Krönika

Tillbaka till Empire City

Det finns två anledningar till att jag nu spelar inFamous en tredje gång.  Dels är jag, som tidigare utannonserat på jakt efter platina-troféer och i inFamous har jag endast ett fåtal kvar. Hur det går med min jakt återkommer jag med i ett senare inlägg. Den andra anledningen är självfallet att jag åter vill bekanta mig med Cole och Sucker Punch värld inför uppföljaren som nu är på ingång – ett litet trick, eller ursäkt om man så vill, som jag kommer använda mig av även senare i år inför den tredje delen i Uncharted-serien.

Uppföljaren till superhjälte-spelet från 2009 har haft lite kontrovers kring sig, i alla fall från min sida (läs mer via detta inlägg). För jag tyckte verkligen inte att det fanns så mycket att förbättra i originalet och jag hoppas också innerligt att känslan som Empire City lyckas förmedla återfinns i del två, även om man nu inte befinner sig i samma stad.

Även denna gång blir jag tagen av känslan i Empire City, och det är retligt enkelt att fastna, stanna upp och bara suga in av atmosfären som staden förmedlar. Lamslaget efter den explosion som är startskottet för spelets handling så har de flesta av stadens invånare ändå landat på sina fötter och det finns något smått romantiskt över den anarki som råder. Sättet som du kan påverka som superhjälte är egentligen minimalt, men endast den detalj att folk runt om dig beter sig olika beroende på hur du hanterar spelets karma-system räcker väldigt långt. Sen kan du ju också, via en rad olika valbara sidouppdrag förbättra situationen för invånarna i staden, om du känner dig heroisk nog.

Jag sa tidigt efter min första genomspelning att inFamous mer än nästan alla andra spel skulle må väldigt bra av några DLC-episoder. Jag upplevde det inte som att alla knutar var avklarade när spelets kampanj var över – och det gör jag fortfarande inte. Det finns, om man vill, hundratals historier att berätta och jag star fast vid att Sucker Punch har gjort en rejäl blunder här. För när jag nu snart är färdig med mina upptåg i staden för sista gången råder en rätt kraftig separationsångest, mycket också för att nästa spel inte tar plats i samma stad. Och jag tror Sucker Punch tyvärr kommer få hemska problem med att uppfylla mina förväntningar i inFamous 2.

inFamous 2 är ett av väldigt få spel där jag vill se så lite förändringar som möjligt. Jag tvivlar på att jag får som jag vill dock.

Skriv en kommentar