Om man frågar inbitna gamers vad som är det värsta som hänt den här generationen är det säkert väldigt många som svarar rörelsekontroller. Vissa svarar säkert DRM-skydd, andra svarar säkert onlinekoder för begagnade spel. Men med tanke på den mängden hat som rörelsekontroller fått och fortfarande får, är det lätt att se många svara just det. Det är dock ett svar som jag inte riktigt förstår. Den som inte gillar rörelsekontroller kan helt enkelt låta bli att spela såna spel, och borde därmed inte påverkas nämnvärt av att rörelsekontroller existerar. Det går att undvika casualmarknaden till den mån att du inte påverkas av den, helt enkelt.

Jag skulle till och med gå så långt som att säga att rörelsekänsliga spel och hela casualvågen rent allmänt faktiskt varit en av de bästa sakerna som hänt den här generationen. Utan pengarna som dessa spel dragit in skulle spelindustrin inte alls må lika bra rent ekonomiskt, och det skulle vara mycket svårare att lyckas finansiera stora dyra AAA-titlar som inbitna gamers uppskattar. När du spelar Assassin’s Creed 3 kan du vara relativt säker på att en relevant del av pengarna som investerades i den utvecklingen på ett eller annat sätt inte bara kommer från föregångarna, utan även Ubisofts casualspel till Wii. Intäkterna från casualmarknaden måste spilla över till hardcoremarknaden.

Hur många nedskärningar har genomförts på grund av misslyckade MMORPG?
Nej, om någon skulle fråga mig vad jag tycker är det sämsta som hänt den här generationen skulle jag förmodligen svara MMORPG-hysterin. Inte för att jag inte uppskattar genren, utan för att så många spelföretag fortsätter gå i MMORPG-fällan. Finns det någon annan genre som ställt till med mer ekonomiska problem för utvecklare, stora som små, den här generationen? Tabula Rasa. All Points Bulletin. Matrix Online. Age of Conan. Vanguard. The Agency, som inte ens kom ut. För att inte nämna vad som hände 38 Studios. Hur mycket pengar har förlorats? Hur många nedskärningar har genomförts på grund av misslyckade MMORPG? Casualspel är låg risk, hög belöning. MMORPG är raka motsatsen till det.

Och det fortsätter. Nyss var det Electronic Arts som gav sitt bidrag i den enorma megasatsningen Star Wars: The Old Republic. En satsning som sannolikt kostat flera hundra miljoner dollar, men som inte alls gått ens i närheten så bra som förväntat. Forbes spelkulerar att The Old Republic till och med går ännu sämre än vad EA vågar säga. SWTOR kommer få väldigt, väldigt svårt att tjäna tillbaka pengarna som EA lagt ner i projektet. Det är förmodligen omöjligt, och nu handlar det bara om att stoppa blödandet. Nästa lamm till slakten är förmodligen The Elder Scrolls Online. Jag förutspår att det blir en förlust för Bethesda, och kommer kanske drabba dem så hårt att deras övriga spel blir lidande.