Krönika

Valves slappa inställning

Jag läste nyligen en artikel skriven av någon som hade besökt Valve, och pratat med bland andra Gabe Newell. Samtalet hade mestadels handlat om Valves företagsfilosofi, och hur de delegerar och hanterar jobbuppgifterna. Vad som framkom i artikeln var att Valve tydligen har en väldigt avslappnad inställning till utvecklingsprocessen av sina spel. Företaget verkar sakna någon riktig hierarki, eller åtminstone en som tillämpas när det kommer till att distributera uppgifter på ett effektivt sätt. Uppenbarligen blir inget gjort på Valve om ingen plötsligt får lust att göra det. Det låter säkert katastrofalt i mångas öron, men det går inte att förneka att det verkar ha fungerat bra på Valve. Fast, har det verkligen fungerat ur alla perspektiv? Eller har något behövt offras?

Ett exempel på hur arbetsmiljön på Valve ter sig är hur arbetet på Portal 2 började. Ett fåtal människor påbörjade projektet, och sedan växte det när förbipasserande människor helt enkelt hoppade ombord. Det fanns ingen egentlig struktur, och ändå lyckades man leverera ett av den här generationens mest kritikerrosade spel. Jag måste säga att jag är lite överraskad över de positiva reaktionerna som jag sett artikeln få. Trots att jag själv älskar Valve, och tänkte ”vilken underbar arbetsplats” när jag läste texten. Arbetsmetoden är (tillsammans med Steam) förmodligen även anledningen till varför Valve kan släppa så mycket gratismaterial till både nya och gamla spel. Men om man tänker efter lite har myntet självklart en baksida. En baksida som gör mig mycket mindre angelägen att hylla Valves avslappnade arbetssätt.

Det känns nämligen som att det här är den underliggande anledningen till varför Episode 3 fortfarande inte syns till. När utvecklarna kände att episodformatet inte passade dem var det inga problem för dem att helt enkelt släppa projektet helt och börja fokusera på annat. Det skvallrar om att Episode 3 inte tar tid på sig för att det ska bli enormt – kanske till och med Half-Life 3 – utan att utvecklarna helt enkelt inte bryr sig om Half-Life. Åtminstone inte just nu. Vi som sitter och hoppas på att Episode 3 egentligen blir Half-Life 3 med Source-motorns uppföljare inser snabbt att Valves programmerade förmodligen inte ens påbörjat jobbet med en ny motor, och det gör mig orolig. Titta bara hur lång tid det tog dem att sluta ignorera Playstation 3-spelarna, helt enkelt för att de inte kände för att uppmärksamma dem. Det känns en aning nonchalant.

Mitt problem med vad artikeln avslöjade är att Valve inte bara har en slapp attityd när det kommer till arbetsstruktur, utan även indirekt en slapp attityd gentemot en stor del av sina fans. Utan att jag för den delen vill låta som att jag tycker Valve är skyldiga oss något, men å andra sidan är det mycket tack vare oss som de kan ha den här avslappnade attityden. Det är en ädel tanke att inte göra något om man verkligen inte vill göra det, men ibland krockar den filosofin med verkligheten. Jag hade lättare accepterat om jag visste att Valve jobbade hårt på spelet, eller åtminstone ville påbörja det. Men när det ser ut som att de inte har något intresse av Half-Life eller en ny Source-motor blir jag lite orolig. Oavsett hur man vrider och vänder på det så prioriteras Half-Life allra lägst just nu, trots att det är spelet som fansen längtar efter allra mest. Och det skaver lite på min välvilja gentemot Valve.

Inga kommentarer

  1. Spel-Malmer skriver:

    Kände lite likadant som du när jag läste artikeln. Liksom det finns fans som väntar. Bra att du tog upp det.

  2. Tug Speedman skriver:

    Intressant diskussion.
    Jag tror det är under just de förutsättningarna som Valve spelar upp, det största möjligheterna finns till den innovation och kreativitet som krävs för att kunna skapa någonting riktigt nytt och bra i spelvärlden. Annars levererar man bara ännu ett ”Brink”(<- Insert vilken randomtittel som varken för branschen framåt eller sålt bra). Vi pratar inte vanlig systemutveckling i ett vanligt företag(där affärsmål, produkter och strategier är satta på ett sånt sätt att utvecklingen kan göras lite mer avgränsat och förpackat inom en given metod), utan utveckling som bygger på att folk är engagerade och entusiastiska, kan vara med och verkligen påverka resultatet etc. Att Marknadschefen säger "ok, våra kunder vill ha Half-life 3, så nu sätter vi igång och överträffar allas förväntningar med början idag, och det ska vara klart lagom till Jul." Det är inte där man hittar inspiration, kan jag tro. Kanske är det bara Blizzard och Valve som har det så? Eller har det så och lyckas med det? De har ju inte släppt så många random-titlar som sålt dåligt precis.... Sedan kan vi ju sitta och sura över vad vi tycker de är skyldiga oss, men jag vet inte om det känns så relevant. Om alla utvecklare hade denna "slappa attityd", om det är det t.ex. Blizzard och Valve har, och vi tog deras filosofi och smetade ut den på de 50 mellanstora och största utvecklingshusen, så skulle jag ha ÄNNU FLER riktigt bra tittlar per år att spela! Go for it! "´When it´s done!"

  3. Tommy Håkansson skriver:

    ”Det är inte där man hittar inspiration, kan jag tro.”

    Absolut inte. Det som oroar mig är dock att de saknar inspiration, och tydligen har gjort det i över 6 år nu. Visst tog det tid mellan HL och HL2, men under den väntan höll de ändå motivationen uppe med DLC. Portal 2 och Left 4 Dead är enligt mig mycket bättre än Half-Life 2, så jag är ju nöjd ändå. Men om den här slappa attityden innebär att de bryter projekt mitt i tycker jag de kanske skulle må bra av åtminstone en gnutta diciplin, och att man kanske borde göra något åt bristen på motivation.

  4. Tug Speedman skriver:

    ja, jo, det kan ju fungera i och för sig.Glömde Bungie. Där smiskade det ut ett antal rätt hyllade uppföljare på HALO.
    Jag undrar dock om de själva anser sig som att de brutit pågående projekt, eller om det är fristående helt eller delvis, ”block” som de tycker de kan hantera hur som helst.
    Håller med om att det är lite fladdrigt åtminstone.

    I vilket fall som helst, klarar man bara av att konsumera ett Duke Nukem per decenium!
    Det kan vi ta i hand på!

  5. John A. Baldwin skriver:

    Skrev just en liknande artikel om just Valves prioriteringar, kul att läsa fler som känner frustrationen och inte riktigt kan förstå hur de tänker. I artikeln ger jag Valve till E3 2012 att ge fansen någon väldigt speciellt om inte deras roll som utvecklare skall dö ut.

Skriv en kommentar