NÀr New Super Mario Bros. Wii och Super Mario Galaxy 2 kom med inbyggda guider som kunde klara moment Ät dig var det en liten grupp som gnÀllde pÄ att det hÀr var nÀsta steg bort frÄn hur spel brukade vara. Det stod sedan klart att Àven Zelda: Skyward Sword skulle ha en liknande funktion. Nu har den hÀr funktionen att skippa vissa moment Àven börjat dyka upp utanför Nintendos spelbibliotek, med LA Noire som senaste exempel. Du kan vÀlja att spelet ska lÄta dig hoppa över en actionsekvens sÄ fort du misslyckats tre gÄnger. Det kan handla om pistolstrider, biljakter eller bara det att du försöker skugga nÄgon. Jag har Àn sÄ lÀnge inte hört samma ramaskri kring det hÀr som jag gjorde med Super Mario Galaxy 2, men nÀr det kommer upp i diskussioner mÀrker man ÀndÄ att konceptet att lÄta spelaren skippa scener Àr nÄgot som delar folks Äsikter.
Genom att spÄra hur mÄnga av spelarna som tagit spelets sista achievement kan utvecklarna pÄ ett ganska enkelt sÀtt rÀkna ut hur mÄnga spelare som ser slutet. Man kan pÄ samma sÀtt rÀkna ut hur mÄnga som kommer till kampanjens mittpunkt, eller hur mÄnga som struntar i storyn och i stÀllet gÄr direkt pÄ online multiplayer. Antalet spelare som faktiskt spelar klart ett spel Àr relativt lÄgt. Det Àr inte alls ovanligt att bara hÀlften av alla som köper spelet faktiskt spelar ut det till slutet:
Bara 49% av spelarna har klarat Portal.
Bara 55% av spelarna har klarat Portal 2.
Bara 22% av spelarna har klarat co-oplÀget i Portal 2.
Bara 30% av spelarna har klarat Half-Life 2.
Bara 40% av spelarna har klarat Assassinâs Creed 2.
Bara 30 % av spelarna har klarat Grand Theft Auto IV.
Bara 50% av spelarna har klarat Mass Effect 2.
Och sĂ„ vidare, frĂ„n BioShock till Fable III. Anledningarna till varför folk slutar spela Ă€r sĂ„klart olika, men till stor del beror det pĂ„ att man kommer till ett alldeles för svĂ„rt eller alldeles för trĂ„kigt parti. Kanske var spelet ganska roligt fram till dess. Det hĂ€r tycker sĂ„klart utvecklarna Ă€r riktigt synd. Ăven om de redan fĂ„tt pengarna för spelet vill de ju sĂ„klart att sĂ„ mĂ„nga som möjligt fĂ„r se det de arbetat hĂ„rt och lĂ€nge med. I vĂ€rsta fall resulterar statistiken i att man lĂ€gger ner mindre och mindre pengar och resurser pĂ„ spelens avslutande timmar eftersom sĂ„ fĂ„ Ă€ndĂ„ kommer se det. Men det hĂ€r skulle kunna lösas om spel bara lĂ€t spelaren skippa de partier som han/hon inte tycker Ă€r roliga. Jag vet att tanken skaver rent instinktivt i kĂ€rnspelarnas öron, men hear me out. Det Ă€r ju Ă€ndĂ„ mitt spel som jag köpt för egna pengar, sĂ„ varför ska jag inte ha rĂ€tten att spela det precis hur jag vill? Och du som inte vill skippa partier Ă€r sĂ„klart inte alls tvungen. Men Ă€rligt talat nu, hur mĂ„nga oklarade spel har DU i hyllan?
”Men dĂ„ upplever du ju inte hela spelet!” Sant. Men det gör de flesta av oss inte nu heller. FörmĂ„gan att skippa vissa partier skulle i lĂ€ngden fĂ„ oss att uppleva MER. Inte mindre. Jag tycker det Ă€r bĂ€ttre att kunna skippa ett 15 minuter lĂ„ngt moment för att sedan fĂ„ fortsĂ€tta uppleva spelets kvarvarande 5 timmar, i stĂ€llet för att inte orka sig igenom de dĂ€r 15 minuterna och dĂ€rför Ă€ven förlora de fem timmarna. Jag har spelat Chrono Trigger tre gĂ„nger, men alltid givit upp alldeles innan slutet eftersom jag gĂ„r vilse och inte ens kan hitta var jag Ă€r med hjĂ€lp av en guide. TĂ€nk om jag kunde spola fram, och se det hela utspela sig pĂ„ löpande band. Eller Ă„tminstone att spelet pekar mig i en riktning. Det Ă€r inget du mĂ„ste anvĂ€nda, men jag tycker det Ă€r bra att det finns dĂ€r.
Alone in the dark var en föregÄngare med sina DVD-menyer dÀr man kunde hoppa hur man ville, om man sÄ ville (uselt spel sÀger de dock att det Àr). I spel som Àr mer rena upplevelser Àn kanske Super Meatboyiga sÄ finns ingen anledning att inte lÄta spelare hoppa över moment, eller för den delen gÄ tillbaka till ett valfritt moment utan att spela om hela spelet.
Jag brukar inte vara nöjd innan jag tagit mig igenom kampanjen – annars kĂ€nns det inte som att man spelat ett spel utan bara testat det.
De enda oklarade spel (förutom det tiotal som ligger orörda i ”att spela”-högen) jag har Ă€r Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena och Rainbow Six: Vegas 2, helt enkelt för att jag inte orkade med det sega smygandet. Tanken har dock alltid varit att jag ska gĂ„ tillbaks och spela igenom dem nĂ€r tid och ork finns, men… Det kĂ€nns inte som att det kommer hĂ€nda.
Malmer:
Jag tycker Ă€ven spel som Super Meat Boy borde ha funktionen. Team Meat vill nog lika mycket som alla andra att vi ska se allt, och jag gav upp i helvetet. Ă andra sidan skulle det inte förvĂ„na mig om de hade nĂ„gon knasig filosofi dĂ€r. đ
Henkus:
Lustigt att du nÀmner just Rainbow Six: Vegas 2, för nÀr jag gjorde research inför inlÀgget fick jag veta att det Àr ett av spelen med absolut lÀgst finish rate. Bara lite över 20% har spelat klart det.
Tycker det Ă€r en skitbra funktion.. Hatar nĂ€r man vill komma vidare i spelet, men nĂ„n sadistisk speldesigner har gjort en passage dĂ€r löjlig skill/flyt plötsligt mĂ„ste genomföras i en lĂ„ng sekvens… Man försöker, dör och spelet laddar om… man försöker dör och spelet laddas en gĂ„ng till…. Efter tillrĂ€ckligt lĂ„ng tid tĂ€nker jag ocksĂ„ ”ĂMEN, SKIT I’T DĂ !!!!” – och hej ragequit.. Det Ă€r liksom inte vĂ€rt det, oavsett. Vissa titlar fĂ„r man ju nĂ€stan, i brist pĂ„ bĂ€ttre ord, dĂ„ligt samvete för att man inte följt hela storyn til the bitter end.. Demon’s souls Ă€r vĂ€l mitt senaste… och hl2 undrar jag ocksĂ„ om jag nĂ„nsin körde hela vĂ€gen… ja, finns ju fler.. GTAIV hör jag dock till den inbitna skaran som fixat. PluspoĂ€ng till mig. đ Ja, nĂ€men spelen fĂ„r ju gĂ€rna vara utmanande, men de ska locka fram det bĂ€sta i mig – inte det vĂ€rsta… đ
Fast den dĂ€r statistiken, hur vet man att antalet oavslutade spel beror pĂ„ att spelarna kört fast pĂ„ nĂ„got moment som fĂ„tt dem att tröttna och inte pĂ„ att tyckte spelet var dĂ„ligt i sig? Man brukar ju sĂ€ga att vad som helst gĂ„r att bevisa med statistik. đ
Jag Àr kluven. Jag personligen Àr inte sÄ intresserad av dessa funktioner och i SMG2 satt jag hellre och nötte 30 gÄnger pÄ en bana jag hade enorma problem med Àn att acceptera hjÀlpen. Moment som jag kör fast pÄ kan jag se som enormt frustrerande ibland och visst vore det skönt att snabbt komma förbi dessa, men samtidigt kan det kÀnnas otroligt bra att Àntligen ha klarat av det av egen maskin nÀr man vÀl klarar det.
Givetvis beroende pĂ„ vad det handlar om. Ăr det nĂ„got som bara Ă€r svĂ„rt sĂ„ ser jag det som en utmaning. Kör man fast pga att nĂ„got Ă€r sĂ„ dumt utformat att det t.ex. knappt gĂ„r att förstĂ„ hur man ska komma vidare Ă€r det en annan sak givetvis.
Jag hÄller med! Jag har inte avslutat Enslaved p.g.aett moment som Àr för svÄrt. Eftersom det inte gÄr att Àndra svÄrighetsgrad och det största problemet Àr att jag Àr dÄlig pÄ att sikta (inte mycket jag kan göra Ät) har jag ingen lust att försöka mig pÄ momentet 780 ggr och KANSKE lyckas. Vill ju bara fortsÀtta med resten av kampanjen.
Arvid:
”Anledningarna till varför folk slutar spela Ă€r sĂ„klart olika, men till stor del beror det pĂ„ att man kommer till ett alldeles för svĂ„rt eller alldeles för trĂ„kigt parti.”
Det Àr ju riktigt bra spel vi snackar om, Àven om det sÄklart finns en stor del mÀnniskor som slutar spela för att de helt enkelt inte gillar spelet. Men nog allt skulle procenten vara mycket högre om man uteslöt alla som gav upp för att de kört fast, eller hamnade i ett parti som de sjÀlva tyckte var trÄkigt Àven om de gillade övriga spelet.
SjÀlv skulle jag, som du sÀger, inte vilja anvÀnda funktionen bara för att nÄgot Àr svÄrt. Det Àr nÀr man tycker det Àr korkad design eller helt enkelt skittrÄkigt som det skulle vara nyttigt. Som nÀr man ska samla lila mynt i Super Mario Galaxy 2 genom att borra sig fram bland gravitationsfÀlt, och det gÄr pÄ tid. Det hatade jag. :p
Anna:
Jag började spela Enslaved nu i maj, och har hört om det ökĂ€nda momentet mot spelets senare delar. SĂ„ jag rĂ€knar redan nu inte med att nĂ„gonsin ta mig till slutet. đ
FörstÄr inte vad man har emot en sÄn hÀr funktion.
Det Àr vÀl inte sÄ att utvecklarna tvingar en att hoppa över sekvensen?
Vill man vara duktig och klara det helt sjÀlv sÄ finns det ju möjlighet till det och Àr man trött pÄ att dö om och om igen, ja dÄ kan man enkelt hoppa över den lilla sekvensen för att sedan glatt fortsÀtta med resten utav spelet.
Förbluffande statistik i detta inlÀgg, dÀrtill mycket intressant lÀsning! Jag tenderar att klara de spel jag sÀtter mig med nu för tiden, mest för att spel Àr snÀllare nu, mer strömlinjeformade och med valbar svÄrighetsgrad. Men det finns undantag, givetvis.
I hyllan Ă€r det inte vidare mĂ„nga spel som förblir ”ofĂ€rdiga” nĂ€r jag vĂ€l spelar dem. AC2 förvisso, men det beror mer pĂ„ en YLOD-incident som jag nu ordnat upp och det ska spelas under sommaren. Annars Ă€r det vĂ€l mest racing och sportspel som man aldrig avrundar, Ă€ven om det ofta finns ett definitivt slut i dessa med. Men vem orkar och hinner det?
Men jag Àr helt klart för denna funktion. Det finns mÄnga anledningar till att vilja spela LA Noire och actionsekvenserna behöver verkligen inte vara en av dem. DÀremot ser jag gÀrna olika slut beroende pÄ hur man har presterat, som i Heavy Rain. PÄ det sÀttet kan de inbitna fortfarande kÀmpa sig igenom tuffa partier, medan de som inte orkar fortfarande kan ta sig vidare och fÄ ett slut pÄ spelet.
Btw sÄ ska det hÀr ocks meddelas att jag har klarat GTA IV mer Àn fem gÄnger. Bara för att, liksom.
Brunlöf:
Jag Àr dÄlig pÄ att klara spel jag inte tycker Àr vÀldigt bra. Och spelen jag tycker Àr vÀldigt bra Àr vÀldigt fÄ. LÀrde mig snabbt att jag mÄste spela pÄ Easy om det Àr ett spel jag ska recensera och förmodligen inte kommer gilla, sÄ att jag har sÄ stor chans som möjligt att orka klara det. Men ibland gÄr det helt enkelt inte.
GTA IV hann jag plocka 5G i, innan jag helt enkelt inte orkade lĂ€ngre. đ
@Tommy – Jag har 80G i GTAIV! Ăgd ;D
Att inte spela igenom alla spel Ă€r i alla fall för min del en dĂ„lig vana som jag har sedan barnsben. PĂ„ 80-talet fick man inte lika mycket hjĂ€lp som idag, via guider i spelet, och webbplatser som kunde fĂ„ en att komma vidare om man fastnat fanns förstĂ„s inte…
SÄ mÄnga spel blev förblev oavklarade. Det var ok.
Förra Ă„ret (hela 2010) gjorde jag ett experiment med att aldrig pĂ„börja ett nytt spel innan jag klarat av ett annat. Det funkade faktiskt förvĂ„nansvĂ€rt bra… men ett par mĂ„nader in i 2011 sĂ„ Ă€r jag tillbaka i gamla vanor igen. đ
So what om man har en pile of shame med massa oavklarade spel? Det Àr DIN fritid och du bestÀmmer vad du vill lÀgga din tid pÄ.
Pixel:
Absolut! Det finns inga som helst skĂ€l att spela ett spel för att klara det. Man ska spela för att det Ă€r skoj, och nĂ€r det slutar vara skoj ska man sluta. đ
Minns förresten hur jag — innan GameFAQS och allt vad det heter — ringde till Nintendo hotline och frĂ„gade nervöst efter tips och tricks. Det var tider det.
Om spel inte klaras av finns det en vÀldigt enkel anledning: folk tyckte inte det var tillrÀckligt bra. Visst ibland tar andra spel över och ett bra spel fÄr hamna Ät sidan men tillslut kommer jag att spela igenom Àven det om det Àr tillrÀckligt bra.
Sedan kĂ€nns det i och med dina 5G i GTA IV som att du ger upp betydligt enklare Ă€n medelspelaren, vissa spel krĂ€ver trots allt lite hĂ€ngivenhet för att komma in i storyn đ
Jocke:
Jag spelar inte för story. :p
Vill jag ha story ser jag pÄ en film.
Tommy:
För mig Ă€r det det omvĂ€nda – fast vi Ă€r ju som natt och dag =P
Eller sĂ„ tar jag bara story för givet i film, men inte nĂ€r det gĂ€ller spel…
”med LA Noire som senaste exempel. […] Jag har Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte hört samma ramaskri kring det hĂ€r som jag gjorde med Super Mario Galaxy 2”
Kan det inte vara sÄ enkelt att det i exempelvis SMG2 Àr för att man fÄr hjÀlp med spelets huvudpunkt, alltsÄ plattformandet, medan man i L.A. Noire fÄr hjÀlp med nÄgot som inte anses vara spelets huvudfokus? Varför vill man spela SMG2 om inte för plattformandet?
Jag har inte spelat SMG2 och vet inte hur mycket ”hjĂ€lp” man fĂ„r dĂ€r, men det sĂ„g lite ut som det pĂ„ bilden dĂ€r. I L.A. Noire Ă€r ju inte eldstriderna det som sĂ€ljer spelet, utan bevisletande och förhör sĂ„ det blir vĂ€l lite av en annan sak?
Jag tror att den dĂ€r statistiken Ă€r mycket missvisande om man utgĂ„r ifrĂ„n att det Ă€r folk som slutat pga att nĂ„got blev för svĂ„rt eller sĂ„, förutom Portal. De andra spelen Ă€r lĂ„nga och rĂ€tt sĂ„ enformiga i sitt upplĂ€gg… jag tror att majoriteten helt enkelt tröttnade pĂ„ spelen đ
Ina:
Super Mario Galaxy 2 hjÀlper dig genom att visa hur du gör. Man fÄr inte stjÀrnan pÄ riktigt innan man klarat det sjÀlv.
Att Half-Life 2, Assassin’s Creed 2, Mass Effect 2 och GTA IV skulle vara lĂ„nga och enformiga Ă€r subjektivt. LikasĂ„ att Portal inte Ă€r det. En del tycker sĂ€kert det, och som jag skrev i texten (och repeterar i kommentarerna för andra gĂ„ngen nu): âAnledningarna till varför folk slutar spela Ă€r sĂ„klart olika, men till stor del beror det pĂ„ att man kommer till ett alldeles för svĂ„rt eller alldeles för trĂ„kigt parti.â SĂ„ jag rĂ€knar inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt med att alla som inte avslutade spelet slutade pga svĂ„righetsgraden. Jag sĂ€ger bara att procenten hade varit högre om man fick hoppa nĂ€r man tyckte nĂ„got blev för svĂ„rt eller för trĂ„kigt, Ă€ven om det bara Ă€r 5% högre eller hela 25% högre.
Ah, fast det mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ anses vara mer hjĂ€lp med spelets huvudfokus Ă€n i L.A. Noires fall? som sagt bara spekulationer om varför det blir ramaskri i ett fall och inet ett annat. Dumt med ramaskin i _alla_ fall Ă€ndĂ„ đ
Jag tror inte siffran skulle bli markant högre alls. Det Ă€r ju inte ”subjektivt” att Portal (ettan) Ă€r kort om man jĂ€mför med AssCreed 2, Mass Effect 2 och GTA IV. Enformigt upplĂ€gg har de flesta spel, sĂ„ Ă€ven dessa. Spring, skjut, lönnmörda, kör runt, prata med folk, skjut, spring, hoppa runt. UngefĂ€r. Nog extremt vanligt att folk lĂ€gger ner dessa spel för att de inte har tid/ork snarare Ă€n att det Ă€r för svĂ„rt. Möjligt dĂ„ att en del Ă€r extra trĂ„kig och kĂ€nns jobbig pga det… och att man skulle vilja skippa just den för att sedn spela vidare? Ăsch, bara funderingar ^^
DÀremot tycker jag att ja, det Àr klart det vore bra om man fick skippa partier i alla spel. SÄ lÀnge det Àr valfritt Àr det ju ingen som förlorar pÄ det.
Enformigt och hög svĂ„righetsgrad i all Ă€ra, men dĂ„ jag tillhör de lite Ă€ldre spelarna som varit med ett tag â Ă€r inte trenden att spelen blivit lĂ€ttare överlag och spelarna i det avsĂ©endet mindre tĂ„lmodiga/sĂ€mre?
Det Àr i alla fall sÄ jag upplever spelklimatet.
Easy â mode, övergödslandet av checkpoints, save-points och möjligheten att regenerera hĂ€lsan osv. â detta Ă€r ganska nya företeelser och mĂ€ngder tycker jag tillkommer för att alla ska komma igenom ett spel. KĂ€nslan av att bli lyft under armarna igenom ett spel kan ofta provocera och fĂ„ mig att förbanna casual-spelarna.
Det mÄste ju vara deras fel dÄ allt fokus idag lÀggs pÄ att göra de nöjda! =)
SjÀlv spelar jag flera spel parallellt och i perioder.
Jag föredrar att spela ihop med andra â Ă€ven i singleplayer-spel.
Vi turas om under devisen: delad glÀdje Àr dubbel glÀdje.
Anledningen till att jag sÀkert hamnar i statistiken över de som inte klarat ett spel beror pÄ att vi spelar sÄ sabla sÀllan.
Livspusslen för oss Ă€ldre spelare (och vi Ă€r ju nĂ„gra stycken) innebĂ€r att det ibland kan gĂ„ mĂ„nader mellan spelsessioner â oavsett om det Ă€r online, ett single-player eller co-op-spel.
Retro-Kim:
Jag tror absolut att spelens fokus gÄtt frÄn utmaning till story och gameplay. Och det tycker jag Àr bra. Det handlar inte lÀngre om att arkadhallarna ska suga sÄ mycket smÄmynt som möjligt ur vÄra fickor. Men allra mest tror jag det handlar om att spel idag Àr rÀttvisa. BÀttre kontroll, bÀttre hitboxes, bÀttre speldesign, fÀrre orÀttvisa dödsfall. OvanpÄ det tror jag det handlar om att det Àr lÀttare att ge upp om man har 2-3 andra spel som stÄr och vÀntar. Jag vet inte hur ni andra hade det, men nÀr jag var liten fick jag spel pÄ födelsedag, julafton och nÀr jag sparat ihop till ett sjÀlv. Det blev kanske bara tre spel om Äret. Det Àr svÄrare att ge upp om man inte har nÄgot annat att byta till, medan jag idag alltid har nÄgot i spelhyllan som jag inte spelat Àn.
Sen tror jag det mÄste ha att göra med att vi helt enkelt blivit bÀttre pÄ spel Àn vi var som smÄ. NÀr jag spelade Unreal Tournament fick jag lÀra mig att en mÀnniskas finmotorik, reflexer och hand/öga-koordinationer Àr pÄ topp kring 23 Ärs Älder. Plus att vi nu mer lÀrt oss hur spel fungerar, vilka regler det finns att följa och vilken form av logik som gÄr att anpassa. Vi kan tips och trix, och det Àr sÀllan vi spelar nÄgot som Àr 100% nytt pÄ riktigt. NÄgot vi aldrig sett förut.
Om du inte vill bli lyft under armarna Ă€r det bara att hĂ„lla sig borta frĂ„n Easy mode. đ SjĂ€lv lĂ€gger jag inte sĂ„ stor fokus pĂ„ utmaning som har med motorik och reflexer att göra, sĂ„vida jag inte spelar mot mĂ€nskligt motstĂ„nd. Jag föredrar utmaning i tanke och strategi.
UrsĂ€kta allt mitt svammel â jag skyller pĂ„ min Ă„lder =)
Dags för en topic-kommentar!
Jag tycker definitivt det ska finnas möjlighet för de som vill komma igenom sina spel att göra det.
LĂ„t det finnas nĂ„gon förnedrande Casual-player/Loser-mode som gör att man pĂ„ olika sĂ€tt alltid kommer vidare med evig energi, liv eller möjligheten att göra mer skada eller slippa lösa ett problem/pussel. NĂ€r du trycker pĂ„ Pause fĂ„r du upp alternativet: âToo hard? â wanna cheat?â
Anledningen till att jag inte vill att denna funktion ska finnas pĂ„ pĂ„ âNormalâ eller âHardâ Ă€r för att det i sĂ„ falll blir för lockande att âfuskaâ om man bara kör fast det allra minsta.
Se Àven till att höja upp statusen för de som spelar Normal/Hard i menyn.
Hard â You belong to the elite among gamers and love real challenges.
Normal â You are a true gamer and like a challenge.
Loser â You just want to finish the game and hate challenges. You must be a casual-player!
Okej, sista meningen dÀr behöver förstÄs inte vara med. =P
@Tommy – *Gapskrattar* Jag har inte spelat pĂ„ Easy-Mode sedan Super Probotector (SNES). Anledning? PĂ„ Easy-mode fĂ„r man inte spela igenom hela spelet och allt tar slut efter första bossen. Antar att det inte Ă€r sĂ„ lĂ€ngre, men jag vill inte ta risken igen. =P
Exempel pÄ nÀr jag blev lyft under armarna trots att jag inte valt Easy?
NÀr jag spelade Metal Gear Solid 4! Dog man för mycket blev det mÀrkbart lÀttare.
Minns att jag blev extra arg i en sekvens nĂ€r man ska skugga en person och efter nĂ„gra misslyckande blev jag framflyttad i spelet precis som om jag hade klarat det â TROTS MINA MISSLYCKANDEN!!!