Snart släpps Nintendos Super Mario 3D Land, vilket till stor del är tänkt att gå tillbaka till Marios rötter från en tid då världens absolut hetaste spel var Super Mario Bros 3. Men med det går Nintendo även tillbaka till en mycket mörk del av sin historia. En del av sin historia som vi alla trodde de lämnat bakom sig. Precis som när Super Mario Bros 3 var ett kraftfullt propagandaverktyg för pälsindustrin under slutet av 80- och början av 90-talet, så återvänder Nintendo till pälsuppfödarnas välfyllda fickor. Den pälsglorifierande Tanuki Mario är tillbaka, komplett med svans och små öron. Detta efter att päls dalat i populäritet på grund av envisa kampanjer av PETA de senaste tio åren, där kända profiler åkallar uppmärksamhet åt problemet.

Det är inte en slump att Nintendo väljer att bringa tillbaka Tanuki Mario för första gången sedan tidigt 90-tal. Konstnären och djurrättsaktivisten Lydia Nichols skriver i ett nummer av den militanta djurrättstidningen “No Compromise”:

”The rage against fur intensified in 1980 and carried on successfully for many years. By the late ‘80s, fur campaigns were diluted for a variety of reasons.

Att Tanuki Mario härstammar från en tid som djurrättsaktivister själva beskriver som en tid då kampen mot päls intensifierades är inte en slump. Det är ett verktyg som Nintendo tillsammans med pälsindustrin använder sig av för att göra det gulligt och attraktivt att bära päls. Nichols säger själv att antipälskampanjen började falla samman under slutet av 80-talet, just precis kring releasen av Super Mario Bros 3. Det är det här som är det verkliga spelvåldet.

För att förstå varför pälsjättarna vänder sig mot Asien för hjälp måste man även förstå den asiatiska kulturen när det kommer till djurskyddslagar. Medan Kina har världens mest oreglerade pälsindustri där djur ofta flås levande, ligger Japan inte långt efter med sin ökänt inhumana behandling av till exempel delfiner. Det finns en genomgående vilja att imitera den västerländska kulturen, vilket tillsammans med svaga djurskyddslagar hjälper att stava tragedi. I boken ”Fur Nation: From The Beaver to Brigitte Bardot” skriver Chantal Nadeau om den romantiserade bilden man lyckats projicera på bärandet av päls i väst. Boken tar upp populärkulturens politiska inverkan på pälsmarknadens etablissemang i allmänhetens zeitgeist,  och förklarar till stor del hela den sorts process som Nintendo är del av i och med spel som Super Mario 3D Land:

”Canada, a white settler colony, bases its existence and its nationhood on a complex sexual economy based on women wrapped in fur. It traces the centrality of fur through a series of intriguing case studies, including Hollywood’s take on the 330 year history of the Hudson Bay Company, founded to exploit Canada’s rich fur resources”

Det är alltså tydligt att Nintendo I det här fallet axlar samma roll som propagandaverktyg som Hollywood axlat innan dem. Nadeau berättar om hur Hollywood sexualiserade pälsbärande för att göra det mer attraktivt för konsumenter. Det är inte en slump att det kvinnliga könsorganet ofta kallas för bäver i det engelska språket:

”The connection between ’fur ladies’ – women wearing, exploiting or promoting furs – and the beaver, symbol of Canada and nature’s master builder. In postcolonial Canada, the nation is sexualized around female reproduction and fur, which is both a crucial factor in economic development, and a powerful symbolthrough which the nation itself is conceived and commodified.”

Taktiken att sexualisera päls kan vi även se spår utav i Nintendos metoder. Som jag tidigare skrivit är djuret som kallas tanuki redan en sexuell symbol, och gestaltas ofta med enorma testiklar för att symbolisera fruktbarhet. Tanukin är med andra ord nära förknippad med sexualitet i den japanska kulturen, vilket går hand i hand med vad Nadeau beskriver. Det är alltså både indoktrinering och sexualisering av barn vi har att göra med här. Ingen marknadsföring är så effektiv som när något blir en del av vårt populärkulturella klimat. Föreningen Action For Our Planet (AFOP) har på sin hemsida en lista över celebriteter som bär päls. Där tar Mario plats tillsammans med andra propagandaverktyg som Ashton Kutcher, Rhianna, Kanye West och Scarlett Johansson.

”Celebrities  that wear fur send a message to fans that fur is popular, exquisite and eye catching. One of the reasons fur is so popular today is because of the celebrity cult, many people draw a connection between fur and status. Unfortunately, a lot of celebrities wear fur despite the fact many know it is cruel.” – Michelle Cho (PETA, Project Manager)

Nintendo befäster den här uppfattningen genom att klä Mario i näst intill heltäckande päls, varpå han genast blir starkare och mäktigare medan han fortsätter slakta oskyldiga varelser. Michelle Cho är kritisk gentemot sitt kulturella ursprung som fortfarande gror i Japan, och skrev i augusti ett öppet brev till Satoru Iwata där hon ber Nintendo att åtminstone visa barnen pälsproduktionens process innan tanukidräkten når Mario. Hon efterlyser att Nintendo ersätter det dalande bruna lövet med en 35 minuter lång dokumentär om pälsindustrins vinstmotiverade brott mot djurens rättigheter, som ska spelas upp varje gång Mario slår till ett frågeteckenblock. Satoru Iwata valde att ignorera Michelle Chos krav, och spelet släpps den 18:e november helt utan några ställningstaganden mot bärandet av päls.