Krönika

PSN-fiaskots glömda offer

I skrivande stund har PSN legat nere i över två veckor, och det ser inte ut att bli någon ändring på det den närmsta veckan. Just när det påstods att allt skulle komma tillbaka upptäcktes nya hackattacker mot Sonys onlinedivision. Jag har inte skrivit ett ord om PSN-attackerna, mycket för att jag inte äger en PS3. Men också för att jag inte känner att det finns så mycket att säga om saken. Det är helt enkelt något som inte bara drabbar Sony, utan även alla spelare. Så om det är en hämnd för Sonys agerande mot George Hotz är det otroligt dåligt siktat. Visst, Sony kommer förlora enorma summor pengar medan spelare världen över inte kommer åt spelens onlinefunktioner. Men vad jag tycker glöms bort lite i dessa skriverier är alla utvecklare och utgivare som inte bara står helt maktlösa inför problemet, utan även kommer förlora massvis av pengar.

Ta till exempel digitala releaser av mindre spel, som Outland. Som jag förstått det blev man tvungen att skjuta upp releasen för det spelet på PSN. Det skulle släppas i slutet av april, men eftersom PSN låg nere fanns inte mycket att göra. Det är svårt att se hur utvecklarna inte kommer förlora pengar på det. Hype är en färskvara, och frågan är hur mycket mindre spelet kommer sälja på PSN när det väl kommer upp jämfört med hur mycket det hade sålt under perioden som PSN legat nere. Det vore intressant att jämföra PSN-siffrorna med Xbox Live-siffrorna om några månader. Hur påverkar det här Portal 2, som skulle vara absolut bäst på PS3 och kunna spela online med PC-versionen av spelet? Hur påverkar det här Mortal Kombats säljsiffror på konsolen? Säkert inte lika mycket som det påverkar nedladdningsbara titlar som Outland, men exakt hur mycket lär vi aldrig få veta.

Men inte alla spel har lyxen av att vara multiformat. Jag tänker främst på konsolexklusiva SOCOM: Special Forces, som förlitar sig till stor del på onlineläget. Spelet hade knappt hunnit släppas i Europa och Amerika förrän PSN dog. Hur många väntar med att köpa det tills de vet att PSN är uppe igen, och hur många kommer ha tappat suget efter spelet tre veckor senare? Till skillnad från Portal 2 och Outland har SOCOM: Special Forces inte någon annan plattform att vila sig mot, och jag förutspår att siffrorna inte kommer se ljusa ut – vilket å andra sidan förmodligen även delvis kan förklaras med ganska låga betyg. Men poängen är att sånt här säkert kan reducera försäljningen av nedladdningsbara och konsolexklusiva spel med väsentliga mängder. Om Outland säljer 20-30% mindre än väntat på grund av PSN-kraschen vore det självklart smärtsamt för de finska och relativt små utvecklarna Housemarque.

En annan sak som skapar oro när något sånt här händer är framtidens sätt att hantera vårt spelande. PC-spel kör redan med DRM-skydd som tvingar spelaren vara uppkopplad och inloggad för att spelet inte ska låsa sig, oavsett om du spelar ett singleplayeräventyr eller online shooters. Om Sony använde sig av samma system skulle det innebära att ingen kunde spela något alls på sina PS3 under de här veckorna. Lägg sedan till visionerna av att streama spel med tjänster som OnLive. Om de tjänsterna hackas kommer våra små lådor reduceras till dyra dörrstoppar brevvikter. Hackningen av PSN är förmodligen det största argumentet på länge för spel på fysiskt media. Jag frågade Housemarque om deras tankar kring vad som hänt, och deras verkställande direktör Ilari Kuittinen berättade att de inte har mycket insyn i distributören UbiSofts konktakt med Sony i ärendet. Däremot sa Kuittinen att de självklart räknar med att det kommer skada försäljningen, och även att de inte kan vara säkra på hur många PSN-användare som kommer känna sig bekväma med att fortsätta köpa sina nedladdningsbara spel från tjänsten efter det här.

Inga kommentarer

  1. Johannes skriver:

    Bra skrivet, Tommy.

  2. Ercarret skriver:

    Bra inlägg. Jag har inte heller känt att det funnits så mycket att säga, och har därför inte skrivit någonting om hela PSN-spektaklet, men jag tycker att du hittade en intressant infallsvinkel.

    Jag tror att Kuittinen var inne på en bra poäng, i att det här förmodligen kommer att skada konsumentviljan när det kommer till nedladdningsbara saker (vare sig det är hela spel eller mindre add-ons). Det är det som jag tror kan komma att bli den största konsekvensen av det hela, och det – mer än den förlorade försäljningen under den här perioden – är någonting som jag tror kommer att skada mindre utvecklare. De tjänsterna har tidigare känts hur säkra som helst, men nu när Sony inte ens kan svara på huruvida kontokortsuppgifter stulits eller ej så har ju förtroendet satts i gungning rejält. Det finns vägar kring det, antar jag – jag förutsätter att Sony, precis som Microsoft, ger en möjligheten att köpa PSN-pengar utan att använda ett kreditkort – men det gör det hela mycket krångligare. Jag tror att man blir mindre benägen att impulsköpa någonting, eller att överhuvudtaget köpa något digitalt om man först fysiskt måste inhandla PSN-valutan.

  3. Tommy Håkansson skriver:

    Johannes:
    Tack! 😀

    Ercarret:
    För att inte tala om hur det här förmodligen får vissa ägare av både Xbox 360 och PS3 att i framtiden välja Xbox 360 för sina digitala köp. Eller bara sina köp av nästa Call of Duty, för att inte tvingas sitta nästan en hel månad utan möjlighet att spela det. Om någon sitter med både en PS3 och Xbox 360 (vilket många säkert gör), och nu inte kunnat spela Black Ops på tre veckor, kommer de säkert inte köpa nästa spel till PS3. Hell, kanske har de redan köpt Black Ops till Xbox 360 under de här veckorna.

  4. Miamat skriver:

    Helt klart en intressant vinkel. Som ägare till båda (ok alla tre) konsolerna är det klart att det får mig att tänka till på vilken låda jag köper spelen till, speciellt de nedladdningsbara. Redan förut har vår PS3 mest stått värd för konsolexklusiva spel och detta cementerar antagligen det hela ytterligare.

  5. Glassgubben skriver:

    Intressant text, jag har själv funderat en del på det här med nedladdningsbara spel och dlc kontra spel på skiva. Jag köper de flesta spel till 360:n främst för att kontrollen är så sjukt mycket skönare. Till PS3:an blir det de konsolexklusiva spelen och används annars mest till blu-ray och som mediaspelare då den klarar vissa format bättre än 360:n. Jag föredrar spelen på skiva på grund av att det känns annorlunda att äga en fysisk produkt och att kunna ta med spelet till vänner eller kunna låna ut det utan att man måste koppla upp sig och importera sin profil för att kunna spela någon annanstans.
    En annan fråga som dykt upp i min skalle, vad hade hänt om all inköpshistorik på ens konto försvunnit i en attack eller av misstag hos Sony eller Microsoft och man hade behövt ladda ner köpta spel pånytt för att t.ex. hårddisken pajat.

  6. Holmberg skriver:

    Intressant vinkel på ett annars redan uttjatat ärende 🙂 Det är klart att för små utvecklare som har lagt alla sina ägg i Sonys korg så måste ju det här vara en rejäl törn i sidan.

    Som spelare tänker man nog till en stund innan man lägger mer pengar på produkter där man är beroende av att en onlinetjänst ska vara aktiv.
    Förhoppningsvis blir det också en liten eftertanke för utgivare innan dom låser sina spel till tjänster som dom kanske inte kan garantera att de kan hålla igång. Då tänker jag ju främst på alla onödiga online-DRM som PC-världen smittats av det senaste. Tex Ubisoft börjar ju förstå nu att det är riktigt mycket onödig badwill varje gång dom har serverhicka och folk inte får spela sina singleplayerspel.

    Dock tror jag ändå att Digitalt är framtiden. Enkelheten och tillgängligheten kommer överväga riskerna och själv förstår jag inte ”ha en fysisk skiva att hålla i”-mentaliteten. Jag är glad om jag slipper skivor o plastfodral o skit som ligger o skräpar.

    Men visst vore det spännande att se vad det skulle innebära för den digitala revolutionen om Steam skulle ligga nere 6 veckor 🙂

Skriv en kommentar