I mitten av december pratade vi om THQ i Svamppod, och jag sa att jag ger dem högst sex månader innan utgivaren dör ut. Även om det kändes säkert att THQ aldrig skulle ta sig ur det här, oavsett hur många bundles och gratisspel för facebooklikes de kom med, visar det mest på hur lite jag kan om sånt här när sex veckor var närmare sanningen. Å andra sidan var de uppenbart desperata mot slutet. Men nu är det över. THQ finns inte längre, och deras studios samt IPn har sålts av till andra utgivare. Så hur ser det ut nu, och vad kan de nya ägarna av spelserierna innebära?

Jag räknar med att det finns minst tre faktafel i texten, så rätta mig gärna om ni hittar något!

Relic, utvecklaren av Company of Heroes samt Warhammer 40,000: Dawn of War, hamnade hos Sega som köpte paketet för $27 miljoner. Det innebär alltså att Sega nu äger Warhammer och Company of Heroes. Det här verkar vara köpet som flest känner sig nöjda och bekväma med, mycket på grund av att Sega har hanterat Total War-serien väldigt fint. De verkar respektera strategi, och kanske får fansen ett par riktiga Warhammer-spel i stället för tredjepersonsskjutare nu.

Det ska bli intressant att se vad Crytek gör med varumärket
Crytek köpte Homefront, för den relativt låga summan $500 000. Ärligt talat är jag lite förvånad över att Homefront blev köpt överhuvudtaget. Men som jag förstått det arbetar ett team hos Crytek redan på Homefront 2, och jag antar att man fann det mer lönsamt att spendera $500 000 på fortsatt utveckling än det hade varit att skrota hela projektet, som kanske redan kostat mer än $500 000. Det ska bli intressant att se vad Crytek gör med varumärket, för jag utgår från att de är mer kompetenta än den gamla Epic Games-kompisen Digital Extremes.

South Park: The Stick of Truth köptes av Ubisoft för $3 miljoner, och THQ Montreal för $2,5 miljoner. Det intressanta här är att Patrice Desilets – en av de tre grundarna av Assassin’s Creed – lämnade Ubisoft 2010, och började arbeta med THQ Montreal året därpå. Nu har Ubisoft med andra ord satt sina klor i honom än en gång, och hans nuvarande projekt vid namn 1666. Det ska bli intressant att se vad som händer. Jag vet inte varför han lämnade Ubisoft 2010, men jag hoppas att han får fortsätta jobba som han vill med projektet.

Vigil Games, utvecklarna bakom Darksiders, blev inte köpta av någon
Skaparna av Saints Row (Volition) köptes av Koch Media, som bland annat äger Dead Islands utvecklare. Det kostade dem $22 miljoner. De passade även på att köpa rättigheterna till Metro för $6 miljoner. Jag har dålig koll på Koch Media, och jag har inte hört varken speciellt upprörda eller nöjda röster. Kanske är jag aningen överraskad över att Metro gick för en så pass relativt hög summa, men det är allt. Å andra sidan gick det väldigt lilla och nästan helt färdigutvecklade Stick of Truth för $3 miljoner. Och Take-Two (2K Games, Rockstar) köpte Turtle Rocks projekt Evolve för $11 miljoner, som Turtle Rock själva budade på.

Sist men inte minst har vi det sorgligaste av allt. Vigil Games, utvecklarna bakom Darksiders, blev inte köpta av någon. De stod där sist av alla, och ingen valde dem till sitt lag. Vilket innebär att Vigil Games inte existerar längre. Det överraskade mig mest, då jag i min okunskap antog att Vigil Games skulle vara mest eftertraktade av alla, tillsammans med Volition. Kostade de för mycket? Darksiders köps kanske upp av någon i framtiden. Men deras nya titel som gick under projektnamnet Crawler kommer aldrig få se dagens ljus. Ett projekt som flera från utvecklaren pratat mycket gott om, och uppenbarligen hatar att behöva överge.

Nu undrar jag (och kanske någon kan svara på det åt mig), vad händer med de IPn som ingen köpt? Vem äger dem? De Blob, till exempel. Hur funkar det? (Väldigt lösa spekuleringar säger förresten att Platinum Games är sugna på att köpa Darksiders, vad tycker ni om det?)