Krönika

Den heroiska prinsessan

För ett tag sedan dök de här oerhört fina konceptskisserna upp på tumblr, reddit och följaktligen dagen efter i många av de stora spelsajternas nyhetsflöden. Det är en pitch till Nintendo, som visar hur det skulle kunna se ut om de valde att sätta Link i Hyrules slott och the Master Sword i handen på Zelda, för omväxlings skull.

zelda-clockwork-empire-dresden-codak-aaron-diazDet är verkligen ett jättefint inlägg, skisserna är toksnygga och idéerna för magisystemet intressanta, och fans skulle säkerligen bli glada av att få se lite mer av Shiekah-kulturen (jag vet att jag skulle bli det!). Men ändå var det något som skavde och det har tagit ett tag att inse vad det var. Varför blir Zelda av med sin titel?

Zelda har medverkat närmare tjugo spel, alltid som Hyrules prinsessa och rättmätige tronarvinge. Men i den här versionen är det Link som intar titlen, medan Zelda är en äventyrare uppvuxen hos en cirkustrupp. Med ett nytt IP, eller en genderswappad Link, hade det här inte stört mig alls, tvärtom, men rent hypotetiskt om Nintendo skulle välja att faktiskt utveckla det här spelet, vilka signaler sänder det då?

Antingen är du prinsessa, eller så är du en hjälte?

Det finns såklart en möjlighet att det i spelets slutskede skulle visa sig att Zelda är en slags krigarprinsessa, men det är inte titeln som är det viktiga, utan att visa på att det går alldeles utmärkt att rädda kungadömet i klänning och utan att klippa av sig håret. Gandalf klarar trots allt av att slåss med svärd och magi med både svallande (eh) hår och tyg ned till fötterna.

247px-Princess_Zelda_Artwork_(Twilight_Princess)Det jag sätter mig emot är idén om att för att en kvinnlig karaktär ska kunna vara en hjälte måste de först kasta all form av normfemininitet ut genom närmsta fönster*. Det finns ingen anledning till att bara en sorts kvinna kan vara hjälte och att denne måste vara någon version av Arya Stark, ändå är det oftast den versionen vi ser när det pratas om bra kvinnliga karaktärer. Det är bra med alla former av hjältar som rör sig utanför den klassiska normen (och ja, det gäller även manliga hetro-huvudpersoner) men i en iver att bryta normer måste vi akta oss för att falla in i nya.

Någon vars twitter-nick jag glömt lyckades sammanfatta det jag ville ha sagt på 140 tecken: “Min dotter leker prinsessa. Hon har tagit på sig finaste tyllklänningen och nu ska hon jaga drake.”

Spelet som uppmuntrar små flickor på det viset vill jag ha. Och nej, jag tycker inte vi ska uppmuntra varenda liten tjej att vara en söt prinsessa, men jag vill inte att den tjejen som gillar att vara en söt prinsessa aldrig ska få för sig att kasta sig huvudstupa in i en drakjakt med svärd och tiara i hösta hugg.

Kommentarer

  1. NuYu skriver:

    Så lyder budet.

  2. Maria Myhr skriver:

    Liknelsen med Gandalf slår huvudet på spiken. Inga argument biter. Håller också helt med om karaktärsbiten – hon är ju prinsessa. Varför göra om hennes bakgrund helt?

  3. Lance McCloud skriver:

    Jag gillar verkligen konceptet med genderswap. Förmodligen eftersom intressanta karaktärer är viktigare än en välskriven handling i en berättelse för mig, och eftersom jag verkligen gillar alternativa berättelser och världar som tar vissa saker jag känner igen, men ändrar andra saker helt. I det här fallet skulle det ju absolut vara mer intressant om hjälterollen byts ut mellan Zelda och Link, inte bara att karaktärerna byter plats. Om inte annat finns det ju mer saker att berätta i det fallet som skulle kunna ge ett spel samma bra gameplay, intressanta pussel och spännande värld, men med en ny unik story.

    Det är så synd att nöjesindustrin blir mer och mer stängd till välbekanta beprövade koncept som man vet fungerar. Varför skulle Nintendo satsa på detta när de två tidigare delar i Zelda serien som skiljer sig mest (Adventures of Link och Majoras Mask) är de som fått mest kritik och vad jag hört sålt dåligt jämfört med de andra delarna i serien? Vi har i alla fall saker som Kickstarter och andra metoder för att uppmuntra nytänk i spelbranschen, även om det är synd att de stora titlarna i industrin riskerar att stagnera.

  4. Henrik Blomgren skriver:

    Bra tankegångar och intressant synvinkel.

    Frågan jag ställer mig är dock, kan man klädd Zeldas normala klädsel utföra stordåd eller är ett klädbyte ett måste?

    Jag har inte burit någon klänning, men jag vill ställa en fråga till dem som har burit en: Är det inte svårt att springa? Att hoppa? Snäva svängar?

    Klänningar som klädesplagg används väl för att göra dem som bär dem ”fina”? Inte ”sportiga och aktiva” eller andra beskrivande ord?

    Jag skulle gärna se ett spel med Zelda i huvudrollen där hon får axla Master Sword och flirta litet oskyldigt med en ”Prins Link”. Men om nu Zelda skulle vara en vanlig jänta så betyder inte det att hennes förutsättningar för kläder, uppväxt och mera har ändrat sig betydligt från när hon var prinsessa?

    Om hon skulle tvingas fly från slottet torde hon väl välja andra kläder än vad som utmärker en prinsessa? Om hon ska springa omkring i skogen så tror jag nog att hon skulle vilja ha andra kläder än de som hon vanligen är uppstyrd i?

    SÅ bra intressant artikel, bra synpunkter, bra argument. Jag håller med om grundidéen, att det skulle vara otroligt charmigt och skoj att se ett spel med Zelda i huvudrollen, att bli upprörd över att hon då inte vore en ”prinsessa” gör jag dock inte.

  5. Samson skriver:

    @henrik: Läs vad Malin skrev om Gandalf så har du svar på dina frågor.

  6. Hahaha jo Gandalf såg jag. Frågorna stämmer fortfarande. Hade han inte haft klänning på sig hade han nog kunnat dra undan foten från en viss scen ;p

  7. Christoffer aka Toffla skriver:

    Jag köper inte Gandalfspåret. Man kan slåss med klänning men det skulle vara så mycket smidigare med den stil som hon har på bilderna här ovan. Tänk även på anöedningen till att superhjältar inte ska ha mantel längre efter Superhjältarna.
    Gillar tanken och idén med swapen. Gillar även stilen. Men Zelda har ju redan en fighterform sedan OoT. Vilken hade varit asball att slåss som; kastvapen, piska, magi. Tänker även handcombat och armborst. Tänk er en piska a la Castlevania! Fightstyle som i Melee.
    Ibland måste en prinsessa rädda sitt eget rike själv (eller tillsammans). Vill inte heller förringa hennes insats som regent och innehavare av Vishetens trekraft.

  8. Ruben skriver:

    ”det går alldeles utmärkt att rädda kungadömet i klänning och utan att klippa av sig håret.”
    En titt in på Cartographica Imaginarium bekräftar detta (nästan, ungefär, typ). Anna Landin kan det här med redesign (börja längst ner): http://annalandin.tumblr.com/tagged/redesign

  9. Azzar Astronau skriver:

    Hade gärnat sett ett spel med Zelda i huvudrollen.

  10. T4 was Here skriver:

    Men hur står detta mot ”Queen up” diskutionen?
    Also vad för spel finns redan där man kan spela princess?
    Lets see, Odin’s Sphere, Fire Emblem, en hel del RPGs och Code of Princess.
    Synd på den sista val av ”battle gear” bara.(Jävla pervo svärd)
    Men det spelet får poäng för alla spelbara karaktärer.
    Och då menar jag ALLA.

  11. Malin skriver:

    @Christoffer:
    Ja, IRL är säkerligen någon form av klädsel som varken hindrar rörelser (som snäva byxor ex) eller man riskerar att trampa på eller som motstånaden kan få tag i (klänning, kåpa, mantel, långt hår, långt skägg) men IRL har detta inte betytt supermycket genom tiderna. Folk slogs i mantlar i alla fall. I ett kungadömme i en hittepåvärld med talande träd och drakar tror jag det är alldeles möjligt att slåss i en klänning, precis som det funkar jättefint för Gandlaf (Zelda är trots allt en form av mage hon också).

Skriv en kommentar