Det här med buggar i spel är något som jag kan finna underhållande, eftersom det oftast handlar om något som ser knasigt ut. Jag gillar när saker ser knasiga ut. Jag småfnittrar åt skurken som fastnar i väggen efter att jag har spöat upp honom i Arkham Asylum eller skrattar läppen av mig, när min karaktär i Left 4 Dead står och juckar mot en stege. Eller som när jag häromdagen rattade min bil i Forza Horizon och den helt plötsligt tvärstannade och helt plötsligt befann sig i ett bajsbrunt hav av ingenting.

Även det fann jag skoj. Men ibland är en bugg inte ett dugg rolig. Faktum är att jag under en och samma dag upplevde två buggar i två olika spel, som båda gjorde mina spelupplevelser lite sämre.

Men ibland är en bugg inte ett dugg rolig. Faktum är att jag under en och samma dag upplevde två buggar i två olika spel, som båda gjorde mina spelupplevelser lite sämre
Eftersom Malin och Tommy inte kan sluta prata om hur fantastiskt The Walking Dead är, så gjorde jag häromdagen slag i saken och inhandlade de två första episoderna. Ni som har spelat Walking Dead vet att det hela börjar med att du befinner dig i en bil som är på väg någonstans. Du är ej ensam i denna bil, utan det finns en till person i fordonet, som du har en konversation med. När denna konversation är slut så händer det något som drar igång äventyret ordentligt. Problemet var bara att när konversationen tog slut för mig så hände det…ingenting. Absolut ingenting! Där satt jag i baksätet och bara tittade mig omkring. Då och då tittade jag i backspegeln, eftersom det var det enda jag kunde interagera med. Efter att ha suttit i baksätet och stirrat i minst 10 minuter, startade jag helt sonika om spelet och se på fan, då hände det grejer!

Som ni förstår gjorde detta att min första kontakt med vad som är årets spel enligt vissa svampar, inte blev som jag hade förväntat mig. Efter bara ett par minuter in fick jag det kastat i ansiktet på mig, att det ”bara” är ett spel jag sysselsätter mig med. Fast det skulle bli värre!

Senare samma dag satte jag mig nämligen ner för att äntligen spela Journey. Ett spel som ska vara en upplevlese utöver det vanliga. Något som jag är villig att skriva under på, även om upplevelsen fick sig en rejäl törn. Ungefär en tredjedel in i spelet skulle jag styra min karaktär som gled nedför en backe. Detta är något som en gör ganska regelbundet i Journey och det är hela tiden otroligt vackert. Så döm om min förvåning då min karaktär helt plötsligt slutar glida. Detta beror på att hen har har fastnat mellan en sten och ingenting. Hen bara står där och rycker. Till råga på allt hade jag en följeslagare med mig. Denne gav upp efter ett par minuter och lämnade mig åt mitt öde. Ett öde som innebar en omstart av spelet och omspelning av ett kapitel. Detta är inte direkt något en vill uppleva när en spelar Journey.

I rätt spel kan en bugg roa, i fel spel kan en bugg förstöra!