Mitt namn är Lars Jensen. Folk som känner mig vet att jag har många goda idéer (jo det har jag) och min fantasi har inga gränser, vilket Angelia Jolie har fått erfara i sin fan-mejl. Därför var det inte heller särskilt svårt för mig att komma fram till en ultimat lösning på det ständigt aktuella problemet med piratkopiering.

Men vid närmare eftertanke så insåg jag att lobotomering av pirater hade sin baksida. Jag fick därför tänka till ännu mer och till sist kom jag fram till en potentiellt bra lösning som också var politiskt korrekt. Jag ställde mig helt enkelt frågan; vad får jag om jag köper ett spel idag?

”Istället för att straffa de som laddar ner kanske man istället ska belöna dem som faktiskt köper spelen?”
Om du idag köper ett PC-spel så har du tur om du får något annat än ett DVD-fodral med ett enda litet blad som berättar att du gjort ett bra inköp. Det är allt. När det gäller konsolspel så får man i och för sig fortfarande en tryckt manual i de flesta fall, men oftast är den ganska innehållsfattig.  Naturligtvis är det inget skäl till att ladda hem spelen men istället för att straffa de som gör det kanske man istället ska belöna dem som faktiskt köper spelen. Jag tror att detta uppnås genom en tillbaka-gång till stora kartonger med tryckt manual, extramaterial i form av illustrationer, presentation av bakgrundshistorien och kartor över spelvärlden. Det finns hur mycket som helst att ge oss köpare som bonus för att vi släpat oss till affären och inhandlat deras hårt marknadsförda spel.

Några typexempel på spel som verkligen gjorde det lönt för oss spelare att köpa spelen var Ultima-serien. Man fick tygkartor över spelvärlden, stora manualer och varje spel hade en liten grej, till exempel ett mynt eller sten som symboliserade något i spelet, och det pirrade i magen när man öppnade boxen. Jag tror det är sådant som kanske kan locka folk att köpa sina spel istället för att kopiera dem och då menar jag inte att man ska kalla det ”samlarbox” och lägga på 200 kronor utan alla exemplar ska ha det.

Spelutvecklarna kan ju också göra spelen så obegripliga och svåra att det krävs en hundrasidig manual som ingen orkar skanna in. Se bara på de gamla strategispelen och simulatorerna till PC. De var så fullständigt obegripliga att man först måste ha en examen i kärnfysik för att överhuvudtaget kunna beta av den tusensidiga manualen. Det blir helt meningslöst att piratkopiera spelen eftersom man inte ens skulle klara av att installera spelet. En bra idé för spelutvecklarna att ta till sig, tycker i alla fall jag.

Men såklart hade det bästa varit om Robin Hood-mentaliteten som spridits bland folk försvinner, men i ärlighetens namn kan vi nog glömma det. Det är en utopi. Därför är mina idéer bättre och mer handfasta! Ta dem till er och gör det bästa av dem för jag tror nog att morötter är bättre än piskor.

Text av Lars Jensen

För att vara bäst är Lars rätt blygsam av sig. I bagaget finns, förutom en jävla massa ångest, också en karriär som chefredaktör för både Gameplayer.se och Skillpoint.se. Dessutom har han ju också en rätt maffig spelsamling att skryta med om han vill. Men det är inte riktigt hans stil, Lars är mer av en tillbaka-lutad karaktär som ofta vandrar nere på jorden med oss andra vanliga människor medan han funderar över världens bekymmer och problem. Och han är väldigt vacker, dessutom.