NÀr New Super Mario Bros. Wii och Super Mario Galaxy 2 kom med inbyggda guider som kunde klara moment Ät dig var det en liten grupp som gnÀllde pÄ att det hÀr var nÀsta steg bort frÄn hur spel brukade vara. Det stod sedan klart att Àven Zelda: Skyward Sword skulle ha en liknande funktion. Nu har den hÀr funktionen att skippa vissa moment Àven börjat dyka upp utanför Nintendos spelbibliotek, med LA Noire som senaste exempel. Du kan vÀlja att spelet ska lÄta dig hoppa över en actionsekvens sÄ fort du misslyckats tre gÄnger. Det kan handla om pistolstrider, biljakter eller bara det att du försöker skugga nÄgon. Jag har Àn sÄ lÀnge inte hört samma ramaskri kring det hÀr som jag gjorde med Super Mario Galaxy 2, men nÀr det kommer upp i diskussioner mÀrker man ÀndÄ att konceptet att lÄta spelaren skippa scener Àr nÄgot som delar folks Äsikter.

Genom att spÄra hur mÄnga av spelarna som tagit spelets sista achievement kan utvecklarna pÄ ett ganska enkelt sÀtt rÀkna ut hur mÄnga spelare som ser slutet. Man kan pÄ samma sÀtt rÀkna ut hur mÄnga som kommer till kampanjens mittpunkt, eller hur mÄnga som struntar i storyn och i stÀllet gÄr direkt pÄ online multiplayer. Antalet spelare som faktiskt spelar klart ett spel Àr relativt lÄgt. Det Àr inte alls ovanligt att bara hÀlften av alla som köper spelet faktiskt spelar ut det till slutet:
Bara 49% av spelarna har klarat Portal.

Bara 55% av spelarna har klarat Portal 2.

Bara 22% av spelarna har klarat co-oplÀget i Portal 2.

Bara 30% av spelarna har klarat Half-Life 2.

Bara 40% av spelarna har klarat Assassin’s Creed 2.
Bara 30 % av spelarna har klarat Grand Theft Auto IV.

Bara 50% av spelarna har klarat Mass Effect 2.

Och sĂ„ vidare, frĂ„n BioShock till Fable III. Anledningarna till varför folk slutar spela Ă€r sĂ„klart olika, men till stor del beror det pĂ„ att man kommer till ett alldeles för svĂ„rt eller alldeles för trĂ„kigt parti. Kanske var spelet ganska roligt fram till dess. Det hĂ€r tycker sĂ„klart utvecklarna Ă€r riktigt synd. Även om de redan fĂ„tt pengarna för spelet vill de ju sĂ„klart att sĂ„ mĂ„nga som möjligt fĂ„r se det de arbetat hĂ„rt och lĂ€nge med. I vĂ€rsta fall resulterar statistiken i att man lĂ€gger ner mindre och mindre pengar och resurser pĂ„ spelens avslutande timmar eftersom sĂ„ fĂ„ Ă€ndĂ„ kommer se det. Men det hĂ€r skulle kunna lösas om spel bara lĂ€t spelaren skippa de partier som han/hon inte tycker Ă€r roliga. Jag vet att tanken skaver rent instinktivt i kĂ€rnspelarnas öron, men hear me out. Det Ă€r ju Ă€ndĂ„ mitt spel som jag köpt för egna pengar, sĂ„ varför ska jag inte ha rĂ€tten att spela det precis hur jag vill? Och du som inte vill skippa partier Ă€r sĂ„klart inte alls tvungen. Men Ă€rligt talat nu, hur mĂ„nga oklarade spel har DU i hyllan?

”Men dĂ„ upplever du ju inte hela spelet!” Sant. Men det gör de flesta av oss inte nu heller. FörmĂ„gan att skippa vissa partier skulle i lĂ€ngden fĂ„ oss att uppleva MER. Inte mindre. Jag tycker det Ă€r bĂ€ttre att kunna skippa ett 15 minuter lĂ„ngt moment för att sedan fĂ„ fortsĂ€tta uppleva spelets kvarvarande 5 timmar, i stĂ€llet för att inte orka sig igenom de dĂ€r 15 minuterna och dĂ€rför Ă€ven förlora de fem timmarna. Jag har spelat Chrono Trigger tre gĂ„nger, men alltid givit upp alldeles innan slutet eftersom jag gĂ„r vilse och inte ens kan hitta var jag Ă€r med hjĂ€lp av en guide. TĂ€nk om jag kunde spola fram, och se det hela utspela sig pĂ„ löpande band. Eller Ă„tminstone att spelet pekar mig i en riktning. Det Ă€r inget du mĂ„ste anvĂ€nda, men jag tycker det Ă€r bra att det finns dĂ€r.