Recension

Sorcery (PS3)

Inledningsvis blev jag inte speciellt imponerad av Sorcery, fick mest ont i handleden av allt trollformskastande. Lyckligtvis växer spelet ganska mycket och efter några timmars spelande är det svårt att sluta. I spelet är du Finn, en trollkarlslärling som ger sig ut på äventyr med sin sidekick katten Erline. Man kastar olika skott med sin trollstav genom att man viftar med movekontrollen i olika riktiningar, man kan även skruva skott runt träd och stenar genom att hålla ut movekontrollen från kroppen och snärta. Ni vet, så där fräckt och häftigt som det skruvades pistolskott i den där filmen med Morgan Freeman, Angelie Jolie och någon annan som är alldeles för okänd för att jag skall minnas.

Med tiden lär Finn sig nya trollkarlstrix vilket är lite av vinnarkonceptet med det här spelet. Man kan nämligen kombinera trollformler/kraftelement som man lär sig, ett exempel kan vara att lägga ut en eldvägg som man sedan gör om till en eldstorm genom att skicka en mindre tromb igenom den. Ett exempel kan också vara att samla upp spindlar i en tromb för att sedan sätta eld på tromben eller göra det till ett åskmoln. Spelet bjuder även på en ganska stor variation av fiender och bossar där vissa trollformler fungerar bättre än andra.

Spelet är inte vad man kanske har förväntas sig, en railshooter. Man kan röra sig ”fritt”, dock med en väldigt hårt hållen hand. Känns ändå befriande på något sätt att det inte bara är att rikta moven mot fiender och objekt på skärmen och trycka på en knapp, utan man får bestämma lite i vilken riktning man vill röra sig.

”Sorcery lyckas på ett finurligt sätt utnyttja potentialen i movekontrollen”
En nackdel är att dialogen är helt på engelska, vilket kan tyckas underligt för ett spel som är riktat mot en yngre målgrupp, men man kan välja att ha svensk text. När jag frågade min femåring om vad han tyckte om Sorcery så svarade han ”Kul men svårt” och det är nog en bra sammanfattning om man är i den åldern, en 10åring har säkert inget problem med spelet. Själv tycker jag att det är lite väl struligt att byta trollformler. Detta gör man genom en specifik rörelse med movekontrollen för varje trollformel, oftast måste det ske snabbt under stress! Ganska frustrerande när man tycker sig göra rätt rörelse om och om igen utan att lyckas byta.

Sammanfattningsvis är Sorcery ett riktigt bra Move spel, om inte det bästa. Det lyckas på ett finurligt sätt utnyttja potentialen i movekontrollen. Inför framtiden hoppas jag att utveklarna jobbar vidare med ett Sorcery 2 som enligt min mening gärna får innehålla lite mindre fight och mer klurigheter alá Zelda.

Text av Niclas Ericsson


Niclas är en aningen pryltokig biostatistiker som genom tiderna har varit innehavare av en hel del spelkonsoler. Bland dom gamla favoriterna finns Dogfight till Intellivision, The legend of Zelda till NES och Medievil till PS1. Mottot är att aldrig sluta leka och det händer att han flyger radiostyrda flygplan, kör radiostyrd bil eller skjuter luftgevär på Ludde Lundblads Star Wars gubbar (hände i alla fall).

Kommentarer

  1. Bob at PxK skriver:

    Trodde det var ett inlägg om God of War när jag såg toppbilden ^^

  2. Niclas skriver:

    God of war = junior+++

Skriv en kommentar