Jag spelar vĂ€ldigt, vĂ€ldigt sĂ€llan dĂ„liga spel. Men sedan jag började recensera spel 2008 har det blivit mĂ„nga fler Ă€n förut. Det Ă€r liksom det som Ă€r den stora nackdelen med att fĂ„ spel att recensera â man mĂ„ste spela spel man absolut inte vill spela. Och tv-spel Ă€r inte som sex eller pizza. En dĂ„lig pizza Ă€r ju Ă€ndĂ„ pizza, och dĂ„ligt sex Ă€r ju Ă€ndĂ„ sex. Men ett dĂ„ligt tv-spel Ă€r nĂ„got förfĂ€rligt trĂ„kigt. Och hĂ€r Ă€r de fem sĂ€msta (och förmodligen enda) riktigt dĂ„liga spelen jag rĂ„kade ut för Ă„r 2010.
#5: Quake Arena Arcade
Ă h, vilken smĂ€rtsam och inhuman stympning det hĂ€r spelet genomgĂ„tt. Visst Ă€r den fantastiska bandesignen frĂ„n Quake III: Arena fortfarande intakt, men det Ă€r i stort sett allt. Tempot fuckar helt upp vapenbalansen eftersom fienderna rör sig för fort för en joystick, och det Ă€r nĂ€st intill omöjligt att fĂ„ upp tempo med strafejumps. Kontrollens kĂ€nslighet har tvĂ„ lĂ€gen: ALLDELES FĂR @&!Ϥ$ TRĂG, och ALLDELES FĂR @&!Ϥ$ KĂNSLIG.
LÀgg sedan till en laggig spelupplevelse pÄ tomma servrar, och du har Quake Arena Arcade i ett nötskal. Den som betalade 2000 poÀng för den hÀr styggelsen ska kÀnna sig rejÀlt grundlurad, och borde genast införskaffa Quake Live i stÀllet. Gratis.
#4: Alien Breed 2
Bungies teori att man kan bygga ett helt spel pÄ en sekvens om den Àr underhÄllande i 20 sekunder (eller nÄgot sÄnt, watever) Àr nÄgot som Team17 verkar tagit till sig. Men tyvÀrr missuppfattade de citatet, och resultatet Àr ett spel som loopar samma 20 urtrÄkiga sekunder om och om igen.
Tryck pÄ en switch, gÄ till nÀsta switch, döda fiender, tryck pÄ switch, gÄ mot nÀsta switch, döda fiender, tryck pÄ switch, gÄ mot nÀsta switch, döda fiender. Och sÄ vidare. Aldrig förr har jag spelat ett spel i mer behov av setpieces. En actionscen av nÄgot slag, som bryter det monotona tempot och de bedövande rutinerna.
#3: Pokémon Heart Gold
Det Àr exakt samma Pokémon. IGEN! För i helv⊠Egentligen Àr det inte ett dÄligt spel. Pokémon-spelen Àr inte dÄliga. Men om du redan spelat Blue/Red, Silver/Gold, Pearl/Sapphire etc sÄ Àr du sÄ jÀvla trött pÄ det vid det hÀr laget. Det Àr samma sak om och om och om igen. Jag har inget mer att tillÀgga.
#2: Final Fantasy XIII
Ă rets besvikelse. Vad Ă€r grejen med det automatiserade stridssystemet? Vad Ă€r grejen med bossarna som tar över 30 minuter att klara? Vad Ă€r grejen med de ostiga dialogerna? Vad Ă€r grejen med den inkonsekventa och röriga storyn? Vad Ă€r grejen med de superlinjĂ€ra banorna? Vad Ă€r grejen med det omstĂ€ndliga level up-systemet? Tittade Square Enix pĂ„ Mass Effect och tĂ€nkte att âsĂ„nt hĂ€r vill vĂ€stspelarna haâ? Ăr det dĂ€rför halva vĂ€rlden bestĂ„r av korridorer?
Ge mig tillbaka stora vÀrldar att utforska fritt. Ge mig tillbaka simpla berÀttelser med ÀlsvÀrda karaktÀrer. Ge mig tillbaka turbaserade strider med minst fyra deltagare, dÀr JAG fÄr vÀlja vad alla ska göra. FFXIII gör mig sÄ arg! Det hade sÄ sjukt mycket potential, hade sÄ bra musik och en sÄ otroligt vacker presentation. SÄ blir det sÄ hÀr. Gah!
#1: Alan Wake
Ja du, Ludde. Nu sitter vĂ€l kepsen din i taket. Men det Ă€r ingen fara, för jag skojar bara med dig. Nog för att Alan Wake blev oerhört enformigt nĂ€r jag för tjugofemte gĂ„ngen var tvungen att springa genom Ă€nnu en svart skog med samma vapen att skjuta samma fiender med, men det var Ă„tminstone stĂ€mningsfullt och hade hjĂ€rta. Nej, min riktiga etta Ă€r…
…
…
#1 (pÄ riktigt): Dead Rising 2
Dead Rising 2 har nÀstan allt jag hatar i spel. En dÄlig karta som gör det onödigt svÄrt att navigera. Ge mig en fucking radar bara. Jobbig framerate som hackar mer Àn Frank West i en knivbutik full av zombies. En AI som fÄr mig att tro att personerna jag ska rÀdda redan fallit offer för zombiernas hjÀrnsnaskande. Kontroller som gör bosstriderna allt annat Àn rÀttvisa, och ett sparsystem som aldrig hört om vettigt placerade check points. Men det som fÄr mig att hata Dead Rising 2 mest Àr inte den dÄliga navigationen, den jobbiga bilduppdateringen, den korkade AI:n eller de sega kontrollerna.
Det som stör mig allra mest Àr att spelet ger dig en hel massa saker att göra, samtidigt som det tvingar dig att stÀndigt titta pÄ klockan med Ängest över allt du missar medan du försöker ha roligt. Du kan inte stÀnga in ett barn i en leksaksbutik och sÀga att om han spelar laser tag för lÀnge sÄ missar han den radiostyrda helikoptern. Sen Àr helikoptern borta. Du kan inte ha bÄde en fri vÀrld dÀr du kan göra vad du vill, samtidigt som du mÄste passa tider och utföra sysslor. Du mÄste vÀlja en! Dead Rising 2 Àr det sÀmsta jag spelade 2010.
Det var nĂ€r jag hade försökt spela Dead Rising 2 i ett par timmar som jag förstod varför jag fick ett basebolltrĂ€ med det. Men eftersom jag verkligen gillar basebolltrĂ€et och gĂ€rna inte vill fĂ„ repor pĂ„ det, sĂ„ gav jag bort spelet till Svamprikets recensent Andreas i stĂ€llet — som i sin tur Ă€lskade det. Smaken Ă€r som baken, och jag antar att Andreas smak representerar den hĂ„riga mitten med lite konkelbĂ€r. đ
SÄ du uppfattar inte den raka linjen som gÄr igenom de tidigare FF spelen?
Du uppfattar inte att Halo Reach Àr gÄ till punkt B frÄn punkt A och skjut det som rör sig för att i slutÀndan trycka pÄ en knapp och sedan gÄ till nÀsta knapp?
Det Ă€r alltid lika uppfriskande att se folk hĂ€va ur sig skit över ett spel och sedan hylla ett annat dĂ„ bĂ„da spelen gör samma saker đ Det enda som skiljer sig Ă€r presentationen och utvecklare.
Klockrent att nÀmna Mass Effect med sina raka linjer som alldeles för ofta leder tillbaka till början som klagan pÄ FFXIII, Àr ju ME samma sak dÀr eller? Alldeles för rakt och trÄkigt att man blir ledd i en rak linje?
Eller Àr det skillnad pÄ ME och FFXIII om man ska klaga pÄ korridorer och raka linjer som man följer?
Och ja, det Àr blandat sarkasm med seriöst snack. Jag ogillar att man hatar en detalj i ett spel men Àlskar det i ett annat. Det var den seriösa biten, den mer sarkastiska biten kommer över att det alltid Àr lÀtt att klaga pÄ andra och vad andra har gjort eller hur?
”Du uppfattar inte att Halo Reach Ă€r gĂ„ till punkt B frĂ„n punkt A och skjut det som rör sig för att i slutĂ€ndan trycka pĂ„ en knapp och sedan gĂ„ till nĂ€sta knapp?”
”Det Ă€r alltid lika uppfriskande att se folk hĂ€va ur sig skit över ett spel och sedan hylla ett annat dĂ„ bĂ„da spelen gör samma saker đ Det enda som skiljer sig Ă€r presentationen och utvecklare”
Vad jag vet sÄ har inte Tommy ens spelat Halo Reach, Àn mindre hyllat det?
Henrik:
Det Ă€r bra, direkt pĂ„ FFXIII som jag hoppades! đ
De tidigare FF-spelen Àr ocksÄ linjÀra, men inte pÄ ett lika bokstavligt vis. Jag tror du vet vad jag menar. Man har stÀder att hitta, en vÀrldskarta med hemligheter att utforska, side quests att utföra. Det saknar FFXIII. Jag saknar det, för det Àr vad jag vill ha nÀr jag spelar ett FF-spel. Men det linjÀra Àr ÀndÄ nÄgot jag hade kunnat leva med om bandesignen var lite mer dynamisk, och inte bara nÄgot man sprang genom frÄn strid till strid, om striderna i sig hade varit underhÄllande. I Mass Effect Àr bandesignen dynamisk och ger dig ofta vÀgval, och striderna Àr underhÄllande eftersom du har mer kontroll i dem Àn du har i FFXIII. I Mass Effect har du dessutom planeter att besöka, galaxer att utforska och massor av side quests att utföra. AlltsÄ Àr FFXIII mycket, mycket mer linjÀrt Àn ME. Och det var ju inte Bara det linjÀra jag nÀmnde, det Àr som sagt bara en av mÄnga element, och nÄgot jag hade kunna levt med om det andra funkade.
Halo: Reach-jĂ€mförelsen antar jag tillĂ€mpas pĂ„ min kritik av Alien Breed 2. Och ja, Halo-spelen Ă€r ocksĂ„ det linjĂ€ra ”frĂ„n punkt A till punkt B”. Men det Ă€r vad som hĂ€nder mellan punkterna som gör spelet. I Alien Breed 2 hĂ€nder ingenting. Nu har jag dock bara spelat ett enda Halo-spel i hela mitt liv eftersom linjĂ€ra shooters vanligtvis inte Ă€r min grej, men jag förstĂ„r jĂ€mförelsen.
Din sista rad om att det Àr lÀtt att klaga pÄ andra och vad andra har gjort förstÄr jag inte alls vad du menar med. O_o
Du har ju heeeeelt fel om heart gold lilla gubben, Det handlar om nostalgi. đ
Ludde: Det var en jÀmförelse. 2 actionbetonade spel som har i grunden liknande, samma gameplay. Ingenting annat.
Tommy: Sista meningen var ett försök att förklara att jag inte var 100% seriös. Nu dÄ jag lÀser igenom meningen en gÄng till sÄ blir meningen en helt annan vinkling. Ber om ursÀkt för det.
Och ja, det blir en skillnad i vad som sker mellan punkterna. Jag spelade Alien Breed 2 och visst var det roligt. Men jag tror inte att jag skulle orka med 3 spel som bygger pÄ exakt samma upplÀgg.
FörstÄr vad du menar med den linjÀra biten. Men det Àr mÄnga som inte erkÀnner att de tidigare FF spelen Àven de var linjÀra.
MEs extra planeter finns ju dÀr bara för att du ska fÄ acievements. UngefÀr som att du i FFXIII skulle fÄ en achievement för att gÄ in i menyn och lÀsa det som stÄr dÀr inne :p
Visst, jag kommer sÀtta mig ned med ME och ME2 snart. Men sÄ himla dynamisk var den inte vad jag minns frÄn min förra genomspelning. Det handlade mest om att ta sig till en punkt pÄ kartan och hade man tur hade man 2 alternativa sÀtt att ta sig dit, annars var det bara en enda.
Men det kanske öppnar upp sig senare i spelet.
Bara bra att man ser pĂ„ saker och ting olika đ
”Och tv-spel Ă€r inte som sex eller pizza. En dĂ„lig pizza Ă€r ju Ă€ndĂ„ pizza, och dĂ„ligt sex Ă€r ju Ă€ndĂ„ sex.”
Det Àr roligt, för det Àr sant. Hihi.
Problemet med FF13’s strider Ă€r inte systemet i sig – som jag gillar – utan det höga tempot och Auto Battle-knappen. Tillsammans sĂ„ förstör de en hel del av spelet. Eftersom Auto Battle alltid vĂ€ljer den optimala uppsĂ€ttning attacker, och eftersom det hiskeliga tempot gör att man inte riktigt har tid att sjĂ€lv gĂ„ in i menyerna och skrĂ€ddarsy sina attacker (vilket ju Ă€ndĂ„ inte behövs, dĂ„ det sĂ„ gott som alltid blir samma som Auto Battle-alternativet), sĂ„ finns det ingen motivation att grĂ€va ned sig i nĂ„got sorts strategiskt tĂ€nk. Man belönas inte för det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Vilket Ă€r synd.
Henrik: Om det Àr nÄgot som majoriteten av ALLA spel delar sÄ Àr det en linjÀr uppbyggnad.
Inget fel i sig dÄ mÄnga troligen skulle uppleva ett spel som osammahÀngande och ologiskt annars.
Fast oavsett om man kamoflerar detta faktum med en fin illusion eller inte â Ă€r inte spelet tillrĂ€ckligt underhĂ„llande kvittar det.
FFXIII hade den djÀrva mÄlsÀttningen att hÀnga upp allt kring CG, action och bra story. DessvÀrre Àr varken action och i synnerhet inte story tillrÀckligt bra.
JÀmfört med tidigare FF-spel (FF4-FF10) kÀnns FFXIIIŽs story nÀrmast som en parodi (med höjdpunkter) och har det sÀmsta slutet i serien.
Kul att Final Fantasy XIII benÀmns som ett spel i denna lista.
Trodde fan ta mig att det var en film.
Wictor:
Ja, det Àr ju tyvÀrr trenden med Heavy Rain, Metal Gear, Final Fantasy, Uncharted och allt vad det heter. Mer film och mindre spel.
Jag tyckte det fanns gott om strategi i FF13. Paradigmsystemet var roligt tyckte jag. Dock uppskattade jag mer stridsystemet i Lost Odyssey med sina ringar och timingsystemet vid attacker.
Dead Rising 2 var hemskt. Skulle gett det ett lÀgre betyg Àn jag gjorde.
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/dataspelen-har-varit-killarnas-egen-sandlada
Fan inte illa. đ
Inte illa indeed! Att man nÀmns i DN innebÀr ju att man existerar!
Jag hoppas framtida inlÀggskommenterare förstÄr att jag frÄn och med nu bara svarar pÄ kommentarer skrivna av lÀsare som nÀmnts i DN.
Jag vill ocksÄ kunna göra en lista pÄ de 5 sÀmsta spelen jag lirade 2010.
Fast jag gör ofta lite research och handplockar det jag spelar för att slippa skrÀpspelen.
SĂ„ jag spelar bara bra spel! đ
FF13 Ă€r inte det sĂ€msta spelet jag utsatt mig för – det Ă€r bara en av mina största besvikelser.
Detta visste jag givetvis innan jag köpte spelet dÄ all research pekade pÄ det. Jag hoppades storyn skulle kunna uppvÀga det bara och ville bilda mig en egen uppfattning.
Samma sak med Warcraft 3 som Àr ett bra spel (jo, det tycker jag Àven om jag knappt spelat det), men det var en stor besvikelse för mig.
Jag sÄg verkligen fram emot WC3, men med det fokus som lagts pÄ Heroes var spelet fullstÀndigt vÀrdelöst för mig. Jag ville ha Starcraft i fantasy-miljö.
Tommy! Kan du göra en lista pÄ de 5 eller 10 största besvikelserna genom tiderna för dig?
Det kanske Àr lite ordklyverier, men för mig Àr inte sÀmsta spelen och besvikelserna riktigt samma sak.
Fasen! Jag glömde en sak i föregÄende text.
Jag betalade 1 kr för FF 13.
Retro-Kim:
Man ska göra research och bara vĂ€lja de bra spelen. Helt rĂ€tt. Fyra av de fem spelen pĂ„ den hĂ€r listan var spel jag var ”tvungen” att recensera. Spel jag annars inte hade spelat. SĂ„ SkĂ€nk en tanke till recensenterna som spelar och berĂ€ttar vilka spel som Ă€r skit nĂ€r du gör research! ;(
En lista över de största besvikelserna genom tiderna? It will happen!
Vet redan vilket spel som kommer vara pÄ förstaplats.
Och en krona för FFXIII lÄter faktiskt helt lagom. :p
Lite kul att jag kunde gissa till mig Dead Rising 2 direkt innan jag sÄg listan. Var vÀl under en hel vecka eller mer man sÄg stÀndiga updates pÄ Twitter och Facebook angÄende det spelet ^^
Hmm… man kanske borde göra en liknande lista… man listar alldeles för ofta bra spel.. tĂ„ls att klura pĂ„
@Henrik:
Oja, det mÄ finnas andra linjÀra spel men faktum Àr att de, till skillnad frÄn Final Fantasy XIII Àr roliga att spela och stridssystemet inte nÀstan Àr helt automatiserat.
Sedan Àr det ju sÄ urbota dumt att ens healer i laget inte kan hela en nÀr man dör nÀr fienderna helt random bestÀmmer sig, helt plötsligt att gÄ all-in pÄ den karaktÀren man styr. Stridssystemet Àr inte tillrÀckligt roligt för att det ska hÄlla upp mot 40h. Den tiden det tar att klara spelet.
Att jÀmföra det linjÀra i en shooter och FFXIII Àr som att skjuta sig sjÀlv i foten.
Dessutom sÄ Àr en regelrÀtt shooter kanske 6-8h och som jag redan skrivit Àr FFXIII upp mot en 40-50h och det Àr en jÀvla skillnad.
Det Àr intressant hur olika man kan uppleva olika saker.
FF13 var en av de mysigaste spelupplevelserna jag hade förra Äret.
HĂ„ller med Johannes. Kanske var det för att det var mitt första FF-spel och att jag inte hade nĂ„got att jĂ€mföra med, men jag Ă€lskade FFXIII đ Och man behövde ju inte ta den enkla vĂ€gen. Om man bara valde alla attacker sjĂ€lv sĂ„ blev det mer strategi Ă€n om man bara kör auto :p
DÀremot kÀnns det skönt att jag inte behöver tÀnka pÄ att jag missade Dead Rising 2. Gött!
Atersta att se om spelet ans kommer ut i ar…vi far hoppas pa det basta.Hemsida RobinGaming Ground Sverige.. Vet inte vart ifran jag fatt att dom tva uppfoljarna till ett av mina favorit spel genom tiderna skulle vara daligt gatt runt och trott det i flera ar .
De avslutande stycket du skriver om FXIII – nuff said!, klockrent! TyvĂ€rr verkar ju inte versus bli sĂ„..
Tycker att det Ă€r lite fel att skriva ”Jag vill ha tillbaka” dĂ„ man pratar om Final Fantasy. Den serien Ă€r med fĂ„ undantag den serien som Square har experimenterat med allra mest – Final Fantasy IX Ă€r det enda spelet i serien som har ”gĂ„tt tillbaka”, nĂ„gra fler som det kommer nog tyvĂ€rr aldrig att komma igen, om man inte rĂ€knar med alla nyutgĂ„vor som Sagofabriken pumpar ur sig.
Ptja, Àr det inte att gÄ tillbaka om stridssystemet i FFXIII-2 ger dig mer kontroll över samtliga karaktÀrer, och ger oss en öppen vÀrldskarta att utforska? Inte sÀkert att det blir sÄ. Kanske blir exakt som FFXIII, eller annorlunda i ett steg framÄt. Men OM! Hoppas.
Det Àr FF-seriens verkliga styrka. Ingen vet hur nÀsta episod ska bli. MÄnga kan sÀkert bygga teorier och dra slutsatser efter erfarenheten / likheten med spelet FFX-2.
Och visst – det Ă€r lockande att tro, men med SE vet man aldrig.
Kan inte sÀga att jag har nÄgra förvÀntningar, men dÄ spelets utveckling ser sÄ annorlunda ut hoppas jag pÄ en positiv överraskning.
Ok, din Ă„sikt đ den fĂ„r du ha! Inga problem…. Det roliga Ă€r dock att det finns folk som Henrik Blomgren som mĂ„ste försöka motbevisa en annan persons Ă„sikt… Hur fan orkar man sĂ€tta sig och försöka göra det? I detta fall kan inte Tommy ha fel dĂ„ det Ă€r hans egna Ă„sikter om de spel man spelat. Ingen kan t.ex försöka Ă€ndra pĂ„ min Ă„sikt om att Metallica sugit getpung sedan 1988.
”Jag hĂ„ller inte med om vad du sĂ€ger, men jag Ă€r beredd att gĂ„ i döden för din rĂ€tt att sĂ€ga det.”
Evelyn Beatrice Hall
”Om frihet betyder nĂ„gonting alls, betyder det rĂ€tten att sĂ€ga till mĂ€nniskor vad de inte vill höra.” George Orwell