Gästrecension

Homefront – Om multiplayer

För att ta reda på om Homefront är så bra i multiplayer som det har pratats om, har Svampriket tagit hjälp av Henke ”Spelgubben” Elsberg, för att se om det ligger någon sanning i det. Varsågoda!

Jag har med spänning följt utvecklingen av Homefront ända sedan jag fick nys om det i höstas. Skulle det äntligen komma ett spel till att bryta av mitt Battlefield: Bad Company 2 nötande? Homefront verkade i alla fall på papper vara en värdig utmanare till både Battlefield serien och Call Of Duty serien. Men i verkligheten skulle det visa sig vara allt annat än det.

Upplägget i menyerna skiljer sig inte nämnvärt ifrån något annat spel på marknaden. Har du sett något av de andra så har du sett det här. Man får däremot känslan av att folket på Kaos Studios har varit hos Treyarch och letat i någon papperskorg över kasserade menylayouter. Menyerna i Homefront känns som en ganska blek kopia av Call Of Duty’s menyer. Men å andra sidan fyller den sin funktion.

Från början har du endast ett fåtal vapen att välja på och vart efter du rankar upp så kan du skaffa fler. Man kan designa upp sina egna klasser med primärt och sekundärt vapen, vilka granater, fordon och perks man ska ha. Känns det igen? Ja, jag tänkte väl det.

Fast jag måste nog säga, även om jag inte låst upp alla vapen än, att det är ganska fattigt med vapen. Det som skrämmer mig mest är att det finns en flik som heter downloadable guns. Ska spelutvecklare börja dra in på den biten nu med och sedan sälja det som dlc efter spelen släppts? Vi börjar väl bli ganska vana vid att de gör så med kartor.

Olika spelsätt fanns det inte mycket av att hänga i julgranen. Endast fyra stycken, eller egentligen bara två beroendes på hur man ser på saken. Två av de fyra spelsätten är bara en variant av de två första. Det finns Ground Control som är en form av Conquest/Domination där man ska “ta till fånga” och hålla olika områden, sedan finns det Team Deathmatch vilket är ganska basic. Två lag, första laget som dödar det andra laget mest vinner. Varianter på dessa två spelsätt är Battle Commander där upplägget är precis samma fast med en liten twist. Den spelare som gör riktigt bra ifrån sig i något lag blir utmärkt på kartan så att alla kan se vart han/hon befinner sig hela tiden. Spelaren får dessutom en prislapp på sitt huvud. Inte så innovativt kanske men ett ganska kul sätt att få alla i ett lag att jaga en spelare för att tjäna ihop lite extra Battle Points (som för övrigt är poängen som man tjänar ihop på slagfältet). Det finns även något som dom kallar Skirmish men det räknar jag inte ens eftersom det endast är en spellista som blandar de två spelsätten.

Battle Points kan man tjäna genom att exempelvis döda motståndarna, skjuta ner fordon, eller märka ut motståndarna på kartan. När man tjänat ihop tillräckligt med Battle Points i en match så kan man under matchens gång välja att plocka fram en hel del godsaker i form av fordon. Vad du kan använda dig av är beroendes på vad du har valt för saker under den klass du spelar. Men det finns exempelvis bilar, stridsvagnar och helikoptar till ditt förfogande. Känns det igen? Ja, jag tänkte väl det. Ganska likt Call Of Duty’s killstreaks fast istället för att du ska komma upp i x antal kills ska du istället komma upp i x antal Battle Points.

Spelmässigt så känns det som ett lite slöare Call Of Duty i rörelserna. Knapplayouten är en exakt kopia av Call Of Duty så ni som kommer från det lägret kommer inte ha några bekymmer som helst. Jag som kommer från Battlefield hade lite bekymmer att anpassa mig till en början. Utöver knapplayouten så kan jag inte riktigt sätta fingret på vad det är som stör mig med kontrollen. Det känns som att springa i sirap och det flyter aldrig riktigt på. För att inte tala om recoilen på de flesta vapen, som är otroligt låg (läs: obefintlig). Visst det kan väl vara kul att bara sikta och trycka av utan att behöva bry sig om att korrigera siktet lite vartefter. Man tappar den där ”riktiga” känslan tycker jag.

Spelet i sig känns ganska obalanserat och det känns som ett stort lotteri om du kommer vinna en närstrid mot en fiende eller inte. Sen om det beror på lagg eller liknande låter jag vara osagt. Borde inte vara så med tanke på att Homefront spelas över dedikerade servrar. Fast i skrivande stund så lider Homefront av en hel del “barnsjukdomar” på serverfronten med lagg, uppkopplingsbekymmer osv vilket inte direkt hjälper till att skapa en bra spelupplevelse. Känns det igen? Ja, jag tänkte väl det.

Man undrar när spelutvecklare ska lära sig att göra rätt ifrån början?

Kartorna/banorna har jag väl egentligen inget att säga om. Mitt första intryck var att dom kändes ganska balanserade och bra om möjligt en aning röriga. Men å andra sidan så gör de flesta det i början innan man lär känna dom.

Nu är inte jag någon mästare på den tekniska biten när det kommer till det grafiska. Att bedöma vad som är snyggt eller inte ligger ju i betraktarens öga. Men jag måste bara säga att Homefront är ett av de fulaste spel som jag sett på senare år. Visst grafik är inte allt i ett spel, spelglädje och hur spelet “flyter på” spelar en minst lika stor roll och kan i många fall uppväga dåligt utseende. Dessvärre innehåller Homefront inget av dessa och när ett spel släpps år 2011 har i alla fall jag blivit så pass kräsen att jag kräver mer.

Om någon skulle fråga mig om det är värt pengarna så skulle jag utan att tveka säga nej. Gillar man att spela multiplayer och inte bryr sig så mycket om själva kampanjen så finns det betydligt mycket bättre alternativ ute på marknaden än Homefront. Vill man spela online ett tag framöver är det nog ett säkrare kort att välja antingen Call Of Duty:Black Ops eller Battlefield:Bad Company 2. Jag misstänker att Homefront inte kommer bli allt för långlivat i multiplayer. Jag tröttnade på det efter en helg.

Jag har överlag hållit en ganska negativ ton emot Homefront och nu kanske ni frågar om det finns någonting som är bra med Homefronts multiplayerdel.

Nej inte mycket faktiskt om jag ska vara ärlig. Vi har sett det mesta förut och vi har framför allt sett det bättre i andra spel. Sen är det klart att smaken är olika och då struntar du helt enkelt i den här gamla sura gubbens personliga åsikter som han har skrivit, köper spelet och bildar dig en egen uppfattning.

Inga kommentarer

  1. Ludde dödade alla förväntningar på singelplayern i sin recension och det enda som höll kvar gnistan av hopp var en bestående multiplayer. Detta verkar ju dock krossa den lilla entusiasm som fanns kvar hos mig gentemot Homefront. Kanske hittar jag den på begagnathyllan för 200kr, då kanske jag köper det.

  2. […] tycker ni ska bege er över till dessa fina sidor och läsa mina intryck. Intryck om Homefronts multiplayer på Svampriket Intryck om Homefront på […]

  3. […] om ni är väldigt nyfikna tycker jag att ni ska kolla in Henke ”Spelgubben” Elsbergs gästinlägg på Svampriket. Kategoriserat under: Spelsnack | Kommentarer: 0 Taggat under: FPS, Homefront, […]

  4. […] Detta inlägg publicerades först på Svampriket.se […]

Skriv en kommentar