Vintern 2011 kommer vara Marios vinter, och det är rörmokaren som kommer sälja miljoner 3DS under julhelgen. Under de senaste dagarna har Ludde älskat Super Mario 3D Land, och i morgon får jag se om jag älskar det lika mycket. Men på gång i vinter är även Super Mario Kart 7, som vi faktiskt inte vet lika mycket om. Så eftersom jag är Svamprikets expert på Mario Kart tänkte jag göra en liten topp 5-lista över vad jag vill och inte vill se i Mario Kart 7.

05 – FÄRRE ORÄTTVISOR
Många av oss är trötta på alla dessa blåa skal, åskmoln, blåa skal, Bullets Bill, blåa skal, supersvampar och blåa skal. Visst kunde man ställa in så att färre galna föremål förekom i Mario Kart Wii, men online var det alltid lika orättvist. När jag spelade Mario Kart 7 på Gamex lade jag mig avsiktligt på sista plats så fort jag skulle plocka ett föremål, för att se vad som delades ut. Men jag fick aldrig något annat än tre svampar eller tre röda skal. Så det bådar gott, och jag hoppas det är ungefär så i slutversionen också.

04 – ALTERNATIVA VÄGAR
Självklart kommer föremål som supersvampen och Bullet Bill dyka upp även i Mario Kart 7. Du har slagits hårt för att erövra din fjärdeplats. Några positioner bakom dig från personen på åttonde plats en supersvamp, och du hör hur den olycksbådande musiken närmar sig bakifrån. Det finns inget du kan göra, du blir överkörd, och går från fjärdeplats till åttondeplats. Det här scenariot hade kunnat undvikas om det fanns fler alternativa vägar att fly undan på. Eftersom du kan köra under vatten i Mario Kart 7 fanns det faktiskt en hel del alternativa vägar i banorna jag spelade på Gamex, och jag hoppas det är lika för spelets andra cupper.

03 – NYA FÖREMÅL
Medan jag önskar livet ur föremål som DET HELVETES JÄVLA ÅSKMOLNET, så vill jag samtidigt ha nya föremål också. Fler föremål skapar inte bara variation, utan förminskar även chansen att de orättvisa föremålen dyker upp i rutan. Nytt i Mario Kart 7 är till exempel tanukisvansen. Ja, Nintendo fäster inte bara tanukisvansar på goombas och Bowser, utan även på go-karts. Tanukisvansen verkar vara ett jättebra exempel på hur ett föremål ska vara. Det kräver lite skicklighet och tajming, medan det kan användas både defensivt och offensivt utan att ställa till med allt för mycket. Ett nygammalt föremål jag gärna hade sett är fjädern. Jag saknar att kunna hoppa högt, och på så sätt ta lömska genvägar.

02 – FLER MULTIPLAYERLÄGEN
På Super Nintendo var battleläget utan tvekan det jag spenderade mest timmar med. Grand prix var kul, men att åka omkring och skjuta sönder varandras ballonger var det mest fantastiska jag någonsin spelat. I senare titlar har det varit tvärtom, och battleläget har nästan inte utvecklats alls sedan Mario Kart 64. Jag hade gärna sett mer än bara två-tre lägen som spelas ganska lika. Ge mig herre på täppan. Ge mig capture the flag. Eller varför inte låta oss spela fotboll? Det vore skitkul! Till och med någon form av eskortuppdrag skulle vara mer intressant än samma gamla ”ha sönder ballonger” och ”samla mynt”. Jag önskar att battleläget gör comeback i Mario Kart 7!

01 – LEVEL EDITOR
Efter Mario Kart Wii har jag sagt att nästa del i serien måste tillåta spelaren att bygga egna banor. När ModNation Racers släpptes, och lät oss göra precis det, blev jag bara mer övertygad. Att bygga, spela och dela dina egna Mario Kart-banor hade helt på egen hand nästan kunnat göra Mario Kart 7 till det bästa någonsin. Tyvärr ser det inte ut att bli så. Det här är ett område där Nintendo verkligen ligger efter, och där de måste bli bättre. De måste lära sig att våga utnyttja onlinemöjligheterna. Mario Kart 7 kommer förmodligen inte låta mig bygga mina egna banor, och därför kommer jag inte kunna ge spelet en full pott oavsett hur bra allt annat är.

Vi ses på vägarna i början av december!