det är tråkigt att behöva säga det men det känns som att Sonic Rush skulle ha varit 4:an.

    Vilket av de klassiska spelen tycker ni 4:an är mest lik?
    När kommer Episode 2?

    Tips: För PSN+ medlemmar så kommer man få Oddworld: Abe’s Exodus helt gratis. Är det något Retroresan kommer att ta upp? Oddworld har växt på mig. Det vore fördelaktigt nu när PSN+ medlemmar kommer att få det gratis!

  11. Caymot skriver:

    Blir det förresten någon Retroresan-Öl/Jäger/Whisky-kväll i samband med Retry?

  12. Avgrundsvrål skriver:

    Först vill jag tacka för ännu ett finfint avsnitt! Ni gör ett grymt bra podcast och jag förundras ibland över hur ni lyckas hinna med allting varje vecka och samtidigt leverera podcasten i tid, det är respekt hela vägen!

    Har hittills inte viljat skaffa Sonic 4. Jag är nog lite konservativ. Men jag tänkte dela med mig av mina tankar kring de tre första delarna iallafall.

    Spelade genom Sonic 1 först för att uppdatera minnet. Det första som slår är att fan vad långsamt musiken går? Första världen är kul och ger spelet en bra start. De andra banorna är snarare ett stort frågetecken. Vad hände?! Känns som den inte alls designats med Sonic i åtanke. Varför måste Sonic vänta på hissar när han praktiskt taget kan springa uppför väggar?! Känns som hela andra världen hämtats ur nåt Wonderboy eller Alex Kidd spel. Undantaget är väl Starlight Zone där de långsamma momenten har vad som liknar transportsträckor mellan sig i form av en och annan loop där Sonic faktiskt får springa. Undervattensbanan gör mig less på spelet. Även om undervattensbanor alltid är dåliga. I alla spel. Rutschbanan störde mig något enormt. Att man inte fick trycka framåt när man skulle hoppa framåt, medans man åkte i rutschkanan var grymt drygt. Musiken är trallvänlig, men går i sömntakt tack vare PAL, den går mycket snabbare i NTSC. 🙁 Bandesignen stör mig verkligen. Speciellt mot slutet av spelet när man kan falla ner i ingenting och bara dö. Samma problem Sonic Advance spelen lider av. Bonusbanorna och första världen är nog allt som åldrats väl. Klarar man alla bonusbanor växer det ett par blommor i slutsekvensen när man klarat spelet. Finns ingen poäng alls att samla alla ”emeralder”. Usch, vilket spel… men systemet med att samla ringar för att överleva är ett mästerdrag som ger gameplayet ett djup som andra plattformare saknar. Fast de få roliga stunderna väger inte upp spelet alls. Och förresten… Varför är sista bossen den lättaste?

    Sonic 2 är ett gigantiskt kliv uppåt från ettan. Grafiken är bländande vacker och bandesignen är verkligen utformad efter Sonic som karaktär. Looparna och korkskruvarna är integrerade i banorna och gör att spelet får ett otroligt flyt som jag bara älskar än idag. Banorna är så varierade att spelet aldrig blir långtråkigt, undantaget är Oil Plant Zone som påminner mer om första spelet. Jag gillar att musiken också byter teman längs vägen. I Metropolis Zone får vi rock, på Hill Top Zone får vi laid back country och på Wing Fortress bombastiska toner. Det är som att den byter musikstil i varje värld. Fysiken i spelet är underbar och spin dash attacken separerar verkligen detta från andra plattformsspel. Sista bossen är riktigt svår och det känns verkligen belönande att klara av det. Att klara alla bonusbanor är heller ingen lätt match, iallafall om man inte är två. Och det finns en anledning att vilja klara dom också, till skillnad från första spelet! Det här spelet är underbart. Jag vet inte om jag vågar säga detta utan att framstå som nazist gånger 10, men… Sonic två är så jävla bra att det är bättre än Super Mario World. Då som nu.

    I Sonic 3 känns det som Sega krämat på allt de har. Man har gjort allt större, tuffare, mer färgglatt och slängt in mer action och tänkt att mer blir bättre. Saker händer hela tiden. Man undrar om det här är dåtidens motsvarighet till icke-linjära spel nästan. Ser inte andra banan lite ”Snesig” ut? Mycket skrikande färger för att vara ett Megadrive spel. Och inte bara i andra världen heller. Inte så mycket fiender i det här spelet? Och de fiender som finns agerar mer som farthinder för Sonic än som fiender. Som att det är mindre av ett plattformsspel och mer som ett sidoskrollande racingspel ibland. Det händer mycket på banorna, saker ändras och man flyger hit och dit. Till en början är det lite kul, sen känns det mest tröttsamt. Framåt sista världen känns det bara tråkigt och repetativt. Men värld 4, Carnival Night Zone, är verkligen inte kul nånstans. Tomt på fiender och bandesignen där känns som en light version av Sonic CD. Det säger kanske mer om Sonic CD iofs. Det känns som banan trollar en, eller bara varit ett programeringsfel. Och musiken? AJJJ mina öron. Hela spelet har musik som påminner om 90-tals pop. Men så var ju Michael Jackson inblandad också. Men det låter verkligen inte bra, och MJ själv ska ju också ha tyckt det, man får väl hålla med han. Sista världens yoyoyoande gör mig illamående. Sonic 3 ger mig lite grann samma känsla som Yoshis Island till SNES. Att här har man pressat in alla effekter man kunde från hårdvaran in i ett och samma spel. Ett spel där man använt allt man lärt sig från att programmera spel till maskinen tidigare. Men Yoshis Island gör det tveklöst bättre. Faktiskt.

    Att spela Sonic CD är för övrigt som att upptäcka att en gammal vän har ett tungt drogproblem som man inte kan göra något åt. Låt det förbli en hemlighet.

  13. Tarmstorm skriver:

    Är Tintin nya Megaman?

  14. Anders Brunlöf skriver:

    Tarmstorm: Motsatsen i så fall. Men vi ska försöka glömma den fjanten nu.

  15. Avgrundsvrål skriver:

    Kanske blev ett lite krångligt inlägg sist, nåväl. Min Xbox Live account strular så jag har inte kunnat ladda ner Sonic 4. Var nåt knas med guld medlemsskapet… förstår varför folk väljer PS3. Jag ville iallafall tipsa om den här sidan… http://milkcrate.com.au/_other/sega_comparisons/ där man kan jämföra hur ljudet låter mellan de olika Megadrive modellerna osv.

  16. Jickel skriver:

    Ska förresten bli sjukt kul med Sonic-specialaren! Den blåa igelkotten var min barndoms blå bombare. Sonic 3 + Knuckles är min favoritdel av serien, handlingen blir ju riktigt episk när man spelar spelen tillsammans.

  17. Dark2 skriver:

    Blir tokig på target systemet i Sonic4. Och varför kan man ta skada efter man studsat på en stutsfjäder?

  18. Ztyx skriver:

    Låter som att ”Lill-Blixten” försökte ”Brunlöva” banorna. 😛

    (Vaddå fyra år försenad? Jag var i perfekt synk med mig själv)

Skriv en kommentar