Jag tÀnkte egentligen inte skriva det hÀr inlÀgget. Jag pÄbörjade det tidigare i veckan, men skrotade det halvvÀgs. SjÀlva idén kÀndes helt enkelt inte tillrÀckligt rolig och kvalitativ. Men eftersom Ludde fortfarande har sin paus (han Àr tillbaka nÀsta mÄnad!) och jag bÀr Svampriket pÄ mina egna axlar tills dess, sÄ tÀnker jag offra lite kvalitet för kvantitet. Det hÀr inlÀgget kommer alltsÄ handla om de smÄ i-landsproblemen som stör mig nÀstan varje dag. De smÄ taggarna som skaver pÄ kanterna av mina fantastiska spelupplevelser. Förhoppningsvis Àr jag inte ensam om dem. Förhoppningsvis kan du kÀnna igen dig i nÄgra av dem, och lida tillsammans med mig.

Glömma undertexter

Nej, jag hör inte vad du sÀger.

Eftersom jag har lite halvskrÀpig hörsel föredrar jag att ha undertexter i spel. Jag tycker alltid det Àr lite besvÀrligt att höra vad som sÀgs utan dem, speciellt nÀr det pÄgÄr explosioner och skit runt omkring mig samtidigt. DÀrför Àr det enormt frustrerande nÀr jag pÄbörjar ett spel, och en bit in i introt inser jag att jag glömt aktivera undertexterna. Jag trycker dÄ pÄ startknappen, och dÄ hÀnder en av tre möjliga saker. 1) Spelets startmeny kommer upp, och jag kan gÄ in i optionsmenyn för att aktivera undertexterna. 2) Startknappen fungerar inte alls, och jag Àr dÀrmed tvungen att antingen kolla igenom hela introt utan undertexter eller börja om. 3) Startknappen avslutar introt och lÄter mig plötsligt styra spelets karaktÀr utan att ha nÄgon jÀvla aning om vad tusan jag ska göra eftersom jag missade hela introt.

Obligatoriska mellansekvenser

PĂ„ tal om att trycka bort filmsekvenser… vissa vill man sĂ„klart se. Som introt. Men andra vill man gĂ€rna trycka bort. Som till exempel nĂ€r man dött pĂ„ en boss, och inte vill se monstrets introduktion Ă€nnu en gĂ„ng. Castle Crashers Ă€r ett exempel pĂ„ ett spel som tvingar dig se mellansekvenserna om och om igen nĂ€r du försöker igen. Det gĂ„r sĂ„vitt jag vet inte att trycka bort. Jag sĂ€ger ”sĂ„vitt jag vet” eftersom vissa spel Ă€r jĂ€kligt kluriga pĂ„ det viset. Man kan aldrig vara riktigt sĂ€ker pĂ„ vilken knapp det Ă€r. Det första ma provar Ă€r startknappen, men det Ă€r inte alltid rĂ€tt. I till exempel Dragon Age II mĂ„ste man trycka pĂ„ B-knappen. Eller om det Ă€r X-knappen. Start gör ingenting nĂ€r du vill trycka bort dialoger du redan hört. I andra spel Ă€r det konstigt nog selectknappen som gĂ€ller, medan vissa spel Ă€r riktigt luriga och inte lĂ„ter dig trycka bort filmerna förrĂ€n 10 sekunder in i dem. Du mĂ„ste alltsĂ„ sitta och trycka i 10 sekunder innan du kan vara sĂ€ker pĂ„ att du mĂ„ste se om filmen.

Blinkande kontroller

Blinkande kontroller Ă€r ett i-landsproblem av tvĂ„ anledningar. Den första Ă€r nĂ€r kontrollen hela tiden blinkar som galen, precis som den blinkar nĂ€r batterierna hĂ„ller pĂ„ att dö ut. SĂ„ man trycker fram huvudmenyn, och ser att det Ă€r TVÅ streck kvar. SĂ„ varför blinkar den hela tiden?! Jag har fortfarande inte löst mysteriet, men det Ă€r sjukt irriterande nĂ€r jag vill fokusera i ett spel. Är jag ensam om att uppleva det hĂ€r?

VÀnner Àr inte achievements

Jag hatar alla mina vÀnner.

NĂ„got som hĂ€nder mig nĂ€stan varje gĂ„ng jag spelar Ă€r att jag ofta tror att en vĂ€n som kommer online egentligen Ă€r en achievement. Det intrĂ€ffar nĂ€r jag gör nĂ„got coolt i ett spel, och en vĂ€n kommer online direkt dĂ€refter. Till exempel om jag spelar ett högoktanigt fps, och kanske slĂ€nger en granat som dödar fem fiender samtidigt, för att exakt sekunden efter höra det dĂ€r vĂ€lbekanta ljudet och se nĂ„got poppa upp dĂ€r nere i kanten eller uppe i hörnet. Min hjĂ€rna tror dĂ„ genast att det sjĂ€lvklart Ă€r en achievement jag fick för att döda fem killar med en enda granat, eller nĂ„got annat ganska coolt och awesome. SĂ„ jag slĂ€nger en blick mot det som poppade upp och… FredFearless is online… Fuck. 🙁 Och det som nyss var sĂ„ coolt och awesome kĂ€nns plötsligt helt meningslöst nu nĂ€r jag inte fick nĂ„got för det. Microsoft mĂ„ste fixa olika ljud och popups för vĂ€nner och achievements.

Ett dussin skÀrmar nÀr spelet startas

Jag skrev ett inlĂ€gg om reklam i spel, och tyckte det lĂ€t som en bra idĂ© om det innebar sĂ€nkta spelkostnader. Men det vore otroligt smĂ€rtsamt om sponsorerna dessutom visades upp nĂ€r spelet startades, eftersom det redan Ă€r sĂ„ mycket skit som stĂ„r ivĂ€gen mellan mig och min spelupplevelse. Det tar helt enkelt för lĂ„ng tid att börja spela. Jag minns förr, dĂ„ man pluggade i kassetten och satte igĂ„ng 10 sekunder senare. Men nu tas man först till konsolens operativsystem. DĂ€r mĂ„ste man först logga in, och sedan trycka igĂ„ng spelet. Sedan mĂ„ste man genomlida en hel drös av skĂ€rmar. Du mĂ„ste se utvecklarens logga, till exempel SquareEnix. Sedan utgivarens logga, till exempel Electronic Arts. Sedan varumĂ€rkenas logga, till exempel LEGO och Batman. Sedan varumĂ€rkets Ă€gares logga, till exempel DC Comics. Sedan spelmotorns logga, till exempel CryEngine. Om du har tur kan du trycka bort dem, men vissa — som till exempel Yar’s Revenge — tvingar dig att verkligen titta pĂ„ varenda jĂ€vla skĂ€rm.

Behöva byta spel

Gah! Tjejspel! (trollolol)

Men det i-landsproblem jag hatar allra mest Àr ÀndÄ att fatta handkontrollen, duka fram nÄgot gott pÄ bordet, bÀdda ner mig perfekt i soffan, för att sedan upptÀcka att FEL SKIVA ligger i konsolen! Det kan vara flickvÀnnen som spelat Final Fantasy XIII, eller bara jag som glömt att jag spelade nÄgot annat igÄr. Jag mÄste dÄ resa mig upp, gÄ fram till konsolen, öppna luckan, ta ut skivan, gÄ fram till spelhyllan, ta ut fodralet, lÀgga i skivan, ta ut rÀtt fodral, ta ut skivan, lÀgga den i konsolen, stÀnga luckan och gÄ tillbaka till soffan för att försöka sÀtta mig lika bekvÀmt igen. Jag hatar det, och det Àr delvis dÀrför jag föredrar nedladdningsbaraspel. Det mÄste finnas ett sÀtt att lÄta mig ha flera av mina spel i samma konsol. En skivvÀxlare, kanske? Jag vet inte. Men lös det!

Det var mina vÀrsta i-landsproblem. KÀnner du igen dig? Eller lider du av helt unika problem?