När jag ser hur Electronic Arts hanterat releasen av Battlefield 3 är det svårt att tro att det är ett av årets största och viktigaste releaser. Jag vet inte om EA verkligen ser Battlefield 3 som ett vapen med vilket de vill skjuta ner Activision, eller om de bara ser det som ett sätt att få folk till sin nya tjänst Origin. Oavsett vad så tycker jag man hanterat releasen väldigt dåligt, och här tänkte jag lista några av de främsta anledningarna till att jag tycker det.

Betaversionen

”På sajter som Amazon kunde man läsa användarrecensioner baserade på betan”
Det var helt onödigt och meningslöst för EA att sätta upp en beta av spelet. Faktiskt tror jag det skadade folks uppfattning av Battlefield 3 på grund av alla buggar. Visst, det är en beta. En beta har buggar eftersom det inte är ett färdigt spel. Problemet var bara att betan låg så väldigt tätt inpå releasedatumet att många såg det mer som en demo. Den generella känslan jag fick efter betan var att hypen inför spelet hade sjunkit en aning, och det påstods till och med att många drog tillbaka sina förhandsbokningar. På sajter som Amazon kunde man läsa användarrecensioner baserade på betan, och man kan fråga sig om spelet inte hade mått bättre av att inte ha betan. I alla fall inte så tätt inpå releasen, eftersom det fick folk att tro att det är representativt för slutprodukten. Man kunde ändå inte samla feedback från betan för att fixa buggarna eftersom spelet var färdigt, vilket resulterade i en enorm patch redan första dagen. Stressades Battlefield 3 fram för att hinna ut i god tid innan Modern Warfare 3?

Origin

Att inte sälja spelet på Steam är en bra taktik för att få folk att komma gång med Origin. Men det kommer även kosta dem en hel del i försäljningssiffror. Men majoriteten spelar ändå spelet på konsol. Det är bra för EA, men inget som kunderna är speciellt glada över. Men droppen för många är det extremt opraktiska med att behöva välja spelalternativ via origin innan man kommer in i spelet. Tvånget blev inte bättre av att det jämt och ständigt cirkulerade rykten kring spyware och ondskefulla avtal som alla användare måste gå med på. Visst, EA ändrade avtalet när protesterna väcktes. Men skadan var redan skedd, och man borde inte haft med något om informationssamlande från första början.

När spelet till slut hade släppts stod det snart klart att Origin inte alls pallade trycket, och för många var det prompt omöjligt att ansluta sig. De kunde med andra ord inte spela alls. Du måste även vara uppkopplad för att kunna spela single player, vilket bara det är så onödigt dumt. Men det är inte bara PC-versionens Origintvång som ställt till det. Även konsolspelarna har blivit strandsatta, oförmögna att koppla upp sig till servrar för att spela. Detta har resulterat i otaliga ursäkter från EA via Twitter. Det är naivt och amatörmässigt att inte ha servrarna redo, och jag hoppas EA har lärt sig något inför Mass Effect 3 och The Old Republic.

Pressrelationer

”I skrivande stund har PC-versionen av Battlefield 3 bara tjugofyra recensioner uppe på Metacritic”
Battlefield 3 är som sagt ett av årets största och mest hypade releaser. Därför är det så förvånande för mig att så många inte fick recensionsexemplaren i god tid. Vissa kunde inte ens lösa in koderna man fått förrän efter klockan tolv på releasedagen, vilket innebar att de flesta fick stressa som fan medan en del struntade i det. När jag läste kommentarerna under Gametrailers recension av spelet var det många som tyckte den kändes framstressad och slarvig. När jag sedan hörde Giant Bomb prata om hur otroligt dåligt recensionsexemplaren hanterats förstod jag varför Gametrailers recension gav många ett framstressat intryck. Många recensioner av spelet är säkert framstressade. I skrivande stund har PC-versionen av Battlefield 3 bara tjugofyra recensioner uppe på Metacritic. Xbox 360-versionen har bara tolv. Detta trots att spelet i skrivande stund varit ute i tre dagar. Jämför det med Uncharted 3, som redan har nästan femtio recensioner uppe trots att det är en vecka tills release.

Sen har vi ju det här dramat kring Gamereactor i Norge, där Electronic Arts tydligen skickade ett frågeformulär för att ta reda på saker om personen som skulle recensera spelet. Frågor som berörde vare sig personen gillade tidigare installationer i serien eller inte. Vad Gamereactor sa och vad Electronic Arts sa efter att det här kom ut stämmer inte riktigt överens. Såvitt jag förstod det förnekade Gamereactor att ett sådant frågeformulär existerade, medan Electronic Arts bad om ursäkt för formuläret. Jag är inte alls insatt i det här äventyret, men det drog onekligen negativa blickar mot EA och spelet. Om någon med mer koll än jag vet vad som hände och hur det hela slutade får du gärna förklara i kommentarerna. Jag kan mycket väl fått just den här punkten om bakfoten.

Kundrelationer

Allt serverstrul har gjort så att Electronic Arts support har haft fullt upp under releasedagarna. Man har ofta delat ut rabattkoder till missnöjda kunder, så välviljan finns där. Tyvärr verkar kompetensen saknas. Väntetiden för kunden som vill ha hjälp är lång, och när man väl kommer fram är det inte alls säkert att du hinner få hjälp innan chatten bryts. Dubbla summor dras från kundernas konton, och gratisexemplaret av Battlefield 1943 som PS3-spelare skulle få har dragits tillbaka. Det har till och med varit så illa att onlinepasskoderna inte ens fungerat. Men bilder säger mer än ord, och här är några exempel på missnöjda kunder och deras erfarenhet av supporten.


Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.
Exempel.

Nu vet jag såklart inte hur mycket av det här som kan skyllas på DICE och hur mycket som kan skyllas på Electronic Arts. Men utifrån min begränsade förståelse för hur saker och ting fungerar har EA störst ansvar i just de här frågorna. Tråkiga kampanjer kan vi beskylla DICE för, men allt kaos kring lanseringen tycker jag EA får stå för.