Så har vi då kommit till slutet av vår lista. Här är det egentligen bara en plats kvar att presentera; vilket spel som Svampriket utsett till årets bästa 2012. Vissa av er har redan listat ut det, andra gissat helt fel.

Men innan vi går in på nummer 1 tar vi listan en gång till, från början;

10. Theatrhythm Final Fantasy

Inget spel från 2012 har fått mig att le så brett och så ofta som nostalgibomben SquareEnix släppte till 3DS i somras. Inget annat spel har heller fått mig att sitta på perrongens asfalt och inte märka när tåget jag väntar på anländer, stannar alldeles bredvid mig, väntar tills alla människor omkring mig gått ombord för att sedan åka vidare till Bollnäs utan mig. Jag visste redan från första början att jag ville ha spelet, men hade jag bara tänkt lite mer på konceptet skulle överraskningen inte vara så total när det visade sig att Theatrhythm blev årets absolut bästa bärbara spelupplevelse. Den som har en relation till Final Fantasy-serien måste äga den här digitaliserade nostalgitrippen på kassett.
– Tommy Håkansson

9. Trials Evolution

Även om jag aldrig kommer förstå tjusningen med de långsamma precisionskrävande plattformsmardrömmarna lär jag aldrig tröttna på de snabba bergochdalbanorna som får det att pirra i magen trots att jag sitter stilla i en soffa. Det här är den perfekta symbiosen mellan hastighet och plattform som Sonic jagar. Hur man sedan lyckas slänga in hastiga nypor av lättsam problemlösning utan att hejda mitt flow är bara en bonus. Trials Evolution är ett fantastiskt spel som görs desto mer fantastiskt av det faktum att spelarna hela tiden bjuder på nytt material.
– Tommy Håkansson

8. Forza Horizon

Forza: Horizon lyckades kombinera fartkänsla med färgstarka miljöer och tacksamt få dubstepmixar i en blandning som tilltalade såväl racingfantaster som casualförare. Allt från gimmickartade lopp mot flygplan till dödsalvarliga prestige-race i colorados öken bidrar till att skapa en levande värld och ett spel som känns varierat även utanför multiplayerläget. Forza: Horizon är renodlat kul.
– Malin Söderberg

7. Halo 4

När Bungie gick vidare och lämnade Halo bakom sig samlade Microsoft ihop ett dream team av utvecklare för att ta över licensen. Och en fanboys alla klagomål till trots går det inte att förneka att man förvaltade seriens arv på ett fantastiskt sätt. Som en av få spelserier lyckas man leverera både i kampanjen och i onlineläget och skapa ett sug att återvända till båda igen och igen. Att grafiken är absolut bländande är blott en bisats när spelbarheten är så genomgående briljant.
– Linus Svensson

6. Azura’s Wrath

Känslan när en börjar spela ett spel som folk du litar på har lyft till skyarna och det visar sig att de faktiskt inte har överdrivet. Istället visar det sig att de har varit lite snåla när det kommer till sina hyllningar. Azura’s Wrath är ett sådant spel. I min bok är detta årets bästa spel och när jag tänker på att det ”bara” fick en sjätteplats, är det farligt nära att jag går in i ”burst-mode” och gör slarvsylta av hela Svamp-redaktionen. Att Azura’s Wrath är ett spel baserat på QT-moment varavat med ganska så trist hack n’ slash men ändå har fått mitt hjärta och min hjärna att göra glädjeskutt, visar på dess storhet.
– Ludde Lundblad

5. The Walking Dead

”Peka-klicka-genren är död” sa någon. ”Licensspel är alltid skit” sa någon annan. ”CHALLANGE ACCEPTED!” röt TellTale games och leverade i fem episoder ett spel som kommer kvala in på flertalet topplistor, inte bara som ett av årets bästa spel utav som ett av de bästa spelen PUNKT. Trogen källmaterialet men utan att slå mynt av kända karaktärer och konverterade historier skapar det ett licensspel som är fyllt med kärlek och förståelse för kärnan i The Walking Dead. Det är ett relationsbaserat storydrivet peka-klicka survival horror-spel vars tecknade grymhet skrämmer mer än alla Necromorphs i rymden. Min förhoppning är att vi om några årkommer kunna peka på Telltales The Walking Dead och säga ”Det var här det började”, för relationsbaserat peka-klicka survival horror är en genre som borde växa.
– Malin Söderberg

4. FEZ

Så kom det till slut. Phil Fish epos som vi har väntat och tjatat på karln om sedan vi först hörde talas om det. Jag hade förväntat mig ett gulligt plattformspel med en kul pusseltvist i 2D-3D-rummet – något i stil med flashspelet Sky Island. Det äventyr Polytron stydios gav oss var istället något helt annat. Jag drogs in av presentationen och gimmicken men jag stannade för djupet, det enorma svårgreppade djupet. Det fanns skriftspråk att lära sig, kodade meddelanden med rosettastenar i form av subtila vinkar och hintar gameplay som jag aldrig varit med om tidigare och otalt med kärleksfulla hyllningar till spelklassiker. Att det andra varvet bokstavligt talat gav ett helt nytt perspektiv var inte bara grädden på moset utan visade sig vara korven till moset. FEZ har så mycket att hämta och leta upp och klura ut, . Det är inte bara smart, det får mig att känna mig smart
– Samson Wiklund

3. Mass Effect 3

Allt är förgängligt. Mass Effect 3 lyckas tillsammans med sina föregående delar i ryggen skapa en upplevelse där varje uppdrag känns som ett eventuellt slutklimax. Ingen och inget är säkert, inte ens din klassiska triumf vid sluttexterna. Antalet enorma strider mot till synes oövervinnerliga odds bleknar ändå i jämförelse med de uppoffringar och det mod som visas av karaktärer vi spenderat år på att lära känna. Spelets sista stycke må vara svagt, men det vägs upp av en fantastisk resa dit. Det, och musikalsånger.
– Malin Söderberg

2. Borderlands 2

Jag spelade aldrig ettan, trodde inte det var något för mig. Det kan bero på att jag inte hade så många spelande vänner då. Det har jag dock idag och jag är väldigt glad åt att de drog med mig på de äventyr Borderlands 2 svept med mig i. Gearbox uppföljare gör så fantastiskt mycket rätt med sitt stilsäkra loot-jagande; allt från ninjor med obestämt kön, dialogporr, Tiny Tina, humor, bäst skurk sen Kefka, ca en fantasiljon vapen och röstskådespel i världsklass till det otroliga omspelningsvärdet. Raptr listade detta som det mest spelade nya spelet 2012. Svampriket listar det som årets näst bästa spel.
– Tobias Andersson

;

Och så slutligen!

*Trummvirvel*

1. Journey

När jag första gången skulle skriva om Journey var det bara jag av oss på Svampriket som hade spelat det. Superlativ kastades ut eftersom min upplevelse var så stark, men varje gång jag försöker hylla något får jag känslan av att jag tar i lite för mycket. Men inte i fallet Journey, för nu när året snart är slut är det, totalt ohotat,årets överlägset bästa spel enligt hela Svampriket.

Thatgamecompanys tidigare spel var intressanta upplevelser, men till viss del kändes de som interaktiva skärmsläckare och snygga bildspel. Jag har egentligen inga problem med det, jag saknade bara delaktigheten. Även i Journey slås jag av det vackra och rogivande bildspråket, men jag får också vara med. Jag får styra, forma min egen resa, min egen upplevelse. Jag är frisläppt och otyglad och får göra vad jag vill – i världens vackraste tavla.

Små, korta nedladdningsbara spel innebär ofta små upplevelser. Ofta tilltalar de en inriktad, nischad publik och ska helst vara lite svåra att ta till sig. Journey är raka motsatsen. Även om spelet är över på några få timmar så är din resa till målet storslagen och fylld till bredden av tillfällen som får dig att gapa, skratta, tjuta och gråta. Journey är så hyllat, så älskat och årets bästa spel – inte för att det är smalt och svåråtkomligt, utan för sin varma, välkomnande hand som leder ut oss på ett äventyr utan motstycke. Och alla är välkomna att följa med.
– Anders Brunlöf

Och där var årets Topp 10 presenterad. Den feta damen har sjungit färdigt för denna gång och vi på Svampriket är på det stora hela ändå nöjd med spelåret 2012.

Hur känner ni? Hur ser eran Topp 10 från året ut?