Jag är ingen stor fantast av mobilt spelande, det kan jag inte säga. Jag har inget emot det, jag har bara inte så särskilt mycket för det heller. Men när jag ser något intressant brukar jag prova på det, speciellt om det bara kostar sju ynka kronor. Plague Inc., till exempel.

Vi har sett det förut, gång efter annan. Ett virus sprids i världen och mänskligheten måste kämpa för sitt liv. En kamp mot tiden där den ständiga frågan är: kommer de hinna ta fram ett botemedel innan det är för sent?

Enda skillnaden är att du i Plague Inc. är på virusets sida.

plague1

Vad ska jag slänga på er nu då?

Upplägget är enkelt: välj ett land att infektera. Uppgradera bakterien/svampen/viruset som du tagit kontroll över. Förbättra spridningsmöjligheter, välj symptom, bygg upp resistens mot medicin. Och, om du planerat tillräckligt väl, se din pandemi förgöra världen.

Att lära sig spela går snabbt, men att vinna är inte alltid enkelt. Man måste hela tiden väga för- och nackdelar och hushålla med sina DNA-poäng. Inga DNA-poäng, inga uppgraderingsmöjligheter. Kraftigare symptom har såklart ihjäl folk snabbare, men gör också att människorna kommer upptäcka sjukdomen tidigare och arbeta hårdare på ett botemedel; och om sjukdomen dödar snabbare än den smittar kommer den bränna ut sig själv. Samtidigt gäller det att inte vara för försiktig, hur resistent din lilla mikroorganism än är kommer människorna hitta ett botemedel om du inte dödar dem fort nog. Tänk också på att du kan se till att välja symptom som arbetar bra ihop. Hosta och kräkningar leder till projektilspyor, vilket ökar smittspridning, sömnlöshet och anemi leder till att människor blir trötta och ineffektiva och nysningar ihop med diarré leder till olyckor och gör det svårt för människor att arbeta.

plague7

Under spelets gång matas du med världsnyheter, vilket kan vara allt från klimatförändringar och fåglars migrations-mönster, vilket kan användas till att planera framtida drag, till nyheten att ett nytt mobilspel om pandemier blivit hyllat världen över. Det är en charmig touch och jag ska erkänna att jag skrattade högt när man meddelade att det av okända anledningar tar längre tid än förväntat för vätskor med en halveringstid på tre år att passera genom ventiler.

Enligt spelets utvecklare är Plague Inc. extremt realistiskt. Det har jag svårt att avgöra, men det är i alla fall realistiskt nog. Det är extremt beroendeframkallande att sitta och titta medan ens virus sakta men säkert sprids över jorden. Få saker är så tillfredsställande som att se en båt med infekterade åka från ett infekterat Portugal till ett dittills friskt Amerika. Man tänker mer än gärna ”bara en runda till” och plötsligt sitter man där, tre försök senare, och svär över att man inte lyckas få sin jävla svampinfektion att ta sig till Grönland.

Plague6Det enda egentliga problemet är att de olika sjukdomstyperna är lite för lika varandra, vilket gör att man gärna skapar sig en taktik och överanvänder den. Istället för att vara kreativ bara följer man samma recept. Men med de svårare nivåerna och de sista sjukdomstyperna man låser upp tycker jag ändå att utvecklarna gör ett hyfsat jobb med att blanda upp det. Att det dessutom finns två tillgängliga expansioner (varav den ena innehåller ett z:a) och löften om ännu fler på gång, lovar väldigt, väldigt gott.