Det är förmodligen ingen som missat att Mass Effect 3 släpptes förra veckan. Det är förmodligen inte heller många som missat allt hat som riktats mot EA och Bioware både innan och efter releasen. När Mats Nylund gästade Svampriket skrev han till exempel om hur Jennifer Hepler attackerats för något hon sagt i en flera år gammal intervju. Och det hon sa var inte ens i närheten av förfärligt. Men efter Dragon Age 2 känns det som att något hände med internets inställning till Bioware, och Mass Effect 3 har fallit offer för massvis av mer eller mindre befogad kritik från fans. Just nu bombas spelet sönder av nollor från användare på Metacritic, och snittet kretsar kring 4-5 beroende på plattform.

Anledningarna till hatet och utdelandet av nollor i betyg är spridda. Vissa användarrecensioner gnäller på slutet, medan andra kritiserar att spelet innehåller homosexualitet. Men en av de vanligaste orsakerna verkar vara att spelet hade DLC (From Ashes) redan från första dagen. Det här är tydligen en enorm dödssynd, och innebär enligt internet att Bioware har skurit bort en del av det färdiga spelet för att sälja det separat. Man köper alltså en ofärdig produkt för fullpris. Jämförelsen att beställa en pizza där två bitar fattas har gjorts. Men är det verkligen så när ett spel inte har en bestämd kvantitet, som en liter mjölk? Är det verkligen fel om DLC-materialet inte fyller ett enormt gapande hål i spelets huvudstory, som är tydligt även för den som inte vet att det finns DLC? Eller om DLC-materialet inte existerade överhuvudtaget?

”Norman försvarade ’day one DLC’ med att man måste få ut det innan spelarna säljer tillbaka sina kopior till Gamestop”
Men viktigast av allt är förstås frågan: har Bioware skurit bort en del av den färdiga produkten för att sälja det separat? Det var i alla fall vad internet påstod, utan att ens veta vad DLC-materialet skulle innehålla. Under GDC som hölls samtidigt som Mass Effect 3 just nått butikerna gick föredetta Bioware-anställda Christina Norman till försvar mot alla kritker som menar att så är fallet. Norman försvarade ”day one DLC” med att man måste få ut det innan spelarna säljer tillbaka sina kopior till Gamestop. Även Mass Effect-producenten Casey Hudson har uttalat sig om all DLC-ilska, och förklarar det såhär:

”It takes about 3 months from ’content complete’ to bug-fix, certify, manufacture, and ship game discs. In that time we work on DLC. DLC has fast cert and no mfg., so if a team works very hard, they can get a DLC done in time to enjoy it with your 1st playthrough on day 1. The content in ‘From Ashes’ was developed by a separate team (after the core game was finished) and not completed until well after the main game went into certification.”

Så om vi lägger ihop Christina Normans förklaring till varför “day one DLC” kan vara så viktigt, med Casey Hudsons förklaring kring hur DLC-materialet till Mass Effect 3 producerades, är det då verkligen något värt att hata Bioware för? Är det verkligen rättvist att bombardera spelet med nollor i betyg på diverse sajter? Jag förstår mycket väl ilska och missnöje när det kommer till hur DLC missköts av vissa utgivare. Jag har själv skrivit inlägg där jag varit på pöbelns sida, som när vi måste betala för att låsa upp material som redan ligger på skivan vi köpt. Men jag tycker inte det här är ett fall där det är rättvist att lyncha Bioware eller Electronic Arts.

Men med det sagt tror jag att de flesta av oss köper spelet som nöjda konsumenter, och att det här (som alltid) handlar om en liten men högljudd skara.