Krönika

Gun fatigue

Jag gillar vapen. Vapen är tuffa. I verkligheten har jag visserligen ingen erfarenhet av vapen, men en virtuell krutpåk är bland det bästa jag vet. Man kan prata om att skapa djupare, smartare, intressantare spel, men man kan aldrig komma ifrån den enkla sanningen att det är förbannat roligt att tokmörda någon rakt i ansiktet med en hagelbrakare stor som en jävla golden retriever. Men trots min kärlek till interaktiv krutdöd så har jag börjat drabbas av gun fatigue. Moderna militärshooters suger nämligen vapenlusten ur mig.

Hej, jag är världens tråkigaste vapen!

Det är inte det att vapnen inte är välgjorda rent tekniskt eller inte på ett tillräckligt sexigt sätt förvandlar skurkar till köttfärs. Inte alls. Det är inget fel på vapnen. Det finns bara… för många. Ett konstigt klagomål, kan tyckas, i en värld där plusmeny med extra allt brukar resultera i stående ovationer, men så är det. Jag vill ha färre vapen.

Spelar jag ett FPS idag blir jag överöst med diverse dödsredskap, men till skillnad från hur jag brukade känna blir jag inte längre uppspelt över att få testa mitt nya fynd. Jag vet ju vad jag kommer få. Kanske kommer det ha zoom och skjuta långsammare, kanske kommer det avfyra en skur blyhagel. Men mest troligt kommer det vara ännu ett vapen som smattrar en massa och avfyrar en hel hög med kulor på kort tid.

Skillnaden mellan en AK-47 och en M14 är inte stor nog för att jag ska bry mig

Jag vill ha en smattrande automatkarbin per spel. En. Det räcker så. Skillnaden mellan en AK-47 (spelvärldens, genom tiderna, tråkigaste vapen)  och en M14 är inte stor nog för att jag ska bry mig. Det räcker också med en pistol, ett hagelgevär, en sniper och en bazooka, ifall modellerna man bjuder på inte är radikalt olika (tänk Sawed-off Shotgun och Gnasher i GoW 3).

Ska man ha många vapen måste man bjuda på mer variation. Och inte ens då behöver man pressa in så förbannat många vapen. I ett spel på sex timmar hinner man omöjligt känna in sig på vapenutbudet om det är för stort. Jag vet att mycket handlar om online, men även där har jag svårt för flodvågen av generiska vapen.

De roligaste upplevelserna är de som ger mig några få, genomtänkta och välbalanserade vapen. Gärna fantasifulla, men det ser jag som en bonus. Nu lägger jag inte 14 000 effektiva timmar på onlinedödande, så jag har antagligen ingen jävla koll. Skillnaden mellan AK-47 och M14 är säkerligen monumental. Enorm. Att inte inkludera båda hade allvarligt skadat spelupplevelsen. Men jag kan inte hjälpa det, jag tröttnar. Jag tappar mördarlustan. Och vad kan väl vara värre än det?

Kommentarer

  1. Tobias skriver:

    Ett skräckexempel är Brink (som bara spelas online) och där du direkt får tillgång till nästan alla vapen. Att från första början ha 4 assault rifles, 4 smgs och 3 pistoler att känna in sig på ledde till att jag fick sitta med en lapp och föra statistik över vilket vapen jag gillade bäst.

  2. Quid skriver:

    Hade du jämfört AK-47 och en M16 så visst, men en M14 är ju en helt annan typ vapen. Rätt ska vara rätt! 🙂

  3. Tommy Håkansson skriver:

    Tillsammans med långsam gång, rörig bandesign och brist på powerups är tråkiga vapen en stor anledning till varför jag inte spelar fps online längre. Tacka vet jag Unreal Tournaments vapen. Ge mig en shock rifle vilken dag som helst. Vapen där man bara pekar och håller knappen intryckt är snooziga.

  4. Daniel Jonsson skriver:

    BF3 är extrema vad gäller uppsjö-av-vapen-med-marginell-skillnad. 85 st har, och eftersom att BF3 är ”verklighetstroget” är variationen rätt låg.

  5. T4 was Here skriver:

    Hey diss inte AK-47:an, dess sexya trä delar ger den mycket mer personlighet än en jävla amrikansk ”standard issue” gun metal M16.
    Och så såg jag ett program på Discovery channel om den som gjorde mej litte bajust eller va fan det heter.
    Anyway så är det ett bra vapen och det alltid lika kul att få litte wood.

Skriv en kommentar