När jag såg den första bilden från Skyward Sword blev jag orolig. När spelet sedan visades upp på E3 förra året lade sig besvikelsen till rätta i min mage. Det stod klart där och då att Skyward Sword ser precis ut som alla andra spel i serien.

Nintendo hade inte vågat förnya. De hade inte vågat satsa. De hade inte vågat innovera. Det blev inte den reboot jag så länge väntat på. Den revolutionen jag tycker serien behöver. I stället fick vi samma gamla spel, fast med rörelsekänsliga kontroller.

Missförstå mig inte, Skyward Sword blir säkert ett jättebra spel. Det finns kanske till och med enorma förändringar som gör spelet helt unikt från de andra Zelda-titlarna. Något vi inte fått veta än. Något vi inte sett än. Men av allt att döma utifrån det vi sett, får vi ännu ett supertraditionellt Zelda-spel som inte ens ruckar lite på mallen. Vi kommer få ett jättebra spel, men vad jag vill ha är ett jättebra Zelda. Något nytt.

Här är några förslag på saker jag menar:

Miljö och estetik:
Jag vet att det är en klyscha att alla reboots ska vara ”dark and gritty”, men i Zeldas fall tycker jag det skulle passa utmärkt. I stället placerade man estetiken någonstans mellan Windwaker och Twilight Princess. Varför inte ta den någonstans där den inte redan varit? Varför inte utforska med lite steam punk?

Jag vill inte att serien går FFVII, men kanske lite FFVI. Jag är bara lite trött på de två alternativen cel-shadade sjörövare eller medeltida fantasy. Jag förstår att Nintendos grafiker försökt immitera impressionistmålningar, men tycker inte de lyckats bra. Det känns som ett cel-shadat Twilight Princess. Nu kan mycket hända med designen under ett år, men jag går efter vad vi vet.

Link:
Nya inslag i serien behöver dock inte handla om att förändra hela Hyrule. Det kan räcka långt med att ändra simpla saker som att Link alltid måste se likadan ut och att han alltid måste vara en kille. Det är ju fastslaget i seriens kanon att The Hero of Time är olika personer i olika spel, förutom vissa (Ocarina of Time och Majora’s Mask) där det är en och samma Link i båda spelen. Varför kan inte Link få vara en tjej i något spel? Varför föds The Hero of Time alltid som kille? Namnet funkar väl på en ung kvinna också? Nintendo skulle kunna ge henne att lite annorlunda rörelseschema, och ge henne nya vapen och föremål för att fräscha upp spelets gameplay. Och ge henne för guds skull en röst!

Zelda:
Trots att hennes namn finns i spelens titel får hon aldrig huvudrollen. Zelda visade ju i Windwaker att hon faktiskt kan vara tuffare än Link. Hon måste inte alltid vara en prinsessa. För att inte tala om Ocarina of Time, där hon faktiskt var otroligt jävla badass! Jag hade kissat på mig av lycka om Nintendo utannonserade en uppföljare till Ocarina of Time som hade en egen estetik och lät dig följa Zelda under de sju åren som Link var förseglad i Chamber of Sages.

Tänk på saken. När Zelda var ungefär 10 år gammal i Ocarina of Time mötte hon Link. Zelda och Impa skickade sedan ut Link på en quest. Direkt efter att han räddat Ruto försvinner han spårlöst. Efter att han använde de tre stenarna från Dekuträdet, Death Mountain och Zora’s Domains drar han nämligen svärdet i Temple of Time, och försvinner in i Chamber of Sages där han sedan befinner sig i sju år.

Story:
Vad händer efter att Link förseglats i Chamber of Sages? Impa och Zelda går i exil, och Ganondorf tar över Hyrule och låter landet falla i misär. Var tar Impa och Zelda vägen? Vad gör Zelda under de sju år då de väntar på Link medan Ganondorf demolerar landet? Vi skulle få spela som Sheik, och utforska de okända kanterna av ett mörkt Hyrule som förfaller. Sheik kan röra sig mer som en ninja, och upplägget skulle kunna vara mer fritt som ett västerländskt RPG. Efter sju år vaknar Link till liv igen, och den sju år långa luckan i Ocarina of Times story är därmed ifylld.

Ett spel med Zelda i huvudrollen som Sheik, där vi får svar på de här frågorna, hade varit underbart. Då får såna som jag nya element i serien, medan Nintendo fortfarande får fega och dessutom göra en uppföljare till seriens mest populära spel någonsin.

Win/win!