Krönika

Vem köpte vad från THQ?

I mitten av december pratade vi om THQ i Svamppod, och jag sa att jag ger dem högst sex månader innan utgivaren dör ut. Även om det kändes säkert att THQ aldrig skulle ta sig ur det här, oavsett hur många bundles och gratisspel för facebooklikes de kom med, visar det mest på hur lite jag kan om sånt här när sex veckor var närmare sanningen. Å andra sidan var de uppenbart desperata mot slutet. Men nu är det över. THQ finns inte längre, och deras studios samt IPn har sålts av till andra utgivare. Så hur ser det ut nu, och vad kan de nya ägarna av spelserierna innebära?

Jag räknar med att det finns minst tre faktafel i texten, så rätta mig gärna om ni hittar något!

Relic, utvecklaren av Company of Heroes samt Warhammer 40,000: Dawn of War, hamnade hos Sega som köpte paketet för $27 miljoner. Det innebär alltså att Sega nu äger Warhammer och Company of Heroes. Det här verkar vara köpet som flest känner sig nöjda och bekväma med, mycket på grund av att Sega har hanterat Total War-serien väldigt fint. De verkar respektera strategi, och kanske får fansen ett par riktiga Warhammer-spel i stället för tredjepersonsskjutare nu.

Det ska bli intressant att se vad Crytek gör med varumärket
Crytek köpte Homefront, för den relativt låga summan $500 000. Ärligt talat är jag lite förvånad över att Homefront blev köpt överhuvudtaget. Men som jag förstått det arbetar ett team hos Crytek redan på Homefront 2, och jag antar att man fann det mer lönsamt att spendera $500 000 på fortsatt utveckling än det hade varit att skrota hela projektet, som kanske redan kostat mer än $500 000. Det ska bli intressant att se vad Crytek gör med varumärket, för jag utgår från att de är mer kompetenta än den gamla Epic Games-kompisen Digital Extremes.

South Park: The Stick of Truth köptes av Ubisoft för $3 miljoner, och THQ Montreal för $2,5 miljoner. Det intressanta här är att Patrice Desilets – en av de tre grundarna av Assassin’s Creed – lämnade Ubisoft 2010, och började arbeta med THQ Montreal året därpå. Nu har Ubisoft med andra ord satt sina klor i honom än en gång, och hans nuvarande projekt vid namn 1666. Det ska bli intressant att se vad som händer. Jag vet inte varför han lämnade Ubisoft 2010, men jag hoppas att han får fortsätta jobba som han vill med projektet.

Vigil Games, utvecklarna bakom Darksiders, blev inte köpta av någon
Skaparna av Saints Row (Volition) köptes av Koch Media, som bland annat äger Dead Islands utvecklare. Det kostade dem $22 miljoner. De passade även på att köpa rättigheterna till Metro för $6 miljoner. Jag har dålig koll på Koch Media, och jag har inte hört varken speciellt upprörda eller nöjda röster. Kanske är jag aningen överraskad över att Metro gick för en så pass relativt hög summa, men det är allt. Å andra sidan gick det väldigt lilla och nästan helt färdigutvecklade Stick of Truth för $3 miljoner. Och Take-Two (2K Games, Rockstar) köpte Turtle Rocks projekt Evolve för $11 miljoner, som Turtle Rock själva budade på.

Sist men inte minst har vi det sorgligaste av allt. Vigil Games, utvecklarna bakom Darksiders, blev inte köpta av någon. De stod där sist av alla, och ingen valde dem till sitt lag. Vilket innebär att Vigil Games inte existerar längre. Det överraskade mig mest, då jag i min okunskap antog att Vigil Games skulle vara mest eftertraktade av alla, tillsammans med Volition. Kostade de för mycket? Darksiders köps kanske upp av någon i framtiden. Men deras nya titel som gick under projektnamnet Crawler kommer aldrig få se dagens ljus. Ett projekt som flera från utvecklaren pratat mycket gott om, och uppenbarligen hatar att behöva överge.

Nu undrar jag (och kanske någon kan svara på det åt mig), vad händer med de IPn som ingen köpt? Vem äger dem? De Blob, till exempel. Hur funkar det? (Väldigt lösa spekuleringar säger förresten att Platinum Games är sugna på att köpa Darksiders, vad tycker ni om det?)

Kommentarer

  1. Som jag förstått det hade THQ för många tillgångar för att allt skulle kunna säljas på en gång, så det kommer att vara en andra auktion snart för allt som inte såldes under den första. Jag gissar att de flesta kvarvarande varumärkena kommer att snappas upp där, av en eller annan part.

    Gällande Sega och Relic: det känns som en bra matchning. Jag gillar vad Sega gör på PC-strategifronten och tror att de är en bra utgivare för Relic. Men jag är inte alls säker på att de fick Warhammer 40K-licensen tillsammans med Relic-köpet. Den borde väl rimligtvis ha återgått till Games Workshop att licensera ut själva? Jag kan definitivt tänka mig att Sega skaffar sig den – de har nyligen skaffat sig Warhammer Fantasy-licensen så de snackar ju uppenbarligen redan med Games Workshop – men gissar att det blir ett separat köp.

    Gällande Homefront: Crytek UK har arbetat med Homefront 2 under ett rätt bra tag nu så jag gissar att det nog var ett ganska enkelt beslut att köpa rättigheterna för den, ändå, ganska låga summan. Det lite oroväckande är att Crytek UK:s enda spel denna konsolgeneration, när de fortfarande var Free Radical Design, är Haze. Jag spelade aldrig det, eftersom jag inte har en PS3:a, men vill minnas att det sågades ganska rejält. Men vi får se. Crytek måste ha sett någonting i dem och de står även bakom Timesplitters-serien som uppenbarligen ska vara rätt bra.

    (Det var för övrigt Kaos Studios som utvecklade första Homefront, inte Digital Extremes.)

    Om Koch Media: jag tror att de kan vara ganska perfekta för Metro: Last Light, men oroar mig för vad de kommer göra med Saints Row. Dels så tror jag att en utgivare som EA eller Ubisoft hade kunnat garantera AAA-titlar på ett annat sätt än Koch, som känns lite som en AA-sputgivare (om nu ett A mindre betyder ”steget under” – jag har aldrig riktigt fattat mig på det systemet :)).

    Men Saints Row är också en knepig franchise som hela tiden balanserar på gränsen till det smaklösa, och jag litar inte riktigt på Kochs balansgång. Men jag kanske är lite för hård efter den senaste kontroversen kring Dead Island: Riptide-bysten. Alla kan göra misstag och jag kan inte komma på några andra klavertramp de gjort, men jag oroar mig ändå lite. Jag älskade verkligen Saints Row The Third och skulle bli ledsen om serien påverkades negativt av det här tumultet.

    Om Vigil: det är utan tvekan det tråkigaste i hela härvan. De förtjänade verkligen ett bättre öde.

  2. Fredrik skriver:

    Det tragiska är ju att Homeworld IPn är kvar i konkursboet THQ. Får hoppas någon köper upp den och gör något vettigt med den. Var nån okänd mobilutvecklare som ville samla in pengar från folk för att köpa den nu i efterhand för att sen lägga ut spelen på GoG mfl och porta till mobiler. Vi får väl se hur det går med den saken. Man kan ju alltid hoppas. Homeworld på iPad vore fenomenalt. Om jag inte minns fel så finns ju redan källkoden att ladda ner, så det är ju mer en fråga om juridik.

Skriv en kommentar