Krönika

Skitspel och floppar får uppföljare

Några överraskande uppföljare utannonserades förra veckan. Bethesda tillkännagav en uppföljare till det blaskiga actionspelet Wet. Men än mer förvånande var att 505 Games berättade att Naughty Bear 2 är på väg! Naughty Bear, spelet som inte fick en enda bra recension och som just nu ligger på 43% på Metacritic. Alla var överens om att spelet var uselt – både kritiker och konsumenter. Ändå får det en uppföljare. Varför?

Vi får alltid höra om hur svårt det är för spelutvecklare att gå med vinst, och hur svårt det är att släppa ett framgångsrikt spel – speciellt om det handlar om ett nytt IP. Marcus Beer sa till och med nyligen i ett avsnitt av Invisible Walls att det bara finns 4-5 utgivare i världen som kan räkna med att gå med vinst. Men hur mycket krävs det egentligen för att ett spel ska anses vara framgångsrikt om Wet och Naughty Bear uppenbarligen lyckas?

Om det är så svårt för nya IP:n att etablera sig, hur kommer det sig då att titlar som utnämnts som floppar får uppföljare? Det händer inte sällan att ett spel med svikande säljsiffror får uppföljare. Okami skördade inga större framgångar på varken Wii eller PS2, och nu kommer en uppföljare till DS – en konsol som är ökänd för att inte kunna sälja tredjepartsspel. De Blob är det knappt någon som spelat, och förra veckan fick vi en trailer för de Blob 2. Både de Blob och No More Heroes expanderar till och med till HD-konsolerna.

Är det så att en uppföljare till ett spel som floppad ändå är ett säkrare kort än ett helt nytt spel? Det är ju fantastiskt i vissa fall, som i fallen med Mirror’s Edge (som trors en miljon sålda dömts som ett kommersiellt misslyckande) och de Blob – spel som faktiskt var bra och inte sålde som de förtjänade. Men när blaskiga spel som dessutom floppat får fortsätta blaska runt, kan jag inte hjälpa att undra vilka mer spännande och intressanta titlar som ratats i dess ställe.

Svaret är förmodligen utvecklingskostnader, som tvingar många titlar att sälja över en miljon för att vara lönsamma medan de urusla spelen oftast inte behöver dra in lika mycket för att gå med vinst. Det är därför Naughty Bear får en uppföljare direkt, medan UbiSoft fortfarande sitter och fegar med Beyond Good & Evil 2.

Inga kommentarer

  1. Fast WET tycker jag förtjänar enuppföljare! Laga det som var trasigt så får vi ett helt ok actionlir liksom =)

  2. Tommy Håkansson skriver:

    Alla spel kan ju förtjäna en andra chans. Men hur ofta tar de till vara på den chansen? Star Wars: Force Unleashed II och Kane & Lynch 2: Dog Days är två exempel bara från i år. Egentligen handlar det ju inte om att utgivarna är godhjärtade, utan att de tydligen anser det vara säkrast att satsa på ett namn folk känner igen — oavsettom det namnet dragits i skiten. SÅ viktigt är det för utgivarna att spela safe.

  3. Peter skriver:

    Star Wars Forces: Unleashed har jag för mig var rätt hypat.
    Fast jag vet inte hur det sedan mottogs.

    Men jag håller med om att det är synd att riktigt lovande koncept inte får uppföljare medan skitspel får det. Men det har väl som du säger att göra med pengar.
    Att det är billigare att satsa på ett spel som kostar mindre att utveckla.

  4. […] This post was mentioned on Twitter by Ludde Lundblad, Tommy Håkansson . Tommy Håkansson said: Nytt inlägg: Skitspel och floppar får uppföljare — http://www.svampriket.se/16/skitspel-och-floppar-far-uppfoljare/ […]

  5. tommy håkansson skriver:

    Peter:
    Det sålde ju bra. Det har ju Star Wars i titeln, liksom. Men recensionerna var svala, och tvåans kritik är ännu svalare. Så att spelet fick en andra chans avspeglade sig ju inte direkt. Jag gissar på att tvåan säljer svagare än ettan också.

  6. hiro skriver:

    de Blob, ett sånt underskattat spel hade verkligen jättekul med det! ^^ Ser framemot en HD upplevelse av No More Heroes med, skall bli kul

  7. Kindo skriver:

    Hmm… mycket lustigt. Wet är kanske ett gränsfall, men att Naughty Bear får en uppföljare är verkligen förvånande. Precis som du skriver har det sålt dåligt, och dessutom mottagits väldigt svalt av kritikerna. Man kan tro att åtminstone ett av de kriterierna bör uppfyllas för att rättfärdiga en fortsättning av spelserien (till exempel så sålde Ôkami dåligt, men hyllades, medan The Force Unleashed sålde bra, men mottogs svalt av tyckarna). Det slår spinn på hela det där argumentet som florerat de senaste åren om att det är dyrt att göra spel, och att det är enormt svårt att gå med vinst. Jag vet faktiskt inte vad det är som försiggår längre…

Skriv en kommentar