Krönika

Förhindra piratkopiering på rätt sätt

Jag vill inte påstå att jag är mer insatt än alla anställda som sitter och spånar fram sätt att förhindra piratkopiering, men ibland får jag känslan av att de är mer intresserade av lätta lösningar på kort sikt så att de kan lösa in sin check så fort som möjligt. Nu när vissa spel ratar PC helt på grund av piratkopiering, samt att farliga lagar föreslås, är det nog dags att börja diskutera det här. Jag tänkte komma med några förslag (och ingen som bestämmer kommer läsa dem) som kanske kräver mer tid och engagemang från utgivarnas sida, men som jag å andra sidan tror bjuder på mer stabila och långvariga lösningar.

Ta bort alla DRM-skydd
Eftersom jag inte spelar på PC har jag inte mycket erfarenhet av dagens DRM-skydd. Och när jag väl spelade på PC hade titlarna antingen en enkel nyckelkod (som Quake 3: Arena) eller absolut inget skydd alls (som Unreal Tournament). Men från vad jag hört verkar dessa DRM-skydd ställa till det minst lika mycket för kunderna som för piraterna. Faktum är att skydden ställer till med mindre för piraterna, eftersom skydden såvitt jag vet alltid passeras förr eller senare. Alltid! Jag vet inte hur många gånger jag läst upprörda kunder skriva att de tänker ladda ner en crackad version av spelet bara för att slippa avrbryt i spelandet så fort internetanslutningen hackar. För att inte nämna att liknande skydd ofta ger konsumenten mindre valfrihet med produkten. Och ju fler som laddar hem, desto fler är det som delar ut. Vissa menar till och med att elimineringen av DRM skulle sänka både piratkopiering och priser.

Så internationella releasedatum som möjligt

”Vad tror ni händer om spelet släpps i Nordamerika och läggs upp på The Pirate Bay en vecka innan det går att köpa här i Europa?”
Det här är något som speciellt Nintendo är ganska dåliga på. Det finns ingen riktig anledning till varför vi ska behöva vänta tio dagar extra på Super Mario Galax 2 eller fyra månader på Kirby’s Epic Yarn. Det finns heller ingen anledning till varför Professor Layton som släpps i USA ska ha material som vi här i Europa inte får ta del av. Jag tänker inte lyssna på ursäkter om lokalisering. Finns spelet på engelska är det bara att släppa det. Om spanjorer vägrar köpa spel som inte har spanska så får de vänta, men tvinga inte oss andra att vänta. Vad tror ni händer om spelet släpps i Nordamerika och läggs upp på The Pirate Bay en vecka innan det ens går att köpa här i Europa? Jag kan ju lova att det är fler som kommer pirata spelet då. Dels för att det inte finns att köpa, och dels för att de känner sig dåligt behandlade och därmed lättare rättfärdigar piratandet för sig själva. Vilket tar mig till nästa punkt.

Erhåll goodwill
Det förvånar mig att goodwill är så otroligt förbisett av så många. Här har vi än en gång det där kortsiktiga vinsttänket jag pratade om i början av inlägget, i stället för att se kundrelationer som något långsiktigt. Pressa så mycket pengar ur kunden så fort som möjligt, i stället för att få kunden att stanna så länge som möjligt. Jag tror verkligen att den kundrelation som en utvecklare som Valve har med sina fans gynnar dem mer i längden. Var inte rädd att skänka bort DLC gratis. Ha resonabelt prissatta spel. Skriver du ett brev till Gabe Newell är chansen stor att han skriver tillbaka. Men viktigast av allt är att du levererar kvalitativa produkter. En spelare som är ett stort fan av dig och ditt spel är mycket mindre trolig att ladda ner spelet illegalt. Allt från stora utvecklare som Valve till mindre som Mojäng är medvetna om det här. Både Gabe och Notch månar om bra relationer med sina fans, och båda två har en väldigt liberal inställning till piratande samt hur det borde undvikas.

Det var tre av sätten jag tycker man ska försöka förhindra (som jag tycker är ett bättre ord än bekämpa) piratkopiering. Jag tänkte ta de kvarvarande punkterna i nästa veckas inlägg, så att det här inte blir en jobbig wall of text som ingen kommer orka läsa.

Kommentarer

  1. Aftonstjaerna skriver:

    Mycket intressant ämne och som PC-spelare ett ständigt aktuellt sådant. När det kommer till det här med goodwill så är jag inte så säker på att det kommer att fungera tyvärr. Spelare över världen kan ibland bli jätteupprörda för diverse saker som speltillverkarna gör, var det inte Modern Warfare 2 som skulle bojkottas senast och sedan såg man screenshots på vissa Steamlistor där de som var med i den gruppen bara spelade just MW2. Så, jag tror liksom inte att det fungerar som det gör i tex Olles Datorbutik där goodwill är allt. Annars väljer kunden bara en annan datorbutik.

    I fallet spel så väljer inte kunden ett annat MW2 eftersom det bara finns ett MW2 och inget annat som alla andra inte spelar. Och det tror jag att utgivarna har förstått, för oavsett hur de beter sig så köper ju användarna deras spel ändå. Oavsett vad för skit dom säljer så köps det. Visst finns det en gräns någonstans, men då när den är nådd lägger de bara ner varumärket ett tag och kör ett annat i botten och tjänar vidare pengar på det.

    Jag vill inte säga det, men det känns som att spelare över världen inte vågar stå upp mot de företag som släpper spelen. De älskar spelen för mycket för att offra en spelomgång för en större sak.

    Med det sagt så håller jag med dig angående att skippa DRM, det ställer bara till det för oss betalande kunder och inte för slutpiraterna som tankar ner det. För dem bara det fungerar. Sitter ute i stugan nu och använder mobilen som internet, det tog ungefär 2 minuter att tanka in den här sidan. Gissa då hur bra det går att ansluta till UBIsofts servrar för att spela tex Settlers 7? Precis, inte alls, får timeout och blir helt enkelt utan möjlighet att kunna spela. Nä, DRM är skit!

  2. Quid skriver:

    Kopieringsskydd är lite som den där antipirat-texten/filmen som visas på alla köp och hyrfilmer, piraterna slipper se den men vi som har betalat för filmen tvingas kolla på den varje gång… istället för hot om fängelse och böter så hade det varit trevligt med en tack-text 🙂

    Sen tror jag det handlar mycket om tillgänglighet också och inte så mycket om pris, själv köper jag mer spel sen Steam kom t.ex.

  3. Holmberg skriver:

    Jag tycker du har några bra poänger här. Till skillnad från Aftonstjaerna så tror jag att Goodwill visst kan spela in i det hela. Ta svenska utgivaren Paradox Interactive tex. De har en klar PC-fokus på sitt spelstall och med några ytterst få undantag så är deras spel helt DRM-fria. Som anledning att skippa DRM tar de upp precis samma sak som nämnts här. Det kostar pengar för dom som utgivare och ställer till besvär för betalande kunder. Piraterna skiter i vilket.
    Dessutom ser de till att vara väldigt närvarande på deras eget forum och skriver man en fråga till dom så vore det nästan konstigt att inte få den besvarad på forumet.

    Så hur har deras strategi fallit ut? De är ett av de svenska företag som snabbast ökar sin omsättning just nu. Har för mig jag läste att ökningen var runt 1000% på 7 år.

    Internationell releasedatum borde med vara självklart. Fattar inte stenåldersmentaliteten som hänger kvar där.

    Ser fram emot resten av inlägget.

  4. Nidde skriver:

    Jag har egentligen bara två problem med Steam:
    1. Det är ibland (upp till 50%) billigare att köpa i butik.
    2. Andra vill ha del av kakan, så Origin och annat skräp har skapats, vilket gör att den standard som existerade via Steam är borta.

    360 har XBL, PS3 har PSN, varför kan inte PC-marknaden samsas om Steam? ”Nej, det går inte, då får Valve en del av våra pengar.” TOUGH SHIT! De var först och har bäst tjänst just nu! Anpassa er eller var först och bäst nästa gång!
    (Låt oss gå in på maffia-takterna Valve använde för att få ut Steam på marknaden en annan gång.)

    Men jag blir riktigt less på utvecklare och utgivare när jag behöver pirata för att kunna använda min produkt på det sättet som jag vill. T.ex. utan att ha en tråd mot en server, eller utan att installera någon check, eller spela utan skiva, eller slippa knappa in en kod från manualen varje gång spelet startar (old school).

    Och den enda ursäkten som finns för att inte ha samma releasedatum världen över är översättning, och det är utgivarnas fel hela vägen. Sluta dalta med tyskar och fransmän! Låt dem lära sig engelska så som resten av världen gjorde innan EA blev för stora för sitt eget bästa.

  5.  No me siento enn ssintonia con nada en absoluto de lo que has narrado.

    No hay info ni parece ser que te hayas informado antes de postear.

    Hecha un vistazo y ademas visita mmi homepageOo juegos para descargar a celular

Skriv en kommentar