Som ansvarig för spelutskicken på Svampriket vill jag påstå att jag har bra koll på vilka spel som kommer skickas ut åt vårt håll. Men ibland ramlar det ner spel i vår brevlåda som jag inte visste om att vi skulle få ett recensionex av. Mystery Case Files: The Malgrave Incident till Nintendo Wii är ett sådant spel.

När jag öppnade paketet och tog upp fodralet var min första tanke ”Vad är det här för skit?”. Jag vet att jag förespråkar att man aldrig skall döma ett spel efter fodralet och att alla spel har ett existensberättigande, men just då var det precis vad jag tänkte. Det tog mig nästan två veckor innan jag öppnade fodralet och tog ut skivan. Men istället för att stoppa in den i mitt Wii, lade jag tillbaka spelet i fodralet och la mig på soffan och åt chips istället.

Vad är det här?

Men två dagar senare tog jag mig i kragen och gjorde vad som förväntas av en seriös spelskribent som jag. Jag bestämde mig för att ge spelet en ärlig chans.

Jag startade spelet och blev sittandes med det i tre timmar, innan mina ögonlock blev alldeles för tunga. De blev absolut inte tunga på grund av att spelet gjorde mig sömnig, tvärtom. Det jag hade upplevt under mina tre första timmar var oväntat. Jag hade haft trevligt. Väldigt trevligt. Spelet är ett peka-klicka äventyr i förstapersons-vy där du tar dig an rollen som en privatdetektiv som blir kontaktad av en Herr Winston Malgrave. Han vill att du skall komma till hans ö, där han har gjort ”århundradets upptäckt” men hamnat i knipa och behöver din hjälp. När du väl anländer till ön förstår du snart att något hemskt har inträffat på ön, och det är upp till dig att ta reda på vad.

Nu när jag har kommit ännu längre in i spelet får jag lov att konstatera att det fortfarande är riktigt trevligt. Jag har kul när jag sitter och klurar och tänker, för det är i stort sett vad hela spelet går ut på. Lösa pussel och lokalisera olika ting. I ärlighetens namn kan vissa pussel faktiskt vara riktigt svåra, fast absolut inte på fel sätt. De är så där härligt svåra, så när du väl har klurat hur du ska göra infinner sig en känsla av välbehag och stolthet.

Tänk dig att du tar bort allt pang-pang och alla Splicers ur Bioshock och byter ut dem mot problemlösningar.
Det är stämningen som gör The Malgrave Incident till den härliga upplevelse som det är. Sist jag kom i samma stämning var när jag spelade igenom – hör och häpna – Bioshock. Tänk dig att du tar bort allt pang-pang och alla Splicers ur Bioshock och byter ut dem mot problemlösningar så får du en bra fingervisning hur The Malgrave Incident fungerar. Miljöerna och musiken skulle lika gärna kunna vara placerade i Rapture. Din Wiimote ringer då och då, och då är det gamle gubben Malgrave som vill prata med dig i hederlig Atlasstil. Han ger dig direktiv och talar om för dig vad du ska göra härnäst, men längre in i spelet du börjar du ana att Malgrave inte har rent mjöl i påsen.

The Malgrave Incident är ett spel som är givet för dig som gillar stämningsfulla peka-klicka äventyr. Känner jag spelsverige rätt är det förmodligen ingen som kommer inhandla spelet. Det är ju ett Wii-spel som varken har Mario eller Link i huvudrollen..

Mystery Case Files: The Malgrave Incident till Wii släpps i butik 9/9