Krönika

Så borde Zelda förnyas

När jag såg den första bilden från Skyward Sword blev jag orolig. När spelet sedan visades upp på E3 förra året lade sig besvikelsen till rätta i min mage. Det stod klart där och då att Skyward Sword ser precis ut som alla andra spel i serien.

Nintendo hade inte vågat förnya. De hade inte vågat satsa. De hade inte vågat innovera. Det blev inte den reboot jag så länge väntat på. Den revolutionen jag tycker serien behöver. I stället fick vi samma gamla spel, fast med rörelsekänsliga kontroller.

Missförstå mig inte, Skyward Sword blir säkert ett jättebra spel. Det finns kanske till och med enorma förändringar som gör spelet helt unikt från de andra Zelda-titlarna. Något vi inte fått veta än. Något vi inte sett än. Men av allt att döma utifrån det vi sett, får vi ännu ett supertraditionellt Zelda-spel som inte ens ruckar lite på mallen. Vi kommer få ett jättebra spel, men vad jag vill ha är ett jättebra Zelda. Något nytt.

Här är några förslag på saker jag menar:

Miljö och estetik:
Jag vet att det är en klyscha att alla reboots ska vara ”dark and gritty”, men i Zeldas fall tycker jag det skulle passa utmärkt. I stället placerade man estetiken någonstans mellan Windwaker och Twilight Princess. Varför inte ta den någonstans där den inte redan varit? Varför inte utforska med lite steam punk?

Jag vill inte att serien går FFVII, men kanske lite FFVI. Jag är bara lite trött på de två alternativen cel-shadade sjörövare eller medeltida fantasy. Jag förstår att Nintendos grafiker försökt immitera impressionistmålningar, men tycker inte de lyckats bra. Det känns som ett cel-shadat Twilight Princess. Nu kan mycket hända med designen under ett år, men jag går efter vad vi vet.

Link:
Nya inslag i serien behöver dock inte handla om att förändra hela Hyrule. Det kan räcka långt med att ändra simpla saker som att Link alltid måste se likadan ut och att han alltid måste vara en kille. Det är ju fastslaget i seriens kanon att The Hero of Time är olika personer i olika spel, förutom vissa (Ocarina of Time och Majora’s Mask) där det är en och samma Link i båda spelen. Varför kan inte Link få vara en tjej i något spel? Varför föds The Hero of Time alltid som kille? Namnet funkar väl på en ung kvinna också? Nintendo skulle kunna ge henne att lite annorlunda rörelseschema, och ge henne nya vapen och föremål för att fräscha upp spelets gameplay. Och ge henne för guds skull en röst!

Zelda:
Trots att hennes namn finns i spelens titel får hon aldrig huvudrollen. Zelda visade ju i Windwaker att hon faktiskt kan vara tuffare än Link. Hon måste inte alltid vara en prinsessa. För att inte tala om Ocarina of Time, där hon faktiskt var otroligt jävla badass! Jag hade kissat på mig av lycka om Nintendo utannonserade en uppföljare till Ocarina of Time som hade en egen estetik och lät dig följa Zelda under de sju åren som Link var förseglad i Chamber of Sages.

Tänk på saken. När Zelda var ungefär 10 år gammal i Ocarina of Time mötte hon Link. Zelda och Impa skickade sedan ut Link på en quest. Direkt efter att han räddat Ruto försvinner han spårlöst. Efter att han använde de tre stenarna från Dekuträdet, Death Mountain och Zora’s Domains drar han nämligen svärdet i Temple of Time, och försvinner in i Chamber of Sages där han sedan befinner sig i sju år.

Story:
Vad händer efter att Link förseglats i Chamber of Sages? Impa och Zelda går i exil, och Ganondorf tar över Hyrule och låter landet falla i misär. Var tar Impa och Zelda vägen? Vad gör Zelda under de sju år då de väntar på Link medan Ganondorf demolerar landet? Vi skulle få spela som Sheik, och utforska de okända kanterna av ett mörkt Hyrule som förfaller. Sheik kan röra sig mer som en ninja, och upplägget skulle kunna vara mer fritt som ett västerländskt RPG. Efter sju år vaknar Link till liv igen, och den sju år långa luckan i Ocarina of Times story är därmed ifylld.

Ett spel med Zelda i huvudrollen som Sheik, där vi får svar på de här frågorna, hade varit underbart. Då får såna som jag nya element i serien, medan Nintendo fortfarande får fega och dessutom göra en uppföljare till seriens mest populära spel någonsin.

Win/win!



Inga kommentarer

  1. Peter skriver:

    Jag har inget emot traditionella uppföljare och tror att Skyward Sword kommer bli fantastiskt men det där du skrev om att få spela som Zelda lät faktiskt riktigt intressant.
    Ett sånt spel skulle jag vilja ha.

  2. Det är ett bra förslag, att låta Zelda ha huvudrollen för en gång skull.

    Jag skulle också vilja att Zelda-serien utspelade sig i futurisk miljö typ Blade Runner-stil.

  3. Aglet skriver:

    Det finns enkla sätt att lösa detta på. Det är lite gräsrots-aktivist-svårt, men gör som jag gör med allt annat dåligt: Köp det inte, blogga inte om det, prata inte om det på ett sätt som får folk det minsta intresserade av det.

    För min del har jag inte gjort mig skyldig till flertalet av föregående års titlars framgång. Det kanske inte märks för utgivarna (min Black Ops-bojkott gick ju bra) men jag visar ändå på det sätt jag kan att jag inte godkänner allt. Pengar pratar så det vore ju dumt om vi ljög för varandra.

    Fight the power! Power to the people!

  4. […] This post was mentioned on Twitter by Ludde Lundblad, Tommy Håkansson . Tommy Håkansson said: Nytt inlägg: Varför fegar Nintendo så mycket med Zelda? http://www.svampriket.se/23/sa-borde-zelda-fornyas/ […]

  5. Tommy Håkansson skriver:

    Aglet:
    Om jag inte uppmärksammar och spelar Skyward Sword kommer jag vakna mitt i natten, kallsvettig, av att min triforcetatuering bränner på armen och viskar saker i mitt huvud.

  6. Tuve skriver:

    Jag hade gärna sett en annan syn på storyn än det vi är vanliga vid när det gäller Zelda. Hade varit awesome. Men hade jag inte velat att spelupplägget ändras. Zelda vill jag ska vara just som Zelda-spel. Om jag vill spela något spel med annat spelsätt, då spelar jag ett annat spel.

    Det är det jag gillar med spelserier. Man vet alltid vart man har dem. Så jag ogillar alldeles för stor förändring.

    Usch vad borta jag är när jag skriver. Lite bakis.

  7. Benny Holmström skriver:

    Jag har en liten dröm om att ”hjälten” i nästa Zelda skulle vara sinnessjuk och desillusionerad. Han skulle vara övertygad om att HAN är tidens hjälte. Han skulle vara en creepy Zelda-stalker, och när han sedan skulle få höra talas om den verkliga hjälten – den riktiga Link – skulle han ge sig ut för att mörda honom för att försöka ta hans plats. Därefter skulle han bli bestraffad av gudarna och hamna i något bisarrt fängelse i någon bisarr dimension, tillsammans med Ganondorf. De skulle sluta en pakt, rymma från sitt fängelse, ta sig tillbaka till Hyrule och störta konungen. Det hela skulle sluta med att Ganondorf förråder en och en standoff i stil med Scarface.

    Drömma får man ju. :’)

  8. Kaze skriver:

    Grejen med Link är att han(eller hon om det nu skulle bli som du vill) inte har en röst(on screen), du ser ju hur det gick med metroid other M…

    Att zelda skulle ha huvudrollen i ett spel är en väldigt bra idé, speciellt det där med att man skulle spela de sju ”försvunna” åren i Ocarina of time.

  9. Tommy Håkansson skriver:

    Kaze:
    Metroid: Other M sög inte för att Samus fick en röst.
    Metroid: Other M sög för att hon använde rösten för att säga saker som helt och hållet skar sig med karaktären. Och att hon gjorde det ungefär precis hela tiden. Team Ninja förstod inte Samus. Det var problemet. Inte rösten i sig.

    Men jag håller nog med om att jag inte vill se en manlig Link prata. Såvida det inte är japanska. Ska det vara engelska måste det vara en kvinna. Jag vet inte riktigt varför, men jag kan inte föreställa mig en bra manlig engelsk röst på Link. Jag kan inte se hur det skulle funka, så du har nog rätt. MEN! Folket runt omkring honom måste ha röster. Kom igen nu, Nintendo. Det är faktiskt inte 2001 längre.

  10. Retro-Kim skriver:

    Aglet:
    Precis! Missnöje ska synas i försäljningssiffrorna. Därför lånar/byter jag till mig de spel jag är besviken på och köper på releasedagen det jag gillar/vill ha.
    I Zeldas fall har jag inte riktigt kunnat acceptera övergången till 3D och därför är det senaste jag spelat A Link to the Past och Wind Waker. Jag var inte så förtjust i det sistnämnda och spelade det bara 5 timmar.

    Tommy:
    Tycker din spelidé för Zelda känns helt rätt. Jag vill spela som Zelda och det har inget med att jag är selektivt tv-spelstransexuell att göra 
    Jag tycker det är dags att ett Zelda-spel har en Zelda i huvudperson – gärna med röster i mixen. Traditionsbundna Nintendo behöver våga förnya sitt Zelda-koncept.

    Jag ser däremot fram emot Skyward Sword och kommer köpa det.
    Kanske är det just för att jag missat så mycket bra Zelda genom åren som jag kan se på det här som en färsk titel som inte känns tjatig.
    Om inte annat vill jag gärna få valuta för pengarna jag lagt på min Wii 😛

  11. Själv hade jag nöjt mig med en riktigt mörk och ultravåldsam Link, i en apokalyptisk värld, där man inte bara kan slå på hönorna utan även hugga huvudet av’rom.

  12. Tommy Håkansson skriver:

    Joakim:
    Darksiders? 😉

  13. Retroliv skriver:

    Intressant! Håller med dig helt och hållet och det vet jag att det är fler som gör, dom där sju åren är sjukt intressanta. Det hade varit en dröm att spela som Sheik och för mig behöver det inte ens ha något med den här historien att göra, det skulle kunna vara ett Zelda-baserat spel med lönnmord a’la Assassins Creed.

    Dessvärre tror jag att Nintendo kommer att fortsätta på samma spår och spela på säkra kort. Jag skrev själv om Zelda-problemet i min blogg för ett tag sedan. Kika in den vetja!

Skriv en kommentar