I tisdags var Svampriket inbjudna till Disney Interactive Studios i Stockholm för att få känna på nästa spel  i de så populära LEGO-spelen. Men istället för Tommy eller Ludde var det LEVEL-skribenten, nörden, radioprataren och spelbloggaren Sanna Valapuro som gick för Svamprikets räkning. Detta är hennes intryck:

Jag har alltid haft en fascination för pirater. Det fanns en period då allt jag såg på, lyssnade på och spelade på ett eller annat sätt handlade om pirater. Det betyder att när Pirates of the Caribbean-filmerna kom så var jag lycklig som en fyraåring på julaftonsmorgon. Även om jag inte är fullkomligt besatt av pirater längre så finns de där i mitt hjärta och störst plats tar såklart Captain Johnny Depp, nej förlåt jag menar Jack Sparrow.

I tisdags hälsade jag på i Disney Interactive Studios kontor i Stockholm för att få en förhandstitt på Lego Pirates of the Caribbean till Xbox360 och 3DS samt prata lite med spelets Associate Producer Matthew Ellison.

Pirates of the Caribbean är en helt ny franchise för Lego att jobba med. Istället för att dela upp det på flera spel som de gjorde med Lego Star Wars så klämmer de in alla 4 filmerna i ett spel.

Det allra första jag reagerade på när Matthew startade spelet var hur mycket bättre grafiken kändes jämfört med tidigare legospelen. Texturerna är klart bättre än förr, all lego ser verkligen ut att vara gjort av plast. Eftersom jag är ett stort fan av Pirates of the Caribbean-filmerna kände jag mig ganska snabbt hemma. Telltale Games har gjort ett riktigt bra jobb med att återskapa miljöerna och många av scenerna från filmerna med den klassiska Legospelshumorn men det som imponerade på mig allra mest var med vilken träffsäkerhet de hade fått till Captain Jacks rörelsemönster.

När jag frågade Matthew om Jacks drunken fighting-stil berättade han för mig att de lagt ner väldigt mycket arbete på Jacks rörelsemönster. Han är den mest populära figuren från filmerna och hans rörelsemönster är så ikoniskt, om man hade misslyckats med hans rörelsemönster hade man tappat hela karaktären.

Precis som i de tidigare Lego-spelen så har man flera olika karaktärer som man kan låsa upp och spela med. Varje karaktär har sina egna speciella förmågor och vapen. Captain Jack till exempel är beväpnad med svärd och är utrustad med en kompass som kan leda dig till viktiga objekt. Det här är en fin referens till filmerna där kompassen Jack har alltid pekar mot det hans hjärta önskar mest.

På marken kan man ibland hitta en kompassymbol. Om man då med Jack ställer sig på denna punkt och aktiverar kompassen så leds man till ett viktigt mål. Det här i kombination med att varje banas objectives alltid finns representerade av små bilder högst upp på skärmen gör att man sällan behöver fundera vart man ska ta vägen.

Utöver att bara föra handlingen framåt finns det självklart belöningar för den som gillar att utforska. På banorna kan man hitta små byggsatser som man kan aktivera för att bygga ihop små miniatyrskepp och självklart finns det achievements att ta. Allt som finns i spelet som är byggt av lego går att interagera med (läs: ha sönder) för att samla poäng eller för att bara göra sig av med inneboende agressioner, som man förväntar sig av ett lego-spel.

Vad gäller multiplayer-läget så kommer Lego Pirates of the Caribbean enbart att stödja lokal co-op. Anledningen till detta är att efter tidigare försök med ett onlinemultiplayerläge konstaterade Tell Tale Games att det inte fanns ett tillräckligt stort behov bland spelarna för att motivera att bygga in det i spelet. De har istället designat spelet runt lokal co-op där en andra spelare ska kunna hoppa in och ur spelet när som helst. Lokal co-op är på sätt och vis hela Lego-seriens kärna.

Eftersom så mycket i Xbox360-versionen är desginat runt co-op så ser många pussel annorlunda ut i 3DS-versionen. Nog för att pusslen i 360-versionen också går att lösa på egen hand men jag gissar att det är befogat att förenkla det något till det handhållna formatet.

Innan jag gick därifrån frågade jag Matthew om vilket som skulle vara hans önskeprojekt inför nästa legospelserie och han förde åter uppmärksamheten till Pirates of the Caribbean. Jag förstår honom, jag har länge tänkt att just Pirates of the Caribbean skulle vara en fantastisk filmserie att göra lego-spel på och jag vet att det är många som håller med mig. Det spekuleras ofta på forum runt omkring på nätet om vad nästa lego-spel ska bli och Pirates of the Caribbean har ofta kommit upp i dessa diskussionstrådar. Jag frågade Matthew om de någonsin får idéer från dessa spekulationstrådar. I viss mån, medgav han.

Jag är inte ett stort fan av Nintendos 3DS men jag tyckte att Lego Pirates of the Caribbean ändå klär rätt bra i 3D-skrud. Merparten av tiden jag spelade så hade jag dock 3D-funktionen avstängd då den inte är helt överrens med mina ögon. Nej, ska jag köpa det här spelet (vilket jag förmodligen kommer att göra) blir det definitivt till Xbox360. Det kändes mycket mer naturligt på den plattformen och vad vore Lego-spelen utan co-op?

// Sanna Valapuro

LEGO Pirates Of The Caribbien släpps den 13/5