Krönika

Activision stressar förhandsbokningar

Zombietrenden är en klockren representation av sig själv. För fem år sedan trodde jag aldrig att jag skulle säga att zombies fortfarande är heta under början av 2013. Men varje gång jag tror att vågen av zombiespel är död, reser den sig igen och en ny hord anländer. För ett par år sedan utnämnde många zombies som årets speltrend, men trots att det släpps lika många spel nu har vi slutat bry oss. Det är ingen trend längre. Det är bara så här det är. Day Z. War Z. Resident Evil: Revelation. Resident Evil 6. ZombiU. Black Ops 2. Lollipop Chainsaw. Och självklart The Walking Dead, som är det spel som började långsamt men som till slut väckte kanske mest uppmärksamhet av alla titlar med zombies.

Activision vill så klart sno åt sig lite av Telltales välförtjänta rampljus
Varumärket The Walking Dead är hett inom spelvärlden just nu. Och företag som Activision vet att man ska smida medan järnet är varmt. Kanske är det därför som man bestämt sig för att utannonsera förhandsbokningsbonusarna för det kommande spelet The Walking Dead: Survival Instinct, innan man faktiskt visat upp riktigt gameplay från spelet. Och med riktigt menar jag något officiellt, och inte taffligt betamaterial (jag hoppas det är alfa- eller betamaterial) som inte säger mycket alls. Man jagar alltså förhandsbokningar innan man visat vad som förhandsbokas. Hur mycket förtroende skapar det för spelet? Activision vill så klart sno åt sig lite av Telltales välförtjänta rampljus, nu när namnet Walking Dead är hett.

Det sorgliga med det här är inte att många säkert kommer bli lurade till att köpa grisen i säcken, och förhandsboka ett möjligtvis dåligt spel för att det bär samma namn som ett bra spel. Nej, det sorgliga är att det här kan skada varumärket The Walking Dead i spelsammanhang, och i längden skada Telltales oundvikliga fortsättning på sitt mästerverk. Jag kan tänka mig att det var meningen att Telltales spel skulle bli en liten titel som få spelade, medan Activision var den som skulle ge ut en framgångsrik storsäljare till massorna. Nu ser det ut att bli tvärtom.

Kanske är det orättvist av mig att anta att Survival Instinct kommer bli dåligt. Att smyga mellan bilar omringad av walkers är inte ett dåligt koncept. Men att man fortfarande inte visat upp spelet ordentligt får mig att ana oråd.

Kommentarer

  1. Christian Håkansson skriver:

    Men Tommy Håkansson då! Nu ska vi inte vara sådana.. 🙂 Vem vet, det kanske blir ett wanna be COD, eller inte. Förhoppningsvis tar de inte hutlösa summor för det som de gör för COD. Det som vore en dipp skulle exempelvis kunna vara följande.

    Att de säljer spelet för 549kr i butik + ( Pass för 499kr med 4 st omgångar kartor för 229kr st.

    Och spelet får en 7/10 i betyg hos de flesta. Kampanjen blir stel och linjär med skriptade sekvenser som utvecklarna lovat vara dynamiska valmöjligheter för spelaren.. 🙂 Då förstår jag en total besvikelse.

Skriv en kommentar