Fredagslistan

Spelvärldens smartaste vapen

Spelvärlden är full av skitcoola vapen som gör mer än bara dödar saker. Samus Aran har sin iskanon som förvandlar motståndare till plattformar att hoppa på för att ta sig till nya platser. Link har sin änterhake som kan skjutas fast i väggar och ta honom till nya områden. Och allt eftersom spelens fysikmotorer blivit allt mer invecklade har det bäddat för allt smartare vapen för oss att leka med. Det här är listan över de fem smartaste vapnen jag kunde komma på:

#5 – Magnet Gun (Red Faction Armageddon)

Nu i maj ska Red Faction Armageddon släppas, men trots att spelet inte ens finns ute än har ett speciellt vapen redan fått uppmärksamhet. Magnet Gun skjuter först ut en liten magnetiskt laddad sändare som du kan fästa på vilken yta som helst. Den skjuter sedan ut en annan sändare med motsatt magnetisk laddning, vilket innebär att sakerna du skjutit sändarna på genast dras mot varandra.

I ett spel där mycket går ut på att utnyttja omgivningarna och världens fysik öppnar det dörren till massor av intressanta möjligheter. Skjut en sändare på en fiende, och en annan sändare på en explosiv tunna – BOOM! Det ska bli kul att leka och experimentera.

#4 – Time Manipulation Device (Singularity)

Ända sedan Braid har många indiespel brukat sig av tidsmanipulation. Singularity är, såvitt jag vet, det första fps att göra det. Spelet gör det även på ett lite annorlunda sätt. Din tidsmanipulerande mojäng kan påverka vissa objekt, och flytta dem framåt eller bakåt i tiden. Men du kan även använda den som ett vapen.

Rikta den mot fiender för att spola fram tiden och se hur de ruttnar bort av ålderdom. Du kan även, precis som statis i Dead Space, använda den för att stoppa fienderna när de rusar mot dig. Funkar också bra för att sakta ner kulor som viner mot dig. Ett klyftigt vapen som jag gärna ser mer av.

#3 – Gravity Gun (Half-Life 2)

En klassiker. Gravity Gun förändrade till stor det hur vi ser på fysik i spel. Det är inte första gången vi får leka med fysik, men det var första gången vi fick göra det med sådan frihet och realism. Under de senare delarna av Half-Life 2 får vapnet dessutom en uppgradering, som gör det löjligt kraftfullt.

Det slutar med att du inte bara staplar tunnor och slänger iväg bildäck, utan även stackars soldater som råkar komma ivägen. Gravity Gun fick oss att spela på ett helt nytt sätt, och allt omkring oss var ammunition – till och med fiendesoldaterna. Och vem kan glömma när den vassa propellerskivan mötte ett gäng zombies i Ravenholm.

#2 – Celestial Brush (Okami)

Kanske är det lite av en skräll att Amaterasus magiska pensel kommer så högt upp, men det är ändå en känsla av innovation och värdighet som får mig att älska det här vapnet. Jag vet inte om Okami är det första spelet med ett vapen som kan förändra miljöerna på det här sättet, men man måste ju älska ett verktyg som ena stunden målar upp sakurablomster och den andra stunden skivar ett monster i två delar.

Det finns nästan ingen gräns för var den himmelska penseln kan förmå. Behöver du en bro? Inga problem! Med ett enda penseldrag kan du återuppliva det döda, återskapa det trasiga, skiva dina fiender samt kalla på andra gudar.

#1 – Portal Gun (Portal)

Ja, du gissade det förmodligen så fort du såg titeln. Portal Gun är enligt mig tv-spelsvärldens smartaste vapen någonsin. Själva idén i sig är ju bara den helt utsökt, men det är sättet den används på i Aperture-lokalerna som får mig att stundtals häpna inför innovativitetens storhet. Du kan inte bara använda vapnet för att skapa portaler i golv, tak och väggar.

Du kan även använda dess egenskaper för att eliminera allt som vill döda dig. Portal Gun fick mig att tänka på sätt jag aldrig tänkt förut, och det är såna mindfucks som gör det till världens bästa vapen. Nu återstår bara att se vad Portal 2 lyckas åstadkomma i den kategorin.

Inga kommentarer

  1. Lunandrez skriver:

    Definitivt en välförtjänt vinst för Portal Gun, och jag hoppas att jag blir ännu mer förvånad av dess storhet i och med Portal 2, då i synnerhet av co-op:en som öppnar upp för fantastiskt avancerade sätt att greja med vapnet på.

    Magnet Gun låter annars sjukt intressant, spelar jag Red Faction: Armageddon blir det helt klart ett vapen att se fram emot att leka omkring med.

  2. Tommy Håkansson skriver:

    Portal Gun verkar ju ha fått en helt ny repertoar i Portal 2, där man tydligen ska kunna förändra ytornas egenskaper i form av färgklickar. Det är nästan så jag är rädd för att den rena simpliciteten går förlorad, och att det kanske skadar spelet. Men jag litar på Valve.

  3. Ina skriver:

    Tycker faktiskt att penseln förtjänar en förstaplats! Jag är inte lika kär i Portal Gun som många andra, även om jag tycker att den platsar på listan. Gravity Gun tycker jag är så uttjatad nu…
    TMDn blev jag kär i dock 🙂

    Kul lista, om än lite förutsägbar 😉

  4. Tommy Håkansson skriver:

    Alla topplistor är förutsägbara om den som läser har koll. 😉
    De är bara oförutsägbara om personen som läser inte kan något om ämnet.

    Och ja, egentligen kunde ju penseln fått en förstaplats.
    Om inte annat, så bara för att sätta fjong på listan á la David Letterman.

  5. metalslime skriver:

    Vilket gammalt hederligt spel var det som man kunde ha en voodoo-docka och springa runt och dänga en nål i så att fienderna skadades? Kanske inte så smart, men klart annorlunda! Tror det var nåt gammalt id-spel… Får väl återkomma, om ingen knäcker det före mig.. =)

  6. Tommy Håkansson skriver:

    Låter som Shadow Man. Eller Hexen.

  7. metalslime skriver:

    Näe, Blood var det! Andra exempel ur den fantasifulla arsenalen var tändare+sprayflaska och flare pistol..! 🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=CibO_6YBX_k – voodoodocka vid 05:30

  8. Holmberg skriver:

    Bra lista men av ren princip så vill jag ha med pålskjutaren i Painkiller på alla vapen-listor… även denna.

    Ibland är det helt enkelt väldigt smart att skjuta stora träpålar.. 🙂

Skriv en kommentar