Om du är en frekvent besökare på Svampriket eller om du läst några av mina kommentarer på Twitter eller i andra spelbloggar vet du förmodligen vad jag tycker om Heavy Rain. Det oroar mig att spel riktade mot kärnpubliken verkar bli mindre och mindre interaktiva. Allt från Metal Gear Solids långa filmsekvenser och Call of Dutys scriptade händelseförlopp, till Uncharteds semiautomatiska plattformshoppande och Heavy Rains quicktime events. Jag gillar inte hur man berövar mediet från det som definierar det.

Nu Heavy Rain ska tydligen bli film. Punch-linen skulle såklart vara att Heavy Rain redan är en film. Det är David Milch (Deadwood, NYPD Blue) som ska hålla i trådarna. Det är alltså inte David Cage – spelvärldens svar på Kanye West – som blir ansvarig. Jag har aldrig riktigt förstått grejen med att göra film av spel. Jag älskar Zelda, men skulle inte bry mig ett jota om man gjorde en film av det. Vad kan film erbjuda som spel idag inte kan erbjuda? Ingenting, egentligen. Om vi däremot vänder på steken och frågan var spel kan erbjuda som film inte kan förse publiken med kommer vi genast på massvis av saker.

Att göra film av spel är helt enkelt ett rejält steg bakåt. Man skalar av allt och lämnar endast storyn kvar. Man kan tramsa hur mycket man vill, och säga att Heavy Rain är en film och inte ett spel. Men sanningen är att Heavy Rain är interaktivt på ett sätt som tekniskt sett gör det till ett spel. Spelaren kan göra val, och påverka berättelsen på ett sätt som inte är möjligt i konventionell film. Spelaren är delaktigt, och nu ska man alltså ta bort det för att göra en film av det. Man ska ta bort det enda som gör produkten till något mer än bara passiv underhållning, och på något sätt ska det vara ett steg framåt. Och jag kan inte förstå varför.

Var det någon som satt och spelade Heavy Rain, och tänkte ”fan, man skulle kunna stänga av alla dessa knapptryckningar och interaktiva val så att jag slapp vara delaktig.” Någon? Någon alls? Ingen? För i så fall är filmen perfekt för dig. Att göra film av spel är ett steg bakåt. Men det här är ännu ett exempel på hur allmänheten fortfarande ser spel som ett underlägset medium.