Årets Utvecklare är naturligtvis inte en helt objektiv kategori att fylla, många studios har presterat oehört bra under året, utvecklat intressanta spel och sagt fina saker om spelkulturen. Såklart är jag partisk till den här studion, då jag är oerhört förtjust i deras spel, men det de vinner på är deras fanomsorg och progressiva arbete för bättre representation i spelvärlden:

Många skulle hävda att Bioware vek sig när de efter kontroverserna med Mass Effect 3s då de gav ut en ”extended edition” utav det. Somliga sa att de gav upp sin konstnärliga ambition för att tillfredställa en hord gaphalsar till spelare. Men det de egentligen gjorde var att lyssna på de klagomål de fick in för att sedan säga ”Vet ni vad, ni har nog rätt på vissa punkter”. De ändrade aldrig sitt slut, men de fyllde igen de logiska luckor som den sista timmen av Mass Effect 3 hade. De gjorde det på övertid och släppte det gratis. De lyssnade.

Utöver det har de tagit in förslag från spelare inför nästa installation i Mass Effect-universumet, för andra året i rad stått emot hot om försäljningförbud på grund av att de inkluderat homosexuella relationer i sina spel och officiellt påtalat vikten av att ha andra perspektiv än det klassisk manliga vid spelutveckling.

Jag är inte alltid positivt inställd till allt Bioware gör. Jag var rätt less på att de utan anledning exkluderade Lady Hawke från all extern marknadsföring inför DA2. Många med mig hade samma kritik, och gissa vad? Förra veckan fick vi höra att Dragon Age 3s marknadsföring kommer att innehålla både den manliga och kvinnliga versionen av huvudpersonen. För Bioware lyssnar.

Varje gång jag pratar om representation i spel får jag alltid frågan ”Men tror du det kommer bli bättre?” och varje gång svarar jag ”Ja, absolut. Se bara på Bioware”.