Krönika

Homofobiska soldater

Kraid.se kan mycket väl vara min absoluta favoritspelblogg, och i onsdags publicerades ännu ett tänkvärt och intressant inlägg. Inlägget är skrivet av den eminente Chris Jonansson, som tar upp något som hände medan han spelade Battlefield 3 och som fått honom att vilja bojkotta spelet. Det han upptäckte är att soldaterna ibland skriker ”cocksucker” till sina motståndare innan de så realistiskt som möjligt mördar sina medmänniskor med kulor, knivar och granatsplitter i varandras kroppar. Som en heterosexuell man har jag kanske ingen rätt att yttra mig kring vad som bör och inte bör ses som olämpligt och homofobiskt. Den frågan är självklart heller inget alla homosexuella är överens om. Däremot  har jag länge haft åsikter kring krigsspelens strävan efter ”realism”, och som jag skrev i min kommentar på inlägget tycker jag det här skulle kunna kategoriseras i samma fack.

”Ska ett spel skildra krig, låt oss då se alla sidor av det”
Jag är inte nöjd med hur spelutvecklare prioriterar (glorifierad) realism i sina krigsgestaltningar högre än de prioriterar budskap. Att gestalta krig under ett glorifierat skimmer av vad man påstår vara realism endast för ihåligt underhållningsvärde stryker mig mothårs. Det är många aspekter som aldrig visas i dessa ”realistiska” skildringar. Att skildra den homofobi som faktiskt till viss del genomsyrar militären förtär lite av det glorifierande skimret, och visar en mörkare sida av den alltid lika västerländske och heroiske soldaten. Militären är fortfarande en plats där en överdrivet machograbbig jargong  uppmuntras till den grad att det ibland går över till homofobi och misogyni. Ska ett spel skildra krig, låt oss då se alla sidor av det. Annars kommer det aldrig bli mer än just ihåligt underhållningsvärde som inte förmedlar något, där soldater gestaltas som perfekta hjältar och krig som ärofyllda.

Nu vet vi såklart inte om det verkligen är DICEs syfte att gestalta soldaternas mörka sidor. Kanske tänkte de inte djupare än att det är något soldater faktiskt brukar säga.  Men vi bör heller inte låta karaktärers ord och handlingar i ett spel representera utvecklarnas faktiskt åsikter. Precis som Ludde påpekat att vi inte applicerar filmkaraktärernas ord och handlingar på regissören. Och det misstaget tror jag heller inte någon begår. Jag förstår om någon vill föra argumentet att det svider lite extra när det är den namnlösa, goda och rättfärdige soldaten man själv styr som spyr ut dumheten. Att han säger något vi själva inte skulle säga. Fast då kommer vi egentligen in på något mer än bara användandet av ordet i sig. Spel tvingar oss ofta att göra saker som inte stämmer överens med vår känsla för moral, oavsett om det är verbalt eller mordiska våldshandlingar.

Kommentarer

  1. Niklas skriver:

    Det är tråkigt att utvecklarna påstår att de strävar efter realism, när det är den ”realism” vi ser i krigsfilmer de faktiskt är ute efter. Den glorifierande synen på den ensamme soldaten eller gruppen som hjältar som räddar sitt hemland från en säker död genom att skjuta ihjäl folk på andra sidan jorden.

    Sedan är det synd att ”cocksucker” är ett negativt ord över huvud taget. Någon som är villig att ta min penis i sin mun tycker jag är en riktigt reko person!

  2. Anders Brunlöf skriver:

    Niklas: Håller med. Och om man ser det så så inser man också snart att Hideo Kojima på många sätt varit närmare verkligheten än vad Infinity Ward/DICE någonsin varit.

  3. Samson Wiklund skriver:

    …icke att förglömma Cannon Fodder! (angående det Brunbjörn sa om Kojima)

  4. Tycker nog att den andra artikeln som länkas (den om Alfred Holmgren) var lite mer klart skriven än den här och Kraids artikel. Zoomar ut lite, vilket den här artikeln gör först i slutet. Känns som att det blir en mer givande debatt om man går bortom uttrycket cocksucker. Kanske för att det här ämnet är mindre svartvitt, i o f s. Just för att det möjligtvis (jag har inte gjort lumpen, om någon undrar 😉 ) är ett vanligt uttryck som inte är helt toppen, så blir det ju en mer realistisk syn, än synen på soldater som supermänniskor. Men samtidigt så är ju allting annat i spel så jävla glorifierande att det mest följs av illamående.

    Jag menar, det är ju en sak att glorifiera andra världskrigets krig mot nazismen, just för att kriget mot nazismen de facto var ett befrielsekrig, med välinställda lokalbefolkningar. Dessutom var det väldigt länge sedan, och det är inte direkt en del i någon slags från spelutvecklare (o?)medveten syn på världen i termer av väst mot en diffus, religiös och etniskt arabisk motståndare.

    Men, åter till ”cocksucker”. Det direkt keffa är som ovan nämnt att en glorifierad krigare plötsligt vrålar fram ord som i bästa fall gränsar till homofofi. Samtidigt vill jag ju se krigsspel där barn dör av kulor man missar, ens egna friendly fire orsakar död hos karaktärer som är bättre skrivna än i en C-film, samt soldater som är sexistiska, rasistiska och precis som soldater är i verkligheten. På samma gång är de ju väldigt modiga (alt. dumma, beror väl på hur man ser på saken), och det skulle vara väldigt intressant om någon försökte sig på att emulera dödsskräcken jag anar uppkommer när man står öga mot öga med en jävla taliban.

  5. Mattias skriver:

    Jag är så splittrad i det här. Inte när det kommer till att det är oerhört fel att skrika homofobiska saker, sådant vill jag absolut inte se. Realistiskt eller ej, sådant är inte okej. Fast det här med att göra ett realistiskt krigspel och om det skulle glorifiera krig känner jag mig som sagt splittrad.

    Det är inte okej att glorifiera något som varje dag utsätter människor för stor misär. Fast ska vi då egentligen ha sådana här spel överhuvudtaget? Många spel präglas av just krig och våld. Jag kan tänka mig att det kanske inte alltid är lämpligt att skildra verkligheten som vi har den idag. För det har vi svårt att förhålla oss till. Därför har jag inte spelar Cod eller kommer att spela BF3s SP-lägen.

    När jag tänker på ett realistiskt FPS, i multiplayer. Tänker jag främst mig ett spel där vapen agerar efter verkligheten, att det inte känns ”arkadigt”. Eller jag tänker mig saker som gör att spelet kräver mer av mig som spelare att lyckas. Spelet blir svårare. Och när jag tänker på det är realism kanske inte ens rätt väg för det.

    Attans, vilken jobbig fråga. Man behöver nog sätta sig ner och fundera över detta en längre stund, än att sveppa ihop en kommentar så här.

  6. Jorge skriver:

    WOW – Sverige är verkligen de lättkränktas land.

    Och inte för att jag misstror Chris men kan han kanske inte hört fel?
    Jag googlade på kommentaren och det enda cocksucker relaterade man hitta på spelet var kidsen som kalla EA det för att ha sabbat spelet.

    En annan sak är ”fittslickare” kränkande för straighta?

    Och om någon av er nu efter all kritik som ni lägger spelet ändå spelar det så vill jag att ni skriver en krönika om vilka hycklare ni är.

  7. Samson Wiklund skriver:

    @Jorge: fittslickare kränker hetero/bi-män och homo/bi-kvinnor på samma sätt som kuksugare kränker homo/bi-män och hetero/bi-kvinnor.

    Jag fattar inte vad som är ditt problem. Är det jobbigt för dig att andra inte vill ha sånt i spelet? Påverkar det dig att veta att Chris m fl inte vill spela det?

    Nu handlar inte ens de här texten om det du påpekar. Vill du kommentera Chris ställningstagande gör du gärna det på Kraids inlägg.

  8. Jorge skriver:

    Det som är mitt problem är att folk som sitter o bashar det nu kommer sitta o spela det vid release. Ska man hålla på och säga hur dåligt och hur mycket mot det man är och sen sitter o spelar spelet är man ju inget annat än en hycklare.

    Och Jag tycker det är kränkande att du påstår att jag skulle känna mig kränkt över att bli kallad för fittslickare eller kuksugare för den delen. Om man ligger på den nivån borde man nog hålla sig borta från denna typ av spel.

  9. Tommy Håkansson skriver:

    Men Jorge, är det inte bättre att kommentera på inlägget som kritiserar användandet av ordet när det du skriver riktas mot dem som har något emot det? Mitt inlägg så gott som försvarar användandet av ordet, plus att jag inte har något som helst intresse av att spela Battlefield 3.

  10. Jorge skriver:

    Chris har fått höra vad jag tycker om hans inlägg. Här ifågasätter jag om skribenten är seriös i sitt tyckande eller om denna kommer sitta o spela BF och andra likanande spel i framtiden med sk kränkande och annat hemskt inehåll.

  11. Tommy Håkansson skriver:

    Nu får du mig att känna mig dum i huvudet, och kanske borde jag bara acceptera att jag inte förstår (eller låtsas att jag förstår). Men kritiken du kommer med som en kommentar till mitt inlägg är alltså inte på något sätt riktad mot mig?

  12. Jorge skriver:

    Jaha jag så inte ens att det var du som skrev artikeln

  13. samson skriver:

    @Jorge: Det är lätt att säga att man inte blir kränkt av att bli kallad fittslickare när man tillhör den priviligerade gruppen (heteroman). Som jämförelse blir inte jag kränkt av att bli kallad ”Svenne” men så är jag ju heller en minoritet i som svensk i Sverige. Det gör dock inte att jag fritt får kalla andra icke-svennar för blatte/neger/annat och säga att de inte har rätt att känna sig kränkta av det.

  14. Jorge skriver:

    Så du håller inte alls med om att folk är känner sig ”kränkta” lite väl lätt? Jag undrar hur dessa lättkränka personer överlever i vardagen. Är det ok att som kvinna känna sig kränkt för att en man inte fäller ner ringen efter att ha kissat och hänvisa till att mannen i fråga visa respektlöshet mot det kvinnliga könet?

    När folk frågar mig vart jag kommer från får och jag svara så får jag till 99% kommetarer som hänvisar till kokain, knarksmuggling, eller våld på något sätt. Ska jag känna mig kränkta av dessa? (jag misstänker att ni alla kommer o tänka på ett o samma land innan ni läser denna parantes)

    Om man känner sig kränk på riktigt så bör man i mina ögon helt ta avstånd från dessa kränkade saker. Men som sagt så kan jag tänka mig att folket som kommenterar här säkert sitter på spel av denna typ som artiklen handlar om.

  15. […] modernt krigsspel. Förutom diskussionerna här på Kraid skrev Tommy Håkansson ett inlägg på Svampriket.se där han diskuterar problematiken och om vi vill ha realism i krigspel. Det var till och med en […]

  16. […] Dennis Scimeca på Kotaku som skrivit om homofobin i spelet. Dessutom skrev Tommy Håkansson ett inlägg på Svampriket där han diskuterar om hur realistiska vi vill ha krigspelen, något han återkommit […]

Skriv en kommentar