Krönika

Fuck Dataspelsbranschen!

Jag vill börja den här texten med att säga att jag egentligen inte bryr mig. Det spelar ju faktiskt egentligen ingen roll. Det påverkar ingen och inget. Men dels stör det mig att människor som tar på sig att göra något, inte gör det bra. Speciellt när det blivit en ganska stor grej. Men dels även för att det är en liten del av en större bild. Plus att det är ganska kul att gå på en ranting spree då och då. Att det får mig att framstå som en stjärtöm fanboy är bara en bonus, och texten kommer handla om mer än bara Nintendo.

Så idag publicerade man nomineringarna för Dataspelsgalan. I listan över nomineringarna för årets spel såg jag ett par saker som gjorde min dag lite, lite sämre. Det första jag såg överraskade mig inte det minsta: Super Mario Galaxy 2, förra årets mest kritikerhyllade spel, är inte ens nominerat. År 2008 vann Super Mario Galaxy, men uppföljaren blir inte ens nominerad. Okej. Det är bara de två mest hyllade spelen den här generationen. Whatever.

Men Tommy, kanske ni suckar. Super Mario Galaxy 2 är en uppföljare. Självklart blir det inte samma grej med en uppföljare. Nyhetens behag lägger sig fort, speciellt i spelvärlden. Och på det skulle jag svara att ja, det är en möjlighet. Men då kan man ju fråga sig varför uppföljare som Assassin’s Creed: Brotherhood, Call of Duty: Black Ops, Mass Effect 2, Red Dead Redemption och Starcraft 2 nominerades.

Det andra som slog mig var kategorin ”Barnspel”, där man hade placerat både Donkey Kong Country Returns och Super Mario Galaxy 2. Varför är de barnspel? För att de innehåller glada starka färger, men inget blod eller skjutvapen? För att de är två av de absolut svåraste spelen som Nintendo någonsin givit ut till konsolen? Om man hade kallat dem för familjespel skulle jag inte reagera alls lika mycket. Det är verkligen spel för alla, oavsett om du är 8 år eller 48 år. Trodde jag i alla fall. Men nej, det är tydligen barnspel. För barn. Visst.

Men det som gjorde mig allra mest ilsken var faktiskt något som inte har ett skit med Nintendo att göra. I kategorin ”Bästa plattformsspel” ser vi Super Mario Galaxy 2, Donkey Kong Country Returns, LIMBO och… Epic Mickey? Verkligen? Epic Mickey? Spelet vars plattformsmoment är vad som fick det att falla ner i en grop av misslyckande? Plattformsmomenten var det absolut sämsta i hela spelet! Och menar ni alltså att Epic Fucking Mickey var bättre än, åh jag vet inte, Super Meat Boy? Eller VVVVVV? Eller Mega Man 10? Eller Bit.Trip Runner? ELLER SUPER MEAT BOY?!

Nomineringarna är kommersiella, och jag tror det handlar mindre om årets BÄSTA spel och mer om vilka spel som kommer dra mest publik. Det är lite som när MTV Movie Awards nominerar Twilight till bästa film. Det är inte en av årets absolut bästa filmer, men det stryker galans målgrupp medhårs och gör dem mer angelägna att uppmärksamma evengemanget. Kommersiell appeal för en specifik målgrupp. Men det varken förklarar eller ursäktar att Epic Mickey går före Super Meat Boy. Är det för att Disney har djupare fickor än Team Meat? I’m not saying…

Jag vill veta vilka som nominerade spelen, och hur de resonerade. Går de efter personlig smak? Går de efter säljsiffror? Går de efter spelmedias kritik? Vad? Vad får dem att fatta sådana beslut som att sätta Epic Mickey framför Super Meat Boy? Vad får dem att dra slutsatsen att Super Mario Galaxy 2 och Donkey Kong Country Returns bara är för barn? Vad får dem att inte ens nominera Super Mario Galaxy 2 när föregångaren kammade hem förstaplatsen under spelhistoriens bästa spelår? Jag vill veta.

På Dataspelbranschens hemsida skriver Ove Kaufeldt att han tycker nomineringarna speglar spelåret bra, och att de representerar bredden. Vi får även veta att listan tagits fram av en EXPERTjury. En expertjury där majoriteten tydligen tycker att uppföljaren till den här generationens mest hyllade spel inte är något att hänga i granen, och att bottennappet Epic Mickey är bättre än årets kanske mest hyllade indiespel. Det är tur att de är experter, för då behöver jag inte tala om för dem att de borde skämmas.

Som sagt, det är egentligen inget att bry sig om.
Ändå är jag lite för passionerad för att helt kunna låta bli. Även om jag riskerar att framstå som en 35-årig oskuld som sitter i sina föräldrars källare och blir förbannad över fanboy issues.

Inga kommentarer

  1. Så där är det ju alltid…

  2. Monika skriver:

    Kan väl hålla med i att Super meat boy är långt mycket bättre än Epic Mickey. Men ja, notera att det bara är manliga talanger med på listan i år också… och att ”rollspel” inte ens finns med.

    Däremot så tror och hoppas jag att dom ägnat tid åt att få ihop det på bästa sätt… Det är ju ”folkets val” som är det enda som betyder något stort egentligen… och där har vi ju fått vara med från början och rösta in det som vi anser vara bäst 🙂

  3. Peter skriver:

    Jag har gått in på Dataspelsbranschens hemsida nu och tittat in deras kategori ”Folket val” där allmänheten får rösta på förra årets bästa spel.
    Och den listan är framtagen genom de spelen som sålt bäst förra året.
    och det tycker jag är ett konstigt sätt att göra.
    Det kan ju till exempel vara som så att ett litet och udda spel som till exempel Limbo är bättre än de som säljer mest. Och bara för att det inte kanske inte fått så mycket marknadsföring och kommit ut till lika många människor betyder det ju inte att det behöver vara sämre för det.

    Dessutom kan man bara rösta på 8 spel vilket jag tycker är väldigt lite. Där är varken Super Mario Galaxy, Mirrors Edge eller något av de nedladdningsbara spelen med.
    Den kategorin känns verkligen kommersiell, särskilt med tanke på att det är i olika webbutiker man har möjlighet att rösta.

    Angående Super Mario Galaxy 2 och Donkey Kong så tycker jag att de kan klassas som barnspel även om de är väldigt svåra. Förr i tiden var ju de flesta spelen väldigt svåra och då var det väldigt många barn som spelade så svårighetsgraden tycker jag inte är avgörande här. Däremot kan jag hålla med om att den borde ha nominerats i andra kategorier också.

  4. Tommy Håkansson skriver:

    Peter:
    För att inte nämna att spel som Angry Birds och Cut The Rope borde vara med om det är säljsiffror man ska gå efter. Spelen har ju sålt 50 miljoner exemplar världen över, så de har säkert sålt skitmycket i Sverige också. Men bärbara spel ska ju hålla sig i de bärbara kategorierna.

    Får jag fråga varför DKCR och SMG2 bara är för barn?
    Hur tänker du då?

  5. Ludde Lundblad skriver:

    @Peter – ”Förr i tiden” var de flesta spel tänkt för en yngre publik, men nu 2010 finns det en klar uppdelning bland spel. Det finns bra spel, som är riktade mot en yngre målgrupp, som skulle vara mer representativa för kategorin.

    Sen undrar jag vad du menar med Mirrors Edge? Det släpptes väl 2008?

  6. Peter skriver:

    Tommy: Ja, just det. Angry birds och Cut The Rope har nog sålt väldigt bra även i Sverige.
    Jag har inte sagt att DKCR och SMG 2 bara är barnspel. De är barnvänliga och därför tycker jag att de kan passa i den kategorin men självklart tycker jag även att de kan klassas som äventyrsspel, årets spel och plattformsspel och sånt också.

    Ludde: Javisst finns det spel som är mer riktade särskilt mot barn och det är möjligt att andra spel skulle kunna fyllt upp de platserna också. De jag menar är att Super Mario Galaxy och Donkey Kong är barnvänliga och skulle kunna passa i kategorin barnspel, om det inte finns andra barnspel som är mer värdiga att få plats i den kategorin.

    Och angående Mirrors Edge så menade jag inte det utan Heavy Rain. Blandade ihop dem visst.

  7. Tommy Håkansson skriver:

    Peter:
    Om spelen inte bara är för barn tycker jag det är fel att kalla dem för barnspel. Lite som att kalla potatismos för barnmat. Familjespel hade jag som sagt varit OK med.

  8. Jag var med i den där juryn för nåt år sen. Jag vet inte hur andra personer i juryn nominerade sina spel då (och om systemet är likadant i år), men för mig handlade det om personlig smak. I vissa kategorier valde jag att inte nominera något spel eftersom jag helt enkelt inte hade spelat något spel i den genren. Jag sket totalt i försäljningssiffror, andras recensioner eller att jag på något sätt skulle känna ett ansvar att ha spelat alla spel med 90+ på Metacritic eller liknande. De ville ha mina åsikter, de fick mina åsikter.
    Anledningen till att Super Meat Boy inte finns med bland de nominerade i år har jag ingen aning om, men om jag skulle GISSA tror jag det delvis beror på att det finns människor i juryn som antagligen inte ens har spelat det. Vilket är förståeligt eftersom alla ju inte kan spela allt.
    Därför kanske du ska ifrågasätta personen ansvarig för juryn snarare än juryn i sig. Om du nu ska ifrågasätta det här!
    För om du frågar mig tycker jag inte du ska lägga någon energi på det alls. Det är meningslöst. Nu skrev du i och för sig att du inte bryr dig egentligen – vad bra, känner jag! För vad handlar det om egentligen? Ett gäng människor som (med största sannolikhet) valt ut några spel de gillat under 2010. Det är allt. Naturligtvis inget ont om människorna i sig och deras åsikter (de kanske har helt fantastiskt kloka anledningar till sina nomineringar), men slutresultatet säger ändå väldigt lite. Det är bara en klump med åsikter. Fast visst är det lockande att ändå bli upprörd ibland! 😉

  9. Tommy Håkansson skriver:

    Kristian:
    Att alla i juryn inte spelat allt kan jag absolut sympatisera med. Å andra sidan, om man vet att man inte har spelat årets mest uppmärksammade plattformstitlar kanske man inte ska nominera ett spel för den genren heller. Det är ju ont om objektivitet i ett sånt här fall, det förstår och accepterar jag. Samtidigt borde arrangörerna vara måna om att listan verkligen representerar Årets Bästa Spel så bra som möjligt.

    Men absolut, det är inget att brusa upp över. Och min ilska i texten handlar mycket om underhållningsvärde. Att jag ens skrev en text om det handlar bara det om underhållningsvärde i sig. 😉

    Och vill man ha mer ilska för underhållnignsvärde kan man gå till tråden på Loading: http://loading.se/forum.php?thread_id=93784 Där hittar man saker att irritera sig på som jag inte ens tänkte på.

  10. Holmberg skriver:

    Att några spel klassas som barnspel kanske är lite konstigt men man räknar säkert kategorin som ”spel som är ok/lämpliga för barn att spela” o då tänkte jag inte på svårighetsgrad (ungar idag är ändå savanter på spel) utan mer i liter blod eller antal fristående kroppsdelar.

    Sen håller jag med om att SMG2 kanske borde varit med på listan över årets spel. Jag har själv inte spelat det men det har ju bara talats gott om det.

    Att man ens har en plattformskategori övergår mitt förstånd… Att hoppa är ju helt sjukt tråkigt. Har förstört många spel. 🙂

  11. Retro-Kim skriver:

    Själv retar jag mig på att Minecraft troligen kommer vinna priset för folkets val med trygg marginal. Minecraft är inte ens en färdig produkt utan en Beta!
    Tvåan, Mass Effect 2, är en värdigare vinnare.
    När juryn själv insåg misstaget var det försent att åtgärda.
    Jag tycker det säger en del om hur seriöst Dataspelgalans jippo egentligen är.

    Min kollega/skrivbordsgranne (bäst att utelämna namn) som sitter i juryn är en gamer av rang. Även han förundras över de andra jurymedlemmarnas nomineringar och spelkunskaper.
    Vi får helt enkelt ta spektaklet för vad det är.
    Jag skulle nog jämställa det hela med Eurovision – hela spektaklet, prestige och resultat är fullständigt betydelselöst då det, snudd på aldrig, går ”rätt” till i alla fall.

  12. Lizzarder skriver:

    Håller med. Tycker sedan även att det borde funnits en ”Bästa RPG” kategori.

  13. NuYu skriver:

    Helt jävla otroligt! Jag utnämnde SMG2 till förra årets besvikelse men klart som fan jag vet att det hör hemma på den där listan. Jag vet att de flesta som spelat det älskat det. Och alla andra exemplen du tog upp, jag skäms över hur ovetande och omogen spelvärlden hela tiden bevisar sig vara.

  14. Tommy Håkansson skriver:

    Ja, man kan ju fråga sig vad de behöver ”experter” till när nomineringarna skulle se exakt likadana ut om vilken 16-årig safecore-spelare som helst valt titlarna.

  15. Tuve skriver:

    Slutklämmen mot slutet <3

Skriv en kommentar