Jag tÀnkte egentligen inte skriva det hÀr inlÀgget. Jag pÄbörjade det tidigare i veckan, men skrotade det halvvÀgs. SjÀlva idén kÀndes helt enkelt inte tillrÀckligt rolig och kvalitativ. Men eftersom Ludde fortfarande har sin paus (han Àr tillbaka nÀsta mÄnad!) och jag bÀr Svampriket pÄ mina egna axlar tills dess, sÄ tÀnker jag offra lite kvalitet för kvantitet. Det hÀr inlÀgget kommer alltsÄ handla om de smÄ i-landsproblemen som stör mig nÀstan varje dag. De smÄ taggarna som skaver pÄ kanterna av mina fantastiska spelupplevelser. Förhoppningsvis Àr jag inte ensam om dem. Förhoppningsvis kan du kÀnna igen dig i nÄgra av dem, och lida tillsammans med mig.
Glömma undertexter
Eftersom jag har lite halvskrÀpig hörsel föredrar jag att ha undertexter i spel. Jag tycker alltid det Àr lite besvÀrligt att höra vad som sÀgs utan dem, speciellt nÀr det pÄgÄr explosioner och skit runt omkring mig samtidigt. DÀrför Àr det enormt frustrerande nÀr jag pÄbörjar ett spel, och en bit in i introt inser jag att jag glömt aktivera undertexterna. Jag trycker dÄ pÄ startknappen, och dÄ hÀnder en av tre möjliga saker. 1) Spelets startmeny kommer upp, och jag kan gÄ in i optionsmenyn för att aktivera undertexterna. 2) Startknappen fungerar inte alls, och jag Àr dÀrmed tvungen att antingen kolla igenom hela introt utan undertexter eller börja om. 3) Startknappen avslutar introt och lÄter mig plötsligt styra spelets karaktÀr utan att ha nÄgon jÀvla aning om vad tusan jag ska göra eftersom jag missade hela introt.
Obligatoriska mellansekvenser
PĂ„ tal om att trycka bort filmsekvenser… vissa vill man sĂ„klart se. Som introt. Men andra vill man gĂ€rna trycka bort. Som till exempel nĂ€r man dött pĂ„ en boss, och inte vill se monstrets introduktion Ă€nnu en gĂ„ng. Castle Crashers Ă€r ett exempel pĂ„ ett spel som tvingar dig se mellansekvenserna om och om igen nĂ€r du försöker igen. Det gĂ„r sĂ„vitt jag vet inte att trycka bort. Jag sĂ€ger ”sĂ„vitt jag vet” eftersom vissa spel Ă€r jĂ€kligt kluriga pĂ„ det viset. Man kan aldrig vara riktigt sĂ€ker pĂ„ vilken knapp det Ă€r. Det första ma provar Ă€r startknappen, men det Ă€r inte alltid rĂ€tt. I till exempel Dragon Age II mĂ„ste man trycka pĂ„ B-knappen. Eller om det Ă€r X-knappen. Start gör ingenting nĂ€r du vill trycka bort dialoger du redan hört. I andra spel Ă€r det konstigt nog selectknappen som gĂ€ller, medan vissa spel Ă€r riktigt luriga och inte lĂ„ter dig trycka bort filmerna förrĂ€n 10 sekunder in i dem. Du mĂ„ste alltsĂ„ sitta och trycka i 10 sekunder innan du kan vara sĂ€ker pĂ„ att du mĂ„ste se om filmen.
Blinkande kontroller
Blinkande kontroller Ă€r ett i-landsproblem av tvĂ„ anledningar. Den första Ă€r nĂ€r kontrollen hela tiden blinkar som galen, precis som den blinkar nĂ€r batterierna hĂ„ller pĂ„ att dö ut. SĂ„ man trycker fram huvudmenyn, och ser att det Ă€r TVĂ streck kvar. SĂ„ varför blinkar den hela tiden?! Jag har fortfarande inte löst mysteriet, men det Ă€r sjukt irriterande nĂ€r jag vill fokusera i ett spel. Ăr jag ensam om att uppleva det hĂ€r?
VÀnner Àr inte achievements
NĂ„got som hĂ€nder mig nĂ€stan varje gĂ„ng jag spelar Ă€r att jag ofta tror att en vĂ€n som kommer online egentligen Ă€r en achievement. Det intrĂ€ffar nĂ€r jag gör nĂ„got coolt i ett spel, och en vĂ€n kommer online direkt dĂ€refter. Till exempel om jag spelar ett högoktanigt fps, och kanske slĂ€nger en granat som dödar fem fiender samtidigt, för att exakt sekunden efter höra det dĂ€r vĂ€lbekanta ljudet och se nĂ„got poppa upp dĂ€r nere i kanten eller uppe i hörnet. Min hjĂ€rna tror dĂ„ genast att det sjĂ€lvklart Ă€r en achievement jag fick för att döda fem killar med en enda granat, eller nĂ„got annat ganska coolt och awesome. SĂ„ jag slĂ€nger en blick mot det som poppade upp och… FredFearless is online… Fuck. đ Och det som nyss var sĂ„ coolt och awesome kĂ€nns plötsligt helt meningslöst nu nĂ€r jag inte fick nĂ„got för det. Microsoft mĂ„ste fixa olika ljud och popups för vĂ€nner och achievements.
Ett dussin skÀrmar nÀr spelet startas
Jag skrev ett inlĂ€gg om reklam i spel, och tyckte det lĂ€t som en bra idĂ© om det innebar sĂ€nkta spelkostnader. Men det vore otroligt smĂ€rtsamt om sponsorerna dessutom visades upp nĂ€r spelet startades, eftersom det redan Ă€r sĂ„ mycket skit som stĂ„r ivĂ€gen mellan mig och min spelupplevelse. Det tar helt enkelt för lĂ„ng tid att börja spela. Jag minns förr, dĂ„ man pluggade i kassetten och satte igĂ„ng 10 sekunder senare. Men nu tas man först till konsolens operativsystem. DĂ€r mĂ„ste man först logga in, och sedan trycka igĂ„ng spelet. Sedan mĂ„ste man genomlida en hel drös av skĂ€rmar. Du mĂ„ste se utvecklarens logga, till exempel SquareEnix. Sedan utgivarens logga, till exempel Electronic Arts. Sedan varumĂ€rkenas logga, till exempel LEGO och Batman. Sedan varumĂ€rkets Ă€gares logga, till exempel DC Comics. Sedan spelmotorns logga, till exempel CryEngine. Om du har tur kan du trycka bort dem, men vissa — som till exempel Yar’s Revenge — tvingar dig att verkligen titta pĂ„ varenda jĂ€vla skĂ€rm.
Behöva byta spel
Men det i-landsproblem jag hatar allra mest Àr ÀndÄ att fatta handkontrollen, duka fram nÄgot gott pÄ bordet, bÀdda ner mig perfekt i soffan, för att sedan upptÀcka att FEL SKIVA ligger i konsolen! Det kan vara flickvÀnnen som spelat Final Fantasy XIII, eller bara jag som glömt att jag spelade nÄgot annat igÄr. Jag mÄste dÄ resa mig upp, gÄ fram till konsolen, öppna luckan, ta ut skivan, gÄ fram till spelhyllan, ta ut fodralet, lÀgga i skivan, ta ut rÀtt fodral, ta ut skivan, lÀgga den i konsolen, stÀnga luckan och gÄ tillbaka till soffan för att försöka sÀtta mig lika bekvÀmt igen. Jag hatar det, och det Àr delvis dÀrför jag föredrar nedladdningsbaraspel. Det mÄste finnas ett sÀtt att lÄta mig ha flera av mina spel i samma konsol. En skivvÀxlare, kanske? Jag vet inte. Men lös det!
Det var mina vÀrsta i-landsproblem. KÀnner du igen dig? Eller lider du av helt unika problem?
HÄller helt och hÄllet med om undertexterna. De ska ALLTID vara dÀr, och oftast kollar jag att de Àr aktiverade innan jag startar ett nytt spel. Ibland glömmer jag bort det dock.
Tror det Ă€r Uncharted-spelen som faktiskt FRĂ GAR om man vill ha undertexter SAMTIDIGT som introt spelas. SĂ„ borde det vara i alla spel! đ
Haha, jag kÀnner igen mig vÀldigt vÀl i allt du tar upp. SÀrskilt det dÀr med den dÀr blinkande kontrollen. MÀtaren för batteriet verkar verkligen inte stÀmma för jag tycker kontrollen börjar blinka och tappa kontakten trots att det Àr tre bluppar kvar pÄ mÀtaren. Mycket skumt och irriterande!
De obligatoriska mellansekvenserna Àr verkligen störda. Tro fan att man inte vill se ett bossintro för sjÀtte gÄngen.
VĂ€nner Ă€r skit, men det Ă€r fler saker som dyker upp som lĂ„tsasachievements. HĂ„ller man pĂ„ att ladda ned nĂ„gonting? NĂ€r det Ă€r klart sĂ„ fĂ„r ploppar det alltid upp en achievem…oh, nevermind. Men vĂ€nner Ă€r vĂ€rst. Jag har Ă€nnu inte kopplat upp headsetet och brustit ut i ett ”vad fan hĂ„ller du pĂ„ med, din jĂ€vla tölp!” nĂ€r det hĂ€nt, men ibland kĂ€nner man nĂ€stan för det. đ
Undertexter Àr en underlig sak. Jag vill alltid ha ett sÄdant alternativ, men jag anvÀnder det bara ibland. Jag tror att mycket beror pÄ hur bra utvecklaren mixar ljudet. Det finns vissa spel dÀr jag har texten pÄ av andra anledningar Àn att jag inte hör det som sÀgs, men mÄnga gÄnger kÀnns det som att utvecklare kan göra ett bÀttre jobb med att lyfta fram det man faktiskt behövde höra.
De andra sakerna Ă€r bara mindre irritationsmoment i min bok, som vanligtvis inte stör mig sĂ„ mycket. Obrytbara mellansekvenser hĂ„ller jag i teorin med dig om, men det Ă€r sĂ€llan jag faktiskt stör mig pĂ„ det. Man blir ju generellt sett bara störd av det om man fastnat och mĂ„ste spela om en sekvens om och om igen, eller om man spelar om spelet – inte för att skryta, men jag fastnar sĂ€llan i sĂ„dana situationer. Det hĂ€nder givetvis att jag fastnar i spel, men dĂ„ Ă€r det oftast i skjutspel, och dĂ€r finns det sĂ€llan sĂ€rskilt mĂ„nga mellansekvenser. Jag tycker nog överlag att det Ă€r ganska fĂ„ mellansekvenser nuförtiden. Men det finns hĂ€r och dĂ€r, och nĂ€r det dĂ€r hĂ€nder sĂ„ stör det mig; det störde mig faktiskt som senast i Mass Effect 2:s Arrival-DLC.
Jag stör mig inte pĂ„ blinkande kontroller, men du har ju glömt det vĂ€rsta av allt! Det som konkurrerar ut till och med ”vĂ€nachievements” – att batterierna i handkontrollen dör mitt under en multiplayermatch. SĂ„dant kan göra mig vansinnig.
Det har, nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ det, kanske ett samband med att jag inte stör mig pĂ„ blinkande kontroller. Jag tenderar att inte bry mig alltför mycket. đ
Wow, kÀnner igen mig i allt. Irriterar mig Àven pÄ att byta skiva i ett spel medan jag spelar. Sedan har vi det klassiska problemet att spelet fryser sig. Irriterar mig Àven pÄ att skaka wiimoten nÀr jag ska hoppa, rulla eller dylikt.
NÀr det gÀller undertexter sÄ Àr Singularity en mardröm dÀr undertexter inte ens existerar, vilket gör det Ànnu svÄrare att höra nÀr de bryter pÄ ryska och samtalsnivÄn Àr grymt lÄg. TrÄkigt.
Hela multiplayermatchen borde fan pausas nĂ€r nĂ„gon förlorar sina batterier. đ
@Tommy: jag har inte rĂ„kat ut för det i MP, men det Ă€r nog inte omöjligt att det hĂ€nder i coop. NĂ„gra spel har ju sĂ„ att spelet pausas om hosten gör det, och att spelet pausas om batterierna tar slut – sĂ„ om hosten fĂ„r slut pĂ„ batterier, sĂ„ borde ju rimligen hela sessionen pausas. Fan vad drygt det skulle vara, för alla andra. đ
Jag Àr till och frÄn nÀstan döv (tjuter i mitt ena öra) och vill gÀrna ha undertexter, kan relatera till din irritation att de ibland finns och ibland inte.
NÀr det gÀller batterier sÄ sÄg jag ett barnprogram dÀr de testade ett gÀng olika mÀrken (tror det var ett barnprogram). De flesta mÀrken rÀcker lÀnge men tappar nÀstan direkt full styrka/kraft (dÄ kan det bli glapp fast batteriet Àr lÄngt ifrÄn slut), det man vill ha Àr batterier av bÀttre kvalitet som pumpar ut med full kraft hela tiden tills de dör men de Àr dyra. Minns tyvÀrr inte mÀrkena som gÀllde för att fÄ full sprutt till död.