Som Tommy tidigare bloggat om har Biowares så kallade Day One-DLC rört upp en skitstorm utan dess like. På mycket suspekta grunder har folk inlett ett passionerat korståg mot onda utgivare som bara försöker krama pengar ur stackars spelare, med Bioware som värsta exempel såklart.

Men Tommy har redan gått igenom det. Förklarat att Bioware inte alls har plockat ut något från spelet för att sälja separat, utan faktiskt utvecklat det separat. Det har liksom redan bevisats att ilskan är grundad i okunskap.

Det har liksom redan bevisats att ilskan är grundad i okunskap

Men, likt grisen som fick sitt halmhus nedblåst, springer de upprörda spelarna bara vidare till nästa illa konstruerade hydda. Helt plötsligt är det inte bara DLC på releasedagen som är det hemska. Nej, DLC i sig är ett monstrum som bör pålas i hjärtat. Eller DLC som kostar, i alla fall.

Har man pungar ut med hela 500 pistoler för ett spel, klart som korvspad att man ska ha rätt till all eventuell DLC som spelskaparna pumpar ut i efterhand. Inte fan ska de tro att de har rätt att ta betalt för saker som ju hör ihop med produkten vi redan köpt! Värsta sortens otacksamhet. Eller?

Spelföretagen ska behandla oss spelare med respekt. Man ska inte fulspela med skumma kontrakt och villkor och man ska inte förringa vår kritik, förutsatt att den är konstruktiv och någorlunda välgrundad. Det är ju faktiskt vi som förser dem med cash. Men samtidigt ska vi inte strutta runt med näsan i vädret och tro att spelutvecklarna står i någon slags tacksamhetsskuld till oss, att de bör kyssa våra fötter och dumpa högvis med gratisprylar över oss, bara för att vi köpt deras spel.

Jag tycker också att det är fult att låsa material som finns på skivan eller plocka bort delar ur spelet för att sälja dem separat. Men när man utvecklar helt nytt material har man all rätt i världen att sälja det och få betalt. Vill man ha extra spel får man betala extra och vill man inte betala extra, då får man nöja sig med spelet man har.

Livet som spelutvecklare. Eller?

Spel kostar idag ganska precis exakt vad de kostade när jag var barn. Vilket är galet. Egentligen. Allt stiger i pris. Därför är det inte konstigt att utvecklare idag behöver nya sätt att tjäna pengar. Det är inte kapitalistisk ondska som ligger bakom, det är ren jävla nödvändighet. Spelskapande genererar inte det feta pengaflöde många verkar tro. Det är därför flertalet lovande spelprojekt aldrig får se dagens ljus och duktiga utvecklare antingen dör eller blir absorberade av storföretag.

Dumsnålt. Det är vad det är. Logiken bakom är märklig. Trasig. Ingen blir någonsin upprörd över expansioner på skiva, men är den nedladdningsbar blir man vansinnig. Folk köper gladeligen både Street Fighter IV och Super Street Fighter IV, så länge man får det på skiva. Trots att det är samma spel, i princip. Men hade Super släppts nedladdningsbart kan ni ge er fan på att det blivit ramaskrin om den inte var gratis.

Idioti. Snål idioti.