Efter 8 års arbete kunde fansen bakom Streets of Rage Remake visa upp sitt skötebarn för världen. Bara två veckor senare krossade SEGA dem, och beordrade personerna bakom den uppmärksammade gratishyllningen att ta ner alla länkar.

Jag har under en längre tid haft intrycket att japanska företag har en lite annorlunda syn på sånt här jämfört med västerländska företag. Det verkar vila en annan form av hierarkikultur över Japan, som ofta trycker ner nykomlingarna med de kreativa rösterna. Jag läste en artikel om fenomenet för en sådär två år sedan, om hur de etablerade namnen helt och hållet bestämmer allt medan nykomlingarna lyder. Och även om jag inte är någon kännare av indiespel så kommer jag bara på en enda riktigt känd japansk indieutvecklare – Cave Storys Daisuke Amaya. Å andra sidan kan jag genast lista ett helt gäng västerländska indiekändisar som Marcus Persson, 2D Boy (Ron Carmel & Kyle Gabler), Team Meat (Edmund McMillen & Tommy Refenes) och Jonathan Blow. Jag är som sagt inte insatt i indiescenen. Men om man måste vara speciellt insatt för att ha kunskap kring alla de japanska indieutvecklarna, så kanske bara det säger något.

Cave Story, från en av Japans få indiestjärnor.

Japans ovillighet gentemot indieutvecklare och garageprojekt som just Streets of Rage Remake blev dessutom allt tydligare när Nintendos Satoru Iwata började angripa små produktioner och indiespel under årets Game Developers Conference. Man kan säga att han egentligen kritiserade marknadsmodellen med vilken de flesta av dessa titlar når ut, men samtidigt är det på sätt och vis en väldigt viktig del av hela indiekonceptet och dess kultur. Är det verkligen kvalitén som skrämmer Nintendo, eller är det priserna? Kanske var det den obefintliga prislappen som skrämde SEGA med Streets of Rage Remake. Kanske är man rädd att konsumenterna ska ifrågasätta varför de ska betala 400 poäng för Streets of Rage på WiiWare, när de kan få mycket mer (300 banor!) för absolut inga pengar alls.

Att japanska företag krossar indieproduktioner och remakes är inget nytt. Tillsammans med SEGA och Nintendo står till exempel Square Enix, som för ett par år sedan satte käppar i hjulet för en hyllning till Chrono Trigger. Ibland kommer dock indieutvecklarna undan med sina projekt utan att något företag fäller krokben för dem. Men japanska spelföretags fientlighet mot indiehyllningar är något jag inte ser lika ofta från deras västerländska kollegor. Kanske beror det bara på att det oftast är japanska spel som hyllas på det här sättet, eftersom det mestadels är just japanska spel som tillhör retrobiblioteket. Men medan japanska spelföretaget SEGA skickar advokaterna på skaparna av Streets of Rage Remake, så hade Gabe Newell i stället anställt dem om det var västerländska Valve som ägde varumärket.