I skrivande stund har PSN legat nere i över två veckor, och det ser inte ut att bli någon ändring på det den närmsta veckan. Just när det påstods att allt skulle komma tillbaka upptäcktes nya hackattacker mot Sonys onlinedivision. Jag har inte skrivit ett ord om PSN-attackerna, mycket för att jag inte äger en PS3. Men också för att jag inte känner att det finns så mycket att säga om saken. Det är helt enkelt något som inte bara drabbar Sony, utan även alla spelare. Så om det är en hämnd för Sonys agerande mot George Hotz är det otroligt dåligt siktat. Visst, Sony kommer förlora enorma summor pengar medan spelare världen över inte kommer åt spelens onlinefunktioner. Men vad jag tycker glöms bort lite i dessa skriverier är alla utvecklare och utgivare som inte bara står helt maktlösa inför problemet, utan även kommer förlora massvis av pengar.

Ta till exempel digitala releaser av mindre spel, som Outland. Som jag förstått det blev man tvungen att skjuta upp releasen för det spelet på PSN. Det skulle släppas i slutet av april, men eftersom PSN låg nere fanns inte mycket att göra. Det är svårt att se hur utvecklarna inte kommer förlora pengar på det. Hype är en färskvara, och frågan är hur mycket mindre spelet kommer sälja på PSN när det väl kommer upp jämfört med hur mycket det hade sålt under perioden som PSN legat nere. Det vore intressant att jämföra PSN-siffrorna med Xbox Live-siffrorna om några månader. Hur påverkar det här Portal 2, som skulle vara absolut bäst på PS3 och kunna spela online med PC-versionen av spelet? Hur påverkar det här Mortal Kombats säljsiffror på konsolen? Säkert inte lika mycket som det påverkar nedladdningsbara titlar som Outland, men exakt hur mycket lär vi aldrig få veta.

Men inte alla spel har lyxen av att vara multiformat. Jag tänker främst på konsolexklusiva SOCOM: Special Forces, som förlitar sig till stor del på onlineläget. Spelet hade knappt hunnit släppas i Europa och Amerika förrän PSN dog. Hur många väntar med att köpa det tills de vet att PSN är uppe igen, och hur många kommer ha tappat suget efter spelet tre veckor senare? Till skillnad från Portal 2 och Outland har SOCOM: Special Forces inte någon annan plattform att vila sig mot, och jag förutspår att siffrorna inte kommer se ljusa ut – vilket å andra sidan förmodligen även delvis kan förklaras med ganska låga betyg. Men poängen är att sånt här säkert kan reducera försäljningen av nedladdningsbara och konsolexklusiva spel med väsentliga mängder. Om Outland säljer 20-30% mindre än väntat på grund av PSN-kraschen vore det självklart smärtsamt för de finska och relativt små utvecklarna Housemarque.

En annan sak som skapar oro när något sånt här händer är framtidens sätt att hantera vårt spelande. PC-spel kör redan med DRM-skydd som tvingar spelaren vara uppkopplad och inloggad för att spelet inte ska låsa sig, oavsett om du spelar ett singleplayeräventyr eller online shooters. Om Sony använde sig av samma system skulle det innebära att ingen kunde spela något alls på sina PS3 under de här veckorna. Lägg sedan till visionerna av att streama spel med tjänster som OnLive. Om de tjänsterna hackas kommer våra små lådor reduceras till dyra dörrstoppar brevvikter. Hackningen av PSN är förmodligen det största argumentet på länge för spel på fysiskt media. Jag frågade Housemarque om deras tankar kring vad som hänt, och deras verkställande direktör Ilari Kuittinen berättade att de inte har mycket insyn i distributören UbiSofts konktakt med Sony i ärendet. Däremot sa Kuittinen att de självklart räknar med att det kommer skada försäljningen, och även att de inte kan vara säkra på hur många PSN-användare som kommer känna sig bekväma med att fortsätta köpa sina nedladdningsbara spel från tjänsten efter det här.