Jag började skriva den här krönikan innan Crystal Dynamics Ron Whatshisface bestämde sig för att uttala sig dumt kring svårigheterna att identifera sig med en kvinnlig karaktär. En svårighet som verkade utvecklarna övermäktig, eftersom de utgått från att spelare inte kommer identifiera sig med Lara. Kanske borde någon länka honom till den undersökning som det här inlägget baserar sig på.

För nu ska jag skriva om svårigheterna för manliga, vita, heterosexuella spelare att identifiera sig med vad utvecklare anser vara en bra representation av deras kön.*

Precis som kvinnor är ledsna på offerkoftan* som spänner tajt över brösten måste det finnas killar därute som är jävligt trötta på att konstant klämmas in i en snäv hjälteroll. Som måste vara oerhört störda på att alltid behöva tillhöra det kön som ska släpa sig till nästa slott, kasta sig in i den brinnande byggnaden eller självuppoffrande vara först ut på slagfältet. För precis som diskussionen om synen på kvinnor i spel speglar ett större problem än det som enbart presenteras på skärmen, är hjälterollen mer än bara en kille med överarmsmuskler och tuffa one-liners, det är en representation av mansrollen.

Men jag viiiill inte in i det halvraserade huuuset. Kan inte duuuu göra det?

Kravet på att vara aktiv, beslutsfattande, dominant, stark och känslolös, samt det enorma kravet att prestera. Kravet att rädda världen, hämta hem prinsessan, hämnas sin mördade familj och döda alla jäkla aliens utan att en enda gång klaga, visa sig ledsen eller behöva hjälp.

Nyligen gjodes världens första ordentliga akademiska undersökning av frilansjournalisten Becy Chambers hur folk spelar i relation till sina biologiska kön när de får möjlighet att välja kön på sina karaktärer. Det gav inte en imponerande mängd respondenter, men gjordes enligt alla akademiska regler med representativt urval och ordentligt utformade frågor. Resultaten var väldigt intressanta.

72,1% av de tillfrågade tjejerna svarade att när de får möjlighet att välja kön oftast tar  sitt eget biologiska.  Identifikation var den största drivkraften till varför brudarna valde att spela brudar. För manliga spelare var siffrorna rätt annorlunda. Bara 34% av de respondenterna valde en manlig karaktär för att de ville ha någon att identifiera sig med. Utav de 37% av manliga spelare som svarat att de oftast spelade kvinnor svarade enbart 28% att de var för att ”ha något snyggt att titta på”, den anledning som oftast anges som drivkraft när killar spelar tjejer.

Två andra saker tyckte locka killarna mer till att spela kvinnor; det ena var att de ansåg att en kvinnlig huvudperson gjorde spelet intressantare eftersom manliga hjältar är så ”gjort”. Det andra var att de inte kan identifiera sig med den stoiska, ladugårdsbreda actionhjälten som den manliga karaktärsmodellen oftast baseras på och känner sig friare att skapa en egen historia om de spelar som tjej.

”I think it’s generally a matter of the character’s story and attitude for me; I generally have a mindset that is considered “feminine”, at least in comparison to roid-raging space marines.”

skriver en respondent.

Om man ska dra en slutsats efter undersökningen så finns det  alltså en rätt stor andel grabbar därute som inte känner att de kan identifiera sig med en manlig karaktär eftersom denne kläms in i en supermuskelös kropp och får en röstskådis som låter som att han levt ett helt liv på att käka krita och gamla cigarrfimpar.

I’d prefer a blank-slate female character to a dude with too much in-game swagger, which for me always breaks the player/character identification.

Kvinnor som män försöker i den utsträckning de kan spela karaktärer långt borta från spelvärldens norm-man. Någonstans har spelbranchen missat uttrycket ”omväxling förnöjer” och istället börjat massproducera den manliga motsvarigheten till Bella Swan: Den vita +30 hetrosoldaten med kortklippt brunt hår och kvällsstubb, näst intill helt identitetslös utöver sina yttre egenskaper.

Vi har sett det nu. Dags att gå vidare. Eller åtminstone ge honom en personlighet som inte kan sammanfattas med orden ”sammanbiten och sarkastisk”.

Brudar vill ha det. Snubbar vill ha det. Vi vill i alla fall få möjligheten att testa att identifiera oss med Lara.

*You’re welcome, alla som någonsin kommenterat ”Men killar då?!” när jag skrivit om kvinnofrågor.

*”Offertröjan” som i den rosa blus Peach får dra på sig varje gång hon ska kidnappas till nästa slott, inte som att ”tjejer tar på sig offerkoftan” som jag skrev om tidigare.